۴۸ هزار سند تاریخی در دوره احمدی‌نژاد گم شد

۳۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۸ کد : ۵۲۵۵ دیگر رسانه‌ها

در جلسه انجمن میراث فرهنگی استان البرز که با حضور مسئولان کشوری و استانی تشکیل شد موضوع گم شدن ۴۸ هزار سند تاریخی در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز مطرح شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه انجمن میراث فرهنگی استان البرز پیش از ظهر روز پنجشنبه با حضور معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیرکل امور موزه‌های کشور، استاندار البرز، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز و جمعی از مدیران در استانداری البرز برگزار شد.

اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور، اسناد و نسخ خطی و همچنین کتب تاریخی را سرمایه‌ای ارزشمند برشمرد و اظهار کرد: مدارک و کتب و نسخ خطی ارزشمندی که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است در کتابخانه‌ مرکزی معاونت میراث فرهنگی در سازمان نگهداری می‌شد.

درویش امیری در ادامه به انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز در زمان دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: ریاست وقت سازمان پس از انتقال معاونت میراث به شیراز کتابخانه مرکزی این معاونت را به شیراز منتقل کرد. وی افزود: متأسفانه پس از انتقال معاونت میراث به شیراز و همچنین به دلیل نداشتن کتابخانه، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: متأسفانه آثار ارزشمند تاریخی به دلیل نگهداری در زیرزمین طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند.

درویش امیری با اعلام اینکه در زمان دولت نهم و دهم معاونت صنایع‌ دستی نیز به اصفهان منتقل‌ شده بود، گفت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم معاونت میراث و صنایع‌ دستی به تهران منتقل شد. وی خاطرنشان کرد: مجموعه اسناد و کتب و نسخ خطی از شیراز به تهران برگردانده شد و ظرف مدت سه ماه توسط ۵۰ کارشناسان صحافی و مورد ترمیم قرار گرفت.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه بخش قابل‌ توجهی از آثار از میان‌ رفته است، خطاب به رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی دولت نهم و دهم که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، گفت: در دادگاه جرمی مثل اختلاس مورد پیگیری و رسیدگی قرار خواهد گرفت ولی چه کسی در قبال بخش‌های نابود شده تاریخ پاسخگو خواهد بود؟

در ادامه این جلسه عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز ۴۸ هزار آثار تاریخی و نسخ خطی گم شد.

درویش امیری در ادامه در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت تملک کاخ مروارید گفت: در جلسه‌ای که در روزهای آینده با حضور استاندار البرز و دادستان کرج برگزار می‌شود تکلیف تملک کاخ مروارید بررسی خواهد شد.

وی در ادامه بررسی وضعیت تملک این اثر تاریخی را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک کاخ مروارید به تملک سازمان میراث فرهنگی درآید و گفت: تا وقتی تملک این اثر منحصربه‌فرد تاریخی مشخص نشود نمی‌توانیم هزینه و اعتباری اختصاص دهیم. سازمان میراث فرهنگی باید مالک باشد تا بتواند برای مرمت این اثر هزینه کند.

درویش امیری در پایان با تأکید دولت نیز برای ملکی که وضعیت مالکیتش مشخص نیست اعتبار تخصیص نمی‌دهد، گفت: سازمان میراث فرهنگی سال گذشته برای محوطه سبز این مجموعه تاریخی که بسیار ارزشمند است یک میلیارد تومان هزینه کرده است.

کلید واژه ها: اسناد تاریخی سازمان میراث فرهنگی


نظر شما :