وزیر خارجه اسبق انگلیس: بریتانیا بالاخره باید به نقش خود در کودتای ۱۹۵۳ ایران اعتراف کند

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۸۸۸۳ دیگر رسانه‌ها
وزیر خارجه اسبق انگلیس: بریتانیا بالاخره باید به نقش خود در کودتای ۱۹۵۳ ایران اعتراف کند

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در یک مصاحبه توصیه کرد که دولت بریتانیا می‌بایست برای اعتبار خود هم شده به نقش لندن در کودتای ۲۸ مرداد در ایران اعتراف کند.

دیوید اوئن، وزیر امور خارجه انگلیس در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه گاردین خاطرنشان کرد که لندن پس از گذشت ۷۰ سال سرانجام باید برای اعتبارش نقش خود را در این کودتا در ایران که به برکناری محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایران در سال ۱۹۵۳ میلادی (۱۳۳۲ شمسی) منجر شد، به ‌طور رسمی بپذیرد.

به نوشته گاردین، ایالات متحده ۱۰ سال پیش به‌طور رسمی به نقش خود در این کودتا اعتراف و حجم زیادی از اسناد اطلاعاتی را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد که مشخص کرد برکناری محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب در ۷۰ سال پیش، یک تلاش مشترک از سوی سیا و ام‌آی‌۶ بود اما موضع رسمی دولت بریتانیا همچنان امتناع از اظهارنظر در مورد یک موضوع اطلاعاتی است.

این روزنامه ادامه داد: طرح اولیه آن با نام رمز عملیات «چکمه» پس از نخست‌وزیری مصدق و ملی شدن شرکت نفت بریتانیایی مسلط در ایران توسط ام‌آی‌۶ تهیه شد. دولت هری ترومن (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) نمی‌خواست هیچ کاری با آن انجام دهد و مصدق را سنگری در برابر کمونیسم می‌دید، اما وینستون چرچیل (نخست‌وزیر انگلیس در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵) توانست جانشین او، یعنی دوایت آیزنهاور را برای این کار متقاعد کند. در بهار ۱۹۵۳، سیا برنامه‌ریزی مشترک با ام‌آی۶ را آغاز کرد و این عملیات به «آژاکس» تغییر نام داد.

در هفتادمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد دیوید اوئن به گاردین گفت: دلایل خوبی برای اذعان به نقش بریتانیا با آمریکا در سال ۱۹۵۳ در سرنگونی تحولات دموکراتیک وجود دارد. با اعتراف به اینکه اشتباه کردیم و به گام‌هایی که به سوی ایران دموکراتیک در حال توسعه بود آسیب زدیم، اکنون با این اعتراف به ایجاد اصلاحات کمک می‌کنیم.

این سیاستمدار پیشین انگلیس که اکنون ۸۵ سال دارد در ادامه به حکومت شاهنشاهی پهلوی در ایران اشاره کرد و مدعی شد که در آن زمان به محمدرضاشاه توصیه کرده بود، راه را برای اصلاحات دموکراتیک در ایران باز کند تا یک حکومت دموکراتیک‌تر در ایران ظهور پیدا کند.

وی تاکید کرد که اکنون زمان آن فرارسیده تا دولت بریتانیا به اشتباهات خود در سال ۱۹۵۳ اعتراف کند، همان‌طور که خود او اشتباهاتش را در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ می‌پذیرد.

روزنامه گاردین همچنین به یک مستند جدید به نام «کودتای ۵۳» اشاره کرد که تاریخچه این کودتا را در ایران دنبال می‌کند و روی یک جاسوس جوان بریتانیایی به نام «نورمن داربی‌شایر» که نقش مهمی را بازی می‌کرد، تمرکز دارد. اما با وجود آنکه این مستند به کارگردانی تقی امیرانی و با همکاری والتر مرچ نقدهای تحسین‌آمیز زیادی دریافت کرده است، به واسطه رمز و رازهای دولت انگلیس در خصوص کودتای ۲۸ مرداد، موفق نشده است شرکت توزیع‌کننده‌ای برای این فیلم پیدا کند.

امیرانی در این باره گفت: ما با عجیب‌ترین و شوم‌ترین تلاش‌ها برای سرکوب محتوای فیلم و مقابله با شانس پخش آن در بسیاری از رویدادهای شایسته مواجه بوده‌ایم.

گاردین در پایان نوشت: ریچارد نورتون تیلور، نویسنده کتاب «دولت رمز و راز» که کتابی درباره اطلاعات و رسانه‌های بریتانیا است، می‌گوید: این غم‌انگیز، پوچ و در واقع غیرسازنده است که دولت بریتانیا همچنان در پشت شعار قدیمی خود، یعنی «نه تایید و نه رد» پنهان شود و هنوز هم از اعتراف به نقش اصلی ام‌آی‌۶ در سرنگونی دولت محمد مصدق امتناع ورزد، در حالی ‌که سال‌هاست موارد زیادی از جمله اسناد رسمی سیا در مورد آن فاش شده است.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد دیوید اوئن ایران و انگلیس


نظر شما :