انتشار خاطرات چه‌گوارا پس از نیم قرن

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۴۸ کد : ۹۲۸ تاریخ جهان
انتشار خاطرات چه‌گوارا پس از نیم قرن
تاریخ ایرانی: پنجاه سال پس از کشته شدن ارنستو چه‌گوارا، چریک مارکسیست، کتاب خاطرات او با عنوان «خاطرات یک مبارز» در کوبا منتشر کرد. خاطرات منتشرشده مربوط به سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۸ است، زمانی که وی در رکاب فیدل کاسترو و برادر او رائول می‌جنگید.

 

به گزارش روزنامه گاردین، این کتاب مجموعه‌ای از روزنوشت‌هایی است که "چه" در دوران جنگ اقدام به نگارش آن‌ها کرده بود، اما هیچ‌گاه منتشر نشدند. مراسم رونمایی از کتاب «خاطرات یک مبارز» همزمان با هشتاد و سومین سالگرد تولد او در کوبا برگزار شد.

 

این کتاب دارای ۳۰۳ صفحه است که ۴۰ صفحه آن شامل عکس‌های منتشر نشده از چه‌گوارا است؛ گردآورنده این کتاب، آن را خطاب به بستگان وی، مقامات، سیاستمداران، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و کار‌شناسان برای درک بهتر کوبا و روند آزادسازی نهایی آن نوشته است.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آیدا مارس همسر چه‌گوارا تاکید می‌کند که هدف از چاپ این خاطرات، نشان دادن کار ارزشمند، زندگی و افکار او بوده تا مردم کوبا و مردم تمامی دنیا او را بشناسند.

 

چه‌گوارا یکی از اعضای جنبش ۲۶ ژوئیه فیدل کاسترو بود. این جنبش در سال ۱۹۵۹ قدرت را در کوبا به دست آورد. چه‌گوارا چندین پست مهم در دولت جدید کوبا از جمله سفیر، رییس بانک مرکزی و وزیر صنایع را برعهده داشت و پس از آن با امید برانگیختن انقلاب در دیگر کشور‌ها کوبا را ترک کرد.

 

انقلابی مارکسیست ابتدا در سال ۱۹۶۶ به جمهوری دموکراتیک کنگو رفت و سپس به بولیوی سفر کرد. چه‌گوارا در اوایل اکتبر ۱۹۶۷ در بولیوی طی عملیاتی که توسط سازمان سیا طرح‌ریزی شده بود دستگیر شد. برخی مورخان می‌گویند که سیا ترجیح می‌داد چه‌گوارا را برای بازجویی زنده در دست داشته باشد، اما در هر صورت نیروهای بولیوی او را بلافاصله پس از دستگیری، اعدام کردند.

 

کلید واژه ها: چه گوارا


نظر شما :