علی جنتی: شاهنامه شناسنامه هویت ایرانی است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۸ کد : ۴۳۱۳ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردوسی فرهنگ ایران را در جهان بلندآوازه کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی جنتی که ظهر روز جمعه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) در آئین اختتامیه بزرگداشت فردوسی در تئا‌تر شهر مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: بدون شک شاهنامه حافظ راستین سنت‌های ملی و شناسنامه اصیل هویت ایرانی است که شاید بدون وجود آن اثری از بسیاری از آداب و رسوم ما در طول تاریخ باقی نمانده بود.

 

او ادامه داد: فردوسی معتقد به ولایت و امامت امیرالمومنین علی(ع) بود و با خلق اثر خود هماهنگی والایی را بین فرهنگ ایرانی و اسلامی به بهترین شکل عینیت بخشید به گونه‌ای که با نظر به شاهنامه می‌توان عشق و ارادت فردوسی به اهل بیت(ع) را فهمید، آنجا که می‌فرماید اگر چشم داری به دیگر سرای، به نزد نبی(ص) و علی(ع) گیر جای.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: فردوسی مسلمانی ژرف‌نگر و پیرو مولای متقیان است که سخن گفتن از بزرگی همچون او الماس به ناخن سفتن است و تن به تیغ نقد بزرگان سپردن اما دلبستگی عمیق این شخصیت و شاعر والامقام باعث می‌شود که چون منی بخواهد در مورد چون اویی سخن بگوید.

 

جنتی با بیان این مطلب که ایران همواره سرزمین فروغ و فرزانگی بوده است که هزاران حادثه را پشت سر گذاشته و از آن‌ها سربلند بیرون آمده، تصریح کرد: اگر فردوسی در سپیده‌دم تاریخ فرهنگ و ادب ما ظهور نمی‌کرد هیچ کدام از شاعران بزرگ ما به این پایه و مایه که امروز دست یافته‌اند دست نمی‌یافتند و حتی مشخص نبود که ما امروز می‌توانستیم به زبان شیرین فارسی سخن بگوییم یا خیر.

 

او افزود: از فردوسی به عنوان حکیم نام آورده می‌شود حال آنکه او مثل خیام و یا ناصرخسرو رساله حکمی یا شبیه به آن را از خود باقی نگذاشته است، اما دیباچه منظوم شاهنامه‌اش نشان‌دهنده عمق دید فلسفی شاعر و حکمت و معرفت اوست و از همین‌روست که مردمان فهیم خراسان او را حکیم می‌نامند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر دیگر فردوسی را غنابخشی به زبان فارسی دانست و اظهار کرد: خود این موضوع حماسه دیگری است که این پهلوان فرهنگ ایران آفریده و همه فارسی‌زبانان جهان را مدیون و مرهون خویش ساخته است.

 

جنتی در ادامه عنوان کرد: فردوسی خردورزی را در رفتار و کردار پهلوانان شاهنامه جا انداخته و این هنر بزرگی از اوست زیرا اکثر شاعران ما، یا به زمین پرداخته‌اند و یا به آسمان و در این میان این اثر فردوسی است که مابین زمین و آسمان پیوندی عمیق و مستحکم برقرار کرده و باورهای عمیق دینی را به متن زندگی مردمان ایران آورده است زیرا در نظر فردوسی پهلوان حقیقی آن کسی است که زندگی می‌کند، اما بلند و رفیع.

 

او اضافه کرد: بسیاری از اندیشمندان معتقدند که هویت ملی مثلثی است با سه ضلع زبان، اسطوره و تاریخ و حکمت و فلسفه و گزاف نیست اگر بگوییم زبان فارسی به تنهایی بار هر سه ضلع این مثلث را به دوش کشیده و فردوسی در قالب شاهنامه این کار را کرده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما فردوسی را ادیبی هوشمند و اندیشمندی شجاع می‌دانیم که غرور ملی را در رگ‌های ایرانیان برای همیشه جاری ساخته است و بر منابع بازمانده کهن، چنان کاخ بلندی از سخن را پی افکنده که گذر زمان بر آن هیچ تاثیری نمی‌گذارد.

 

جنتی گفت: فردوسی را می‌توان یکی از دروازه‌های ورود اندیشمندان جهان به ایران دانست زیرا هر دانشمندی که بخواهد با ایران آشنا شود حتما بایستی شاهنامه را بخواند و با ابعاد آن آشنایی پیدا کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر دو شاخصه هوش سرشار و عقل پرعیار را دو مولفه تشکیل‌دهنده خرد بدانیم بدون شک فردوسی یکی از سرآمدان خرد در جهان است و شاهنامه کتاب خرد است که خرد ناب را می‌ستاید و خرد ناب چیزی است که بشر امروز از آن بی‌بهره است و در نتیجه سخت به آن نیازمند.

 

او افزود: شاهنامه جلوه‌گاه حکمت نظری و عملی است و از طرف دیگر تبارنامه‌ای است که هر بیت آن ریشه در خواسته‌های جمعی مردم ایران دارد.

 

دکتر علی جنتی تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که زبان قصه‌های اساطیری آکنده از رمز و نماد است و بی‌توجهی به این رمز و نماد‌ها ما را از پی بردن به مقصد و مقصود اصلی سراینده شاهنامه که همانا نبرد خیر و شر است بازمی‌دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اندیشه فردوسی دفاع از آزادگان در برابر زشتی‌ها و بدی‌هاست، عنوان کرد: بار‌ها و بار‌ها در شاهنامه می‌بینیم که هنگامی که خاک ایران مورد حمله بیگانگان و بدخواهان قرار می‌گیرد، پهلوانان ایران‌زمین صف به صف از آن دفاع می‌کنند و ما نمونه و نماد عینی این موضوع را در دوران دفاع مقدس با چشم خویشتن دیده‌ایم.

 

او تاکید کرد: شاهنامه کتاب راستی است و دروغ را حتی هنگامی که از زبان پهلوانانش گفته شود نمی‌پسندد و از همین‌روست که شاهنامه جهان را به سمت خوبی و نیکی رهنمون می‌شود.

 

جنتی ضمن بیان این مطلب که مهم‌ترین خدمت فردوسی به مردم ایران شناساندن هویت آن‌هاست، اظهار کرد: اگر امروز هویت ما پس از هزاران سال همچنان جاری است به همین دلیل است و به همین جهت باید پذیرفت که هر ایرانی بالندگی زبان و اصالت هویت خود را مدیون فردوسی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وقتی به شاهنامه نگاه می‌کنیم احساس می‌کنیم که فردوسی چنان آرش ابیات خود را در کمان نهاده و با چنان قدرتی در سپهر تاریخ‌‌ رها کرده که او را به مرزهای جاودانگی رهنمون شده‌اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: فردوسی فهمیده بود که ملت ایران برای بقای خود نیاز به پهلوانانی نامیرا دارد و به درستی و دقت و ظرافت این پهلوانان را به وجود آورد و به همین دلیل امروز از پژوهندگان ادب و تاریخ انتظار می‌رود که در زمینه فردوسی بیشتر فعالیت کنند تا همگان بیش از پیش با او آشنا شوند.

 

او خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که امروز نسل جوان ما با اندیشه‌های فردوسی آشنا نیستند و من از جوانان می‌خواهم که برای آشنایی هرچه بیشتر با فردوسی او را در میان ابیاتش جست‌وجو کنند و ویژگی‌هایی چون آزادی و گردن‌فرازی و تسلیم نشدن در برابر ناحق را از پهلوانان شاهنامه بیاموزند زیرا بزرگ‌ترین قدر‌شناسی از فردوسی خواندن شاهنامه و فهمیدن آن است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شاهنامه فقط تاریخ و ادب نیست بلکه آکنده از تعالیم آموزنده است و من امیدوارم که به زودی شاهد تاسیس رشته مستقل شاهنامه‌پژوهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها باشیم.

 

در انتهای این مراسم از آلبوم جدید شهرام ناظری با نام «کاوه آهنگر» با حضور حمید الهامی آهنگساز اثر رونمایی شد.

 

همچنین از دکتر مهدی محقق، دکتر احمد سمیعی گیلانی و دکتر قطب‌الدین صادقی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ و ادب توسط وزیر ارشاد، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تجلیل شد.

کلید واژه ها: علی جنتی شاهنامه فردوسی


نظر شما :