علی جنتی: سقوط خرمشهر تلخ‌ترین روز زندگی‌ام بود/ رهبری گفتند درد و دل نکنید، طرح بیاورید

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۷ کد : ۳۵۷۷ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خاطرات خود از فعالیت در روزهای دفاع مقدس در پشت جبهه گفت: تلخ‌ترین روز زندگی‌ام روزی بود که شنیدم خرمشهر سقوط کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی صبح امروز (دوشنبه ۱ مهر) در برنامه‌ای که به مناسبت هفته دفاع مقدس در سالن سینمایی این وزارتخانه برپا شده بود با تبریک این مناسبت گفت: دفاع مقدس رسا‌ترین عبارت در قاموس ایستادگی ملت قهرمان ایران است، عبارتی که در حصار تنگ زمان نبوده و نخواهد بود و هر گوشه‌ای از آن گنجینه‌ای است از عشق به خدا و ایثار در راه ملت و میهن.

 

وی افزود: رزمندگان دفاع مقدس، دیروز مرز‌ها را می‌گشودند امروز رمز‌ها را می‌گشایند. دیروز بر دشمن خاک، ظفر یافتند امروز بر دوش افلاک ظفر یافتند. هنوز نخل‌های بی‌سر خرمشهر به نشانه پایداری ایستاده‌اند و هنوز فرهنگ ایثار و شهادت جاری و ساری است و با جان و زندگی مردم این مرز و بوم عجین شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت هفته دفاع مقدس را تجلیل از دلاورمردی‌های مردانی توصیف کرد که از جان خود گذشتند تا از مرز و بوم ایران دفاع کنند و در ادامه به نقل خاطراتی از حضور خود در میادین پشت جبهه پرداخت.

 

وی افزود: من خود از اولین روزهای جنگ از نزدیک شاهد پیشرفت نیروهای عراقی، بمباران فرودگاه‌ها و مظلومیت رزمندگان اسلام بودم. از آغاز سال ۵۹ تا اواخر‌‌ همان سال من مدیر مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اهواز بودم. در ۳۱ شهریور در مرکز آبادان بودم که بزرگترین فرستنده رادیویی و تلویزیونی منطقه که ۸۰۰ کیلووات بود مورد حمله قرار گرفت و صدای آن خاموش شد.

 

جنتی اضافه کرد: من شاهد پیشروی دشمن به درون خاکمان و بمباران شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق مسکونی و کارخانه‌هایمان و مراکز صنعتی بودم. در دفتر کار خودم در اهواز خمپاره‌ای آمد و خورد به سقف و سقف دفتر فروریخت روی سر ما و ما ناچار شدیم دفتر کارمان را عوض کنیم.

 

وزیر ارشاد همچنین به خاطره تلخ خود از سقوط خرمشهر اشاره و تاکید کرد: شاید تلخ‌ترین روز زندگی‌ام، روزی بود که شنیدم خرمشهر سقوط کرد و رزمندگان جوان در حالی که سلاحی نداشتند، مجبور شدند خرمشهر را تحویل دهند. من می‌دیدم که در آن روز‌ها صدای استغاثه رزمندگان بلند بود برای اینکه چند آرپی‌جی به دست بیاورند و کسی نبود به این استغاثه آن‌ها پاسخی بدهد.

 

وی ادامه داد: پالایشگاه آبادان که بزرگترین پالایشگاه کشور بود و روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد، هدف حمله قرار گرفت و خطوط انتقال نفت ما مورد حمله قرار می‌گرفت. جزیره خارک بار‌ها و بار‌ها مورد بمباران دشمن قرار می‌گرفت. کشتی‌های نفتکش به صورت روزانه مورد حمله قرار می‌گرفتند. پل‌هایی که راه آهن تهران را به خرمشهر وصل می‌کرد، بار‌ها و بار‌ها مورد هجوم دشمن قرار می‌گرفت تا این راه‌های ارتباطی قطع شود. شرایط بسیار سختی بود و درآمدهای نفتی کاهش یافته بود و تامین مایحتاج عمومی هم به شدت دشوار بود.

 

جنتی ادامه داد: من توفیق این را دشتم که از سال ۶۳ تا ۶۶ به عنوان استاندار خوزستان در خدمت رزمندگان باشم. تنها کمک ما حمایت و پشتیبانی و تامین مراکزی برای پشتیبانی از این رزمندگان بود. در عین حال ما دایماً با بمباران مراکز صنعتی و تجاری مواجه بودیم.

 

وزیر ارشاد همچنین به بیان خاطره‌ای از حضور مقام معظم رهبری در مناطق جنگی در دوره مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: در آغازین روزهای جنگ به خاطر دارم که مقام معظم رهبری که آن زمان مشاور فرمانده کل قوا بودند، در مرکز ۵۱ پادگان لشگر زرهی اهواز حضور یافتند. این زمانی بود که مرتباً خبر می‌آوردند که دشمن دارد نزدیک می‌شود و در عین حال نیروهای مسلح ما انسجام کافی برای مقابله با دشمن را نداشتند. یادم هست که ایشان به فرماندهان می‌گفتند که برای من درد و دل نکنید، طرح بیاورید.

 

وی ادامه داد: یادم هست مرحوم سرلشگر ظهیرنژاد همواره می‌گفت مهم نیست خرمشهر و آبادان برود، شما محور دزفول را داشته باشید چون دشمن دنبال این است که این محور را قطع کند و خوزستان را بگیرد، دشمن همه تلاشش را کرده بود که مقاومت دزفول را از بین ببرد. شاید بیش از ۱۲۰ موشک اسکات به این شهر شلیک شده بود و صد‌ها نفر کشته شدند برای اینکه این مقاومت شکسته شود اما مقاومت قهرمانانه ملت ایران باعث شد دشمن به عقب رانده شود.

 

جنتی همچنین به تاثیر کمک‌های مردمی و بسیج نیرو‌ها در پیروزی ملت ایران در نبرد ۸ ساله اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که نیروهای مردمی و بسیج وارد میدان شدند، معادله به هم خورد، حصر آبادان شکسته شد، پیشروی آغاز شد، خرمشهر آزاد شد و ما در استان خوزستان هم خاکمان را پس گرفتیم و به خاک دشمن هم حمله کردیم تا آنجا که رزمندگان اسلام فاو را فتح کردند و در آنجا مستقر شدند.

 

وزیر ارشاد سپس گفت: آنجا بود که همه کشورها اعم از کشورهای منطقه و دولت‌های فرامنطقه‌ای وارد عمل شدند؛ سیاست کلی این بود که این جنگ نباید برنده‌ای داشته باشد، نه ایران نه عراق. لذا به مجرد اینکه رزمندگان ما فاو را فتح کردند، کمک‌های آمریکا به عراق شروع شد. آن‌ها نقشه‌های عملیاتی را لو می‌دادند و رژیم فرانسه هم میراژهای خود را در اختیار صدام قرار می‌داد. دولت آلمان هم که بمب‌های شیمیایی را در اختیار عراق می‌گذاشت. جالب آنکه خود آلمان‌ها بعد از جنگ رزمندگان ما را که توسط سلاح‌های آن‌ها شیمیایی شده بودند، در بیمارستانی در کلن معالجه کردند.

 

وی اضافه کرد: دنیا همه امکاناتش را برای اینکه این ملت را به شکست بکشاند، بسیج کرد ولی این ملت که پشت سر امام(ره) ایستاد و با نفس قدسی امام احیا شد، آنچنان از خودش دفاع کرد که توانست عزت کشور را حفظ کند. امام روزی که جام زهر را سر کشید و قطعنامه را پذیرفت، با خدا معامله کرد. خدا هم آبروی اما را حفظ کرد؛ اگر نبود که صدام بعد از آتش‌بس به فکر تصرف کویت بیافتد، ما نه از طریق سازمان ملل و نه با استفاده از نیروهای خودمان نمی‌توانستیم دشمن بعثی را به طور کامل از خاکمان بیرون کنیم ولی خداوند کمک کرد که او (صدام) به کویت حمله کرد و هم کویت و هم عربستان و هم کشورهایی که به او کمک مالی کرده بودند، این بار از سوی خود صدام مورد تعرض قرار گرفتند.

 

جنتی اضافه کرد: کار به جایی رسید که نیروهای فراملیتی بیایند برای سرنگونی صدام و این اوج عظمت امام و ملت ایران بود. خداوند اراده کرده بود این ملت را برای خلوص نیتش و به خاطر بسیجیان جان بر کفی که بی‌ادعا وارد میدان شده بودند، پیروز کند و امروز در فضای مادیگری، همین نیروهای برجسته انقلاب و دفاع مقدس هستند که اسرار واقعی انقلاب هستند نه تازه به دوران رسیده‌هایی که نه جنگ را دیده‌اند و نه سختی‌های آن را چشیده‌اند.

 

وزیر ارشاد افزود: نقشی که هنرمندان اعم از شاعران، خوانندگان، مداحان، فیلمسازان و سایر فعالان هنری در ترغیب و تشویق رزمندگان به حضور در جبهه‌ها و ثبت دستاوردهای دفاع مقدس داشته‌اند، بر کسی پوشیده نیست. کشور واقعاً خودش را مدیون هنرورانی می‌داند که از آغازین روزهای جنگ تا پایان جنگ همچنان در جبهه‌ها حضور داشتند. خبرنگارانی که رشادت‌های رزمندگان را ثبت و به ملت ایران منتقل می‌کردند، کسانی که شعرهای حماسی می‌سرودند و ملت را به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌کردند، فیلمسازانی که فیلم‌های فاخری ساختند

 

وی که پس از اجرای چند قطعه توسط محمد گلریز خواننده شعرهای حماسی دوران دفاع مقدس سخن می‌گفت از این خواننده هم تجلیل کرد و گفت: آنچه آقای گلریز اجر کرده است، در خدمت انقلاب و دفاع مقدس بوده است و ایشان نقش بسیار برجسته‌ای در دفاع مقدس داشتند و امروز باید همه آن‌ها را گرامی بداریم و نقش آن‌ها را ارج بنهیم.

 

جنتی یکی از رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت و صیانت از فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس و کسانی توصیف کرد که در این راه گام برداشته‌اند و یادآور شد: باید همه این میراث بی‌کم و کاست به نسل‌های آینده منتقل شود. بسیاری از پدیدآوردگان صاحب‌نام امروز،‌‌ همان رزمندگان دیروزند که هنر شهادت و حماسه و ایثار را در جبهه‌ها کلید زدند. یاد و خاطره همه شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر که در دفاع مقدس و ملت ایران تاثیرگذار بودند، به شرح زیر تجلیل کرد: رضا برجی (عکاس و مستندساز)، محمد گلریز (خواننده)، حبیب احمدزاده (نویسنده)، انسیه شاه حسینی (فیلمساز)، علیرضا قزوه (شاعر)، محمدحسین جعفریان (نویسنده) و عباسعلی براتی‌پور (شاعر).

 

علی فرهادی، مهدی جعفری، علی رضایی، محسن توکلیان، علی‌اکبر شیرکوند و خانواده شهید کمیل رضوان‌خواه و رستمی نیز از جمله کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی بودند که وزیر ارشاد در مراسم مذکور از آن‌ها تجلیل کرد.

کلید واژه ها: علی جنتی جنگ تحمیلی


نظر شما :