هوشنگ ابتهاج و لطفی

۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۰۲:۰۷ کد : ۴۸۴۷ تاریخ مصور
تاریخ ایرانی: تصاویری از هوشنگ ابتهاج (ه‍. الف سایه)، شاعر و موسیقی‌پژوه در کنار محمدرضا لطفی، نوازندۀ برجستۀ تار از ایام جوانی تا دوره سالخوردگی. لطفی در سال ۱۳۵۳ در رادیو ایران که ابتهاج مدیر موسیقی آن بود، گروه موسیقی شیدا را تشکیل داد. نوازندگان این گروه پس از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفا و به شکل مستقل فعالیت خود را در کانون چاووش ادامه دادند.

 

ابتهاج درباره همکاری با لطفی می‌گوید: «در رادیو دو گروه شیدا و عارف را داشتیم؛ محمدرضا لطفی سرپرست گروه شیدا و علیزاده و مشکاتیان مشترکا سرپرست گروه عارف بودند. روز بعد از ۱۷ شهریور ۵۷ که از رادیو استعفا کردیم چاووش را درست کردیم. گروهی متشکل از گروه عارف و شیدا به اضافه یکی دو نفر دیگر. می‌خواستیم به موسیقی ایران که مدتی بود طرف بی‌اعتنایی قرار گرفته بود جان تازه‌ای بدهیم. چاووش شد پرچمدار موسیقی ایران؛ هنوز هم وقتی از موسیقی امروز حرف می‌زنند گوشه چشمی هست به کارهای عارف و شیدا.»

 

اعضای چاووش به سرپرستی هوشنگ ابتهاج در زیرزمین خانه محمدرضا لطفی گردهم آمدند. نخستین تولیدات مخفیانه این گروه سه سرود به نام‌های «شب‌نورد» (برادر نوجوونه)، «سپیده» و‌ «آزادی» بود. «سپیده» که معروف‌ترین اثر محمدرضا لطفی شناخته شده، قطعه‌ای بود با صدای محمدرضا شجریان و شعر هوشنگ ابتهاج که در روزهای نخست انقلاب ساخته شد.

 

محمدرضا لطفی دوازدهم اردیبهشت امسال درگذشت. تصاویر زیر ابتهاج و لطفی را کنار حسین علیزاده و محمدرضا شجریان نشان می‌دهد.










کلید واژه ها: ابتهاج محمدرضا لطفی


نظر شما :