۹ دوره مجلس به روایت نمایندگان ادوار

نشست «تاریخ ایرانی» با حضور نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس برگزار شد
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۳ کد : ۵۳۲۶ وقایع اتفاقیه
نشست «تاریخ ایرانی» با حضور نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس برگزار شد
۹ دوره مجلس به روایت نمایندگان ادوار

تاریخ ایرانی: نشست «مجالس ۹ گانه به روایت نمایندگان ادوار» صبح امروز توسط سایت «تاریخ ایرانی» در موسسه اطلاعات برگزار شد و در آن نمایندگان پیشین و فعلی به بررسی کارنامه و عملکرد دوره‌های مختلف مجلس پرداختند. در این نشست که با سخنرانی هادی غفاری، مرتضی الویری، محسن یحیوی، حسن غفوری‌فرد، الهه کولایی، سید مهدی طباطبایی، علی مطهری، لاله افتخاری و حضور فاطمه کروبی، محمدجواد حق‌شناس و لطف‌الله میثمی برگزار شد، از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» تألیف نسرین وزیری نیز رونمایی شد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی غفاری، نماینده مجلس اول از مهم‌ترین ویژگی‌های آن دوره را، نو بودن و تازگی این حرکت در میان جریان‌های سیاسی و نیز موج انقلاب و زنده بودن روحیه انقلابی عنوان کرد و گفت: «صحبت آقای روحانی را می‌خوانم: هرقدر در تأیید صلاحیت‌ها سختگیری کمتر شده، مجلس قوی‌تر بوده است. همانطور که آقای مطهری نماینده محترم مردم تهران در مجالس هشتم و نهم بارها اعلام کردند در مجلس اول که پیش از تشکیل شورای نگهبان روی کار آمد تنها افرادی که فساد سیاسی، اقتصادی و مالی بزرگ داشتند یا به تعبیری جاسوس بودند رد صلاحیت شدند و به همین دلیل شاهد حضور قوی‌ترین مجالس در آن دوره بودیم و باید به سمتی برویم که خدایی ناکرده نوعی استبداد فکری حاکم نشود.» 

مرتضی الویری، نماینده مجلس سوم، تصویب برنامه اول توسعه را معجزه آن دوره مجلس دانست که برنامه اقتصاد باز در مجلس چپ تصویب شد. به گفته او بالاترین رشد اقتصادی مربوط به برنامه اول توسعه و با ۷.۳ درصد رشد در مجلس سوم بود. الویری افزود: «پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، از زمان اعلام تا اجرا چندین ساعت فاصله داشت. از این رو برخی نمایندگان خود را به جبهه‌ها رساندند و از طرف دیگر نیز عراق حملات خود را شدت بخشید تا قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد و بتواند زمین‌هایی بیشتری از آن خود کند. در آن زمان من پیش آقای هاشمی رفتم و گفتم که برنامه اول به خاطر شرایط جنگ چندین سال است که عقب افتاده، اگر قبول دارید تکلیف کنید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از جبهه برگردند. ایشان نیز دستور دادند و در نیمه دوم سال ۶۷ تصویب و عملیات اجرایی در سال ۶۸ اجرا شد.»

محسن یحیوی، نماینده مجلس چهارم نیز همچون الویری معتقد بود مجلس اول قوی‌ترین مجلس بوده اما تاکید کرد: «به این دلیل نبود که شورای نگهبان نداشتیم، بلکه چون فضا انقلابی بود و چهره‌های انقلابی شناخته شده حضور داشتند.» او که همه نمایندگان مجالس اول تا پنجم را اصولگرا خواند، از مجلس ششم انتقاد کرد و آن را تجلی دیدگاه‌های مردم از انقلاب ندانست و گفت: «بعد از تشکیل مجلس ششم، اباحه‌گری‌ها و دین‌ستیزی‌ها شروع شد، با تحصن‌ها می‌خواستند کشور را دست دشمن بدهند و حتی اقلیت‌ با آن موافق نبودند و برای همین مجلس هفتم شکل گرفت. آنقدر موضع‌گیری‌ها در مجلس ششم غلیظ بود که دست‌اندرکاران آن الان می‌گویند ما نمی‌خواهیم مجلس ششم را شکل بدهیم.» وی افزود: «مجالس هفتم و هشتم اصولگرا بودند، اما انحرافی‌ها می‌خواستند در مجلس نهم حضور پیدا کنند، از این رو نزدیکان رئیس‌جمهوری قبل وارد میدان شدند. آن‌ها می‌گفتند با امام زمان در ارتباط هستند و هر کاری می‌خواستند می‌کردند. خیلی کارها کردند، مثلاً یارانه‌ها که باید ۵۰ درصد به دهک‌ها تا دهک هفتم داده شود، ایشان ۱۰۰ درصدش را به مردم داد و حتی از بانک‌ها قرض کرد. احمدی‌نژاد به استاندارهایش تاکید کرده بود که آن‌هایی که این‌ها می‌خواهند باید رأی بیاورند اما اتفاقاتی نظیر ماجرای وزیر اطلاعات و خانه‌نشینی ۱۱ روزه و تمرد عملی از سخنان رهبری باعث شد که سخنرانی‌ها بی‌اثر شوند و نتوانند کاری که می‌خواهند پیش ببرد. در نتیجه مجلس نهم هم اصولگرا شد. این روند نشان می‌دهد که نظر مردم همچنان عوض نشده و ان‌شاءالله مجلس دهم نیز همین‌گونه خواهد بود.» 

حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس پنجم با تاکید بر اینکه «در آن انتخابات مستقل شرکت کردم و تنها فردی بودم که مستقل رأی آوردم»، گفت: «مجلس اول یکی از قوی‌ترین مجالس بود. در این مجلس با حضور بزرگانی مثل مقام معظم رهبری و آقای هاشمی مجلسی قوی شکل گرفت و معتقد نیستم که وجود شورای نگهبان مانع حضور افراد است. ما در این مجلس تجربه قانونگذاری نداشتیم، ولی به خاطر حضور بزرگان قوی‌ترین مجلس بود و بعد از آن بود که این بزرگواران به سایر مناصب منصوب شدند و شاید سطح مجلس کمی کاهش یافت و پس از آن جوانان و اساتید دانشگاه به مجلس آمدند و تجربه‌های خوبی شکل گرفت.» وی افزود: «من حضور شورای نگهبان را مانع حضور افراد نمی‌دانم. هرچند با حضور خیلی‌ها مخالفت کرده است. من البته همین‌جا می‌گویم با رد صلاحیت علی مطهری به شدت مخالف هستم. اما در عین حال وظیفه نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است. من خوشحالم که علی مطهری گفت اگر رد صلاحیت شوم اعتراض می‌کنم اما التماس نه؛ این بهترین شیوه برخورد با شورای نگهبان است.» 

الهه کولایی، نماینده مجلس ششم
در واکنش به اظهارات یحیوی درباره مجلس ششم گفت: «نه مجلس اول، نه مجلس ششم و نه مجلس نهم تکرار نخواهند شد و تاریخ به سمت عقب حرکت نمی‌کند و هر کس به دنبال متوقف کردن جامعه باشد و حرکت جامعه به سوی پیشرفت را نبیند، محکوم به فنا است و کسانی موفق خواهند بود که واقعیت‌ها را ببینند و بپذیرند.» او با بیان اینکه «مجلس ششم یکی از ادوار افتخارآمیز تاریخ مجالس جمهوری اسلامی ایران است»، اظهار داشت: «نمی‌توان ادعا کرد هیچ ایرادی در مجلس ششم وجود نداشته، اما اگر انسان منصف، پیش‌داوری‌های جناحی و سیاسی را کنار بگذارد و به منافع مردم توجه کند، نمی‌تواند اهمیت مجالس اول و ششم را نادیده بگیرد.» 

کولایی افزود: «آمار نشان می‌دهد درصد و میزان فعالیت‌های اقتصادی مجلس ششم بر فعالیت‌های سیاسی آن مجلس برتری قابل ملاحظه‌ای داشته و در واقع اقدام‌های سیاسی مجلس ششم در رده پنجم قرار گرفته، اما متاسفانه صداوسیما و برخی رسانه‌های ضد اصلاحات در آن زمان و همچنین در سال‌های پس از آن تا امروز با برجسته کردن کنش و وجهه سیاسی مجلس ششم، دیگر فعالیت‌های نمایندگان این دوره به ویژه در حوزه اقتصاد را نادیده گرفتند. قوانین و مصوباتی که در حوزه زنان در مجلس ششم به تصویب رسید و اصلاحاتی که در این حوزه‌ها انجام گرفت تا حدود قابل توجهی راهگشا بود و زمینه‌ساز اقدام‌های مثبت و موثری در ادوار بعدی شد. نکته مهم دیگر بررسی عملکرد مجلس ششم، بُعد نظارتی این مجلس است که مجلس ششم هدف خود را حمایت از دولت اصلاحات می‌دانست، اما هیچگاه در بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی کوتاهی نکرد.» 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، نماینده مجلس هفتم، جو آن دوره مجلس را کاملاً علیه مجلس ششم دانست و با اشاره به طرح لزوم ساده‌زیستی از سوی نمایندگان مجلس هفتم گفت: ‌«در مجلس هفتم برخی عنوان می‌کردند که باید غذای ساده بخوریم و بر اتومبیل‌های گرانقیمت سوار نشویم اما من همان زمان با این طرح مخالفت کردم و گفتم اگر شما با دوچرخه هم بیایید اما حرف حساب نزنید و گره از کار مردم باز نکنید هیچ فایده‌ای ندارد.» او با بیان اینکه عده‌ای در این مجلس به هیچ وجه حاضر به ریاست یک روحانی بر مجلس نبودند، افزود: «برای عدم حضور یک روحانی در صدر مجلس ایده‌های بسیاری به کار رفت و ناجوانمردانه تلاش شد تا با انجام اعمالی غیراخلاقی و گفتن دروغ و تهمت زدن رئیس مجلس را غیرمعمم انتخاب کنند.» طباطبایی با انتقاد از حمایت نمایندگان مجلس هفتم از رئیس دولت نهم گفت: «احمدی‌نژاد رجال سیاسی نبود و الفبای سیاست را نیز نمی‌دانست و پس از آنکه دولت را به دست گرفت شرایطی را به وجود آورد که تا ۱۰ سال آینده هم نمی‌توان مشکلات ناشی از آن را حل و فصل کرد. اگر به او بنگاه معاملاتی هم می‌دادند نمی‌توانست اداره کند. اما می‌بینید که جامعه با همه قدرتش اغفال می‌شود.» 


علی مطهری، نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه «برخی مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفی می‌کنند شاید به خاطر تبلیغاتی است که علیه آن انجام شده است. مجلس ششم غیر از مسئله تحصن، مجلس ناموفقی نبوده و در اجرای فصل سوم قانون اساسی گام‌های مهمی برداشته و در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کرده است. نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود. اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به رهبر نوشتند، متن نامه هم بد نبود و امروز برخی از آن پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است.» او به موضوع سؤال از رییس‌جمهور در مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: ‌ «این مسئله هم نمایانگر یکی دیگر از نواقص اصولگرایان بود. وقتی رئیس‌جمهور می‌گفت من قانون را اجرا نمی‌کنم نباید حتی یک ساعت هم رئیس‌جمهور این مملکت می‌ماند. اما دوستان می‌گفتند این دولت مورد حمایت رهبری است و ما ورود نمی‌کنیم. حدود یک سال طول کشید تا بحث سؤال مطرح شود. ایشان حتی گفتند من قانونی که مطابق با قانون اساسی باشد را اجرا می‌کنم و با سایر قوانین نیز که مخالف نظر من است کاری ندارم. نپذیرفتن سؤال موجب شد که من از نمایندگی استعفا دهم که در نهایت هیات رئیسه آن را پذیرفت و رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به مجلس آمد. هرچند که آیین‌نامه در این ارتباط دارای نواقصی بود و بعدها آن نقیصه رفع شد.» 

لاله افتخاری، نماینده مجلس نهم درباره فراکسیون رهروان ولایت در این دوره مجلس گفت: «این فراکسیون که اصولگرا است، چتری باز کرد که در آن مسلمان، غیرمسلمان، شیعه و سنی جمع شدند. فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون اصلاح‌طلبان هم کنار این فراکسیون قرار داشتند. مصوبات خوبی در این مجلس هم وجود داشت. در بحث هسته‌ای اقدام متناسب دولت در اجرای برجام، دغدغه‌هایی را به وجود آورد که مورد نظر رهبری هم بود. از این رو برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی نکات خوبی توسط نمایندگان ملت لحاظ شد. همچنین در مباحث فرهنگی و بحث امر به معروف و نهی از منکر نیز مصوبات خوبی داشتیم. در بحث مسائل خانواده هم طرح صیانت از خانواده را داشتیم که البته من به دو بند آن ایرادات اساسی دارم که امیدوارم رفع شود. در بحث اشتغال‌زایی مصوبه خوبی با همکاری دولت داشتیم و طرح دوفوریتی برای اصلاح نظام جامع تأمین اجتماعی را تصویب کردیم.» 

فاطمه کروبی، نماینده ادوار مجلس نیز که در این نشست حضور یافته بود، در سخنان کوتاهی گفت: «قضاوت دوره‌های مختلف مجلس با مردم است. حرف‌های ضد و نقیضی در مورد مجالس و مجلس ششم گفته شده که قضاوت آن را به عهده مردم می‌گذاریم.» 

نسرین وزیری، نویسنده کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» نیز در سخنانی با بیان اینکه هدف اصلی از تألیف این کتاب یادآوری اطلاعات پراکنده‌ای بوده که درباره مجالس ۹ گانه شورای اسلامی وجود داشته است، گفت: «متأسفانه در حال حاضر پایگاه اطلاع‌رسانی جامع و کاملی درباره آمارهای مربوط به دوره‌های مختلف مجلس وجود ندارد و این کتاب نیز منتشر شده تا چنین خلأیی را پر کند.» 

«تاریخ ایرانی» متن کامل اظهارات سخنرانان نشست «مجالس ۹ گانه به روایت نمایندگان ادوار» را در قالب پرونده‌ای منتشر خواهد کرد. 

 

کلید واژه ها: مجلس شورای اسلامی مجلس اول مجلس ششم


نظر شما :