ادیب برومند درگذشت

۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۹ کد : ۵۷۷۳ دیگر رسانه‌ها
ادیب برومند درگذشت
تاریخ ایرانی: عبدالعلی ادیب برومند، رئیس هیات رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ایران، دیروز در سن ۹۲ سالگی در تهران درگذشت.

 

شهریار برومند، فرزند او عصر دیروز (۲۳ اسفند) به خبرگزاری ایسنا گفت پدرش در منزل و به علت کهولت سن از دنیا رفت. پیکر ایشان روز پنجشنبه در زادگاهشان در شهر گز برخوار اصفهان تشییع و در محل فرهنگسرای ادیب برومند به خاک سپرده می‌شود.

 

حسین موسویان، رئیس هیات اجرایی جبهه ملی ایران نیز گفته ادیب برومند با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کرد و از صبح دوشنبه دچار تنگی نفس شده بود. در ساعات بعدازظهر مشغول استراحت می‌شود که در همان حالت فوت می‌کند.

 

ادیب برومند شاعر هم بود و دفترهای شعر نامه‌های وطن، روزگار دژم، پیام آزادی، حاصل هستی، گل‌های موسمی و راز پرواز از او منتشر شده است. تصحیح دیوان حافظ، تصحیح و بازنویسی داستان‌های رستم و اسفندیار، سیاوش و سودابه، به پیشگاه فردوسی، هنر قلمدان و تراز سخن از دیگر آثار اوست.

 

او فعالیت سیاسی خود را از جریان ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ شمسی آغاز کرد. برومند در گفت‌وگویی که ماهنامه «شبکه آفتاب» مردادماه امسال منتشر کرد، خاطراتش از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را چنین روایت کرد: «روز کودتا بدترین اتفاق زندگی ما بود. صبح به خیابان رفتم تا ببینم اوضاع چگونه است. آیا رفتن شاه نگرانی خاصی در مردم به وجود نیاورده؟ اما خیابان به طرز عجیبی خلوت بود. وقتی آمدم منزل، یکی دو ساعت بعدش مشخص شد که یک عده رادیو را اشغال کرده‌اند و بد و بیراه می‌گویند به مصدق. خیلی روز بدی بود، بیشتر تهمت‌ها هم از طرف زمردی و ملکه اعتضادی بود که آدم‌های معلوم‌الحالی بودند. برای همین این شعر آن روزها زیاد خوانده می‌شد: شاها تو ز مردی و خصمت افعی/ افعی به زمرد نگرد کور شود.»

 

برومند از سال ۱۳۷۲ رهبری جبهه ملی ایران را بر عهده داشت: «ما نظرمان این است که نظرات سیاسی دکتر مصدق خاموش نشود. هر چند سختگیری‌هایی به ما می‌شود و مجبوریم دست نگه داریم تا وضع روشن‌تر شود. جبهه ملی پنجم را من راه انداختم. الان ۲۳ سال است که وجود دارد، قبلاً هر وقت جبهه ملی تشکیل می‌شد بیشتر از دو سال دوام نمی‌آورد اما من با تدبیر بسیاری حرفمان را می‌زنم. تا امروز هم اعلامیه‌هایمان را منتشر کردیم و همچنان باقی ماندیم.»

کلید واژه ها: ادیب برومند


نظر شما :