ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به خارج منتفی شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵ کد : ۵۸۸۵ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به گالری‌های خارج از کشور را تکذیب کرد.

 

 

سیدرضا صالحی امیری به خبرگزاری ایسنا گفته «از ابتدای قبول مسئولیت در وزارتخانه ارشاد بر لزوم نفرستادن این آثار به گالری‌های خارج از کشور تاکید داشته‌ام و دارم.»

 

۱۷ اسفندماه سال گذشته، نمایشگاهی با عنوان «مسافران برلین و رم» در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر از هنرمندان خارجی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی بود که پیش از آن قرار بود با اجرای یک پروژه در دوران حضور علی جنتی در وزارت ارشاد، برای نمایش به دو شهر برلین و رم فرستاده شوند؛ اما اجرای این پروژه با اعتراض هنرمندان و نهادهای صنفی و همچنین پس از تغییر وزیر ارشاد متوقف شد. نمایشگاه «مسافران برلین و رم» امروز (۲۷ خردادماه) پایان می‌یابد و آثار خارجی و ایرانی نمایشگاه «مسافران برلین و رم» فردا (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) به گنجینه موزه منتقل می‌شوند.

 

نمایشگاه «مسافران برلین و رم» فرصت مغتنمی برای هنردوستان، پژوهشگران و دانشجوها بود تا از نزدیک آثار هنرمندانی چون جکسون پولاک، پل گوگن، کیس وان دونگن، ماکس ارنست، پابلو پیکاسو، واسیلی کاندینسکی، ویلم دکونیک، پیر سولاژ، مارک روتکو، فرانتس کلاین، اندی وارهول، جاسپر جونز، روبرت مادرول، فرانسیس بیکن، اد رینهارت و روی لیختن اشتاین و همچنین هنرمندان ایرانی چون بهمن محصص، جواد حمیدی، سهراب سپهری، منصور قندریز، حسین زنده‌رودی، محسن وزیری‌مقدم، مسعود عربشاهی، مارکو گریگوریان، منیر فرمانفرماییان، مهدی حسینی، غلامحسین نامی، پرویز تناولی، ابوالقاسم سعیدی، فریده لاشایی و بهجت صدر را ببینند.

 

حال به گفته علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد «این آثار دوباره به گنجینه موزه بازمی‌گردد و برنامه‌ای برای ارسال آن وجود ندارد.»

 

یکی از دلایلی که برای جلوگیری از نمایش این گنجینه در خارج از ایران به صورت غیررسمی مطرح شده این بوده که ممکن است فرح پهلوی یا نزدیکان او که در جمع‌آوری این آثار دست داشتند، با مطرح کردن ادعای مالکیت جلوی بازگشت آن‌ها به موزه هنرهای معاصر تهران را بگیرند.

 

اما چنانکه بی‌بی‌سی خبر داده پیشتر فرح پهلوی گفته بود که این آثار با پول مردم خریداری شده و او ادعایی بر آن‌ها ندارد.

 

امروز (شنبه، ۲۷ خرداد) روزنامه «جوان» به نقل از افشین پرورش که منتقد ارسال آثار ملی ایران به اروپاست، نوشته: «مشکل من به عنوان یکی از مخالفان اصلی ارسال آثار موزه به اروپا این است که لیست موجودی آثار موزه (آثار اصلی، امانی و اهدایی) کجاست و چرا هیچ کسی در ایران از تعداد موجودی گنجینه خبری ندارد؟ چرا تنها کامران دیبا و فرح دیبا، لیست اصلی آثار را در اختیار دارند؟ چرا پس از گذر حدود ۳۸ سال از تغییر حکومت ایران، هنوز از ملی شدن این آثار جلوگیری می‌شود و اوراق هویتی آثار به نام خانواده پهلوی، دیبا و کارگزاران حکومت گذشته است؟ چرا مفاد قراردادهای بسته شده بین معاونت هنری و دول اروپایی محرمانه بوده و برخلاف اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، تحویل مجلس نشده است؟ چرا بیمه‌نامه‌ها، ضمانت‌نامه‌ها و اوراق هویتی آثار ارسالی محرمانه باقی مانده است؟ چرا همانند جریان ارسال آثار موزه‌های میراث فرهنگی به اروپا، معاونت هنری از مجرای قانونی برای کسب مجوز ارسال آثار استفاده نمی‌کند؟ چرا به جای کاردار فرهنگی ایران در آلمان، شخص کامران دیبا مسئول و ناظر برگزاری این نمایشگاه در آلمان است؟ دلیل این همه تعجیل، دستپاچگی و واکنش‌های سراسر دروغ مرادخانی و ملانوروزی (مزدوران مافیای هنر) چیست؟ دلیل سپردن پروژه ارسال آثار به بخش خصوصی - بدون گذراندن پروسه‌های قانونی این واگذاری - چیست؟ شش ماه پیش، سه دلال بدنام را مأمور به اجرای این پروژه کردند و این‌بار و. م مدیر آرت‌سنتر پا به میدان گذاشته است.»

کلید واژه ها: موزه هنرهای معاصر


نظر شما :