یثربی: نوروز نه خرافه است، نه بدعت

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۷ کد : ۱۹۴۹ از دیگر رسانه‌ها
نویسنده و مفسر قرآن درباره برگزاری مراسم نوروز گفت: امروز در دنیا، سازمان ملل و یونسکو نوروز را به عنوان جشن ملی حوزه نوروز به رسمیت شناخته است. اگر ابراز شادی‌های نوروز با خطر جسمی همراه نشود برگزاری این مراسم اشکالی ندارد و نباید آن را نشانهای غیردینی تلقی کنیم، بلکه ریشه در سنت آباء و اجدادی ما دارد و جنبه ملی میهنی او بیشتر نمایان است.

 

دکتر سیدیحیی یثربی در مورد برگزاری مراسم نوروز گفت: از سال‌های پیش از انقلاب همیشه این بحث‌ها بود که آیا نوروز عید اسلامی است، عدهای می‌گفتند این مراسم خرافه است و برگزاری آن صحیح نیست. وی افزود: خرافه چیزی است که در باور مردم جای بگیرد بدون اینکه هیچ زیربنای عقلانی و استدلالی داشته باشد و بدعت هم چیزی است که سنت‌ها را زیرپا می‌گذارد درحالیکه نوروز و تمام مراسم و آداب آن نه خرافه است و نه بدعت و نه هیچگونه خطری برای اعتقادات اسلامی مسلمانان دارد. کسی که آتش روشن می‌کند یا سیزده بدر به دامن طبیعت می‌رود هیچ به این فکر نمی‌کند که آئین زرتشتی را دارد اجرا می‌کند بلکه رنگ و آب اسلامی هم به این مراسم می‌دهیم. مردم به فکر شادی‌های دسته‌جمعی هستند همانطور که عزاداری‌های دسته‌جمعی برپا می‌کنند.

 

این استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: می‌شود این شبهه را ایجاد کرد که نوروز یک خرافه است ولی باید گفت یک خرافه فکری نیست اگر هم خرافه به شمار آید یک خرافه احتیاطی است یعنی مثل رمالی و فالگیری و تعبیر خواب و دعانویسی برای مردم هیچ ضرری ندارند، بلکه نوروز ابزاری برای شادی‌های عمومی و ملی است.

 

وی افزود: امروز در دنیا سازمان ملل و یونسکو نوروز را به عنوان جشن ملی حوزه نوروز به رسمیت شناخته است و حتی تعطیلات نوروز در ایران بیشتر از تعطیلات عید فطر و قربان است. اگر ابراز شادی‌ها با خطر جسمی همراه نشود برگزاری این مراسم اشکالی ندارد و نباید آن را نشانههایی غیردینی تلقی کنیم، بلکه ریشه در سنت آباء و اجداد ما دارد و جنبه ملی میهنی او بیشتر نمایان است.

 

این نویسنده و مفسر قرآن در پایان گفت: بهار در همه فرهنگ‌ها مورد توجه بوده و شادمانی‌های وداع سرما و زمستان و استقبال از بهار و رویش یک شادمانی فطری برای انسان‌هاست که در عرفان و ادبیات فارسی هم رسوخ پیداکرده و شاعران زیادی به آن پرداختهاند. بهار آنقدر با طراوت است که ما پیروزی انقلاب در زمستان را به عنوان بهار انقلاب و رمضان را به عنوان بهار قرآن یاد می‌کنیم و انقلاب‌های مردم عرب منطق هم به ربیع‌العربی تشبیه شده است.

کلید واژه ها: نوروز یحیی یثربی


نظر شما :