درخواست وکیل مصری برای بازگرداندن جسد شاه به ایران

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۳۸۰ از دیگر رسانه‌ها
یکی از وکلای برجسته مصری با اعلام این موضوع که باقی ماندن بقایای جسد شاه مخلوع ایران مانعی در عادی شدن روابط تهران و قاهره است، خواستار بازگردانده شدن بقایای جسد وی به ایران شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سایت خبری مصری «الفجر» طی خبری اعلام کرد که عبدالفتاح مصطفی رمضان از وکلای معروف مصر طی شکواییه‌ای که به دادگستری مصر ارائه کرده است، خواستار بازگردانده شدن بقایای جسد محمدرضا پهلوی به ایران شده است. این وکیل برجسته مصری معتقد است که باقی ماندن جسد محمدرضا پهلوی باعث کند شدن عادی شدن روابط ایران و مصر شده است.

 

محمدرضا پهلوی پس از خروج از کشور ابتدا مدتی را در منطقه ماند، به امید آنکه مجددا به حکومت بازگردد. با شدت یافتن بیماری سرطان طحال، وی مجبور شد برخلاف تمایل دولتمردان آمریکا، برای درمان پزشکی به مرکز سرطان مموریال اسلون- کترینگ در ایالات متحده آمریکا برود. با بروز بحران گروگانگیری، هیچ کشوری علاقه به پناه دادن یک سلطان بی‌تاج و تخت نداشت. روزنامه نیویورک تایمز او را به هلندی سرگردانی تشبیه کرد که به دنبال بندری برای پهلوگرفتن می‌گردد. محمدرضا پهلوی پس از خروج از بیمارستان ابتدا به مرکز پزشکی ویلفورد هال در پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس، و سپس به پاناما و مکزیک سپس از آنجا به مصر رفت.

 

در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۵۹ (۲۷ ژوئیه ۱۹۸۰ میلادی)، محمدرضا پهلوی در سن ۶۱ سالگی، بر اثر بیماری ماکرو گلوبولینمی والدنشتروم در مصر درگذشت و در مسجد الرفاعی قاهره دفن شد.

کلید واژه ها: محمدرضا پهلوی ایران و مصر


نظر شما :