ملادیچ؛ محکمه عدالت یا مهلکه مرگ؟

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۵ کد : ۸۵۶ تاریخ جهان
ملادیچ؛ محکمه عدالت یا مهلکه مرگ؟
تاریخ ایرانی: وکیل راتکو ملادیچ، ژنرال پیشین صرب و متهم به ارتکاب جنایات جنگی در جنگ بوسنی می‌گوید موکلش به علت بیماری توانایی حضور در دادگاه بین‌المللی لاهه هلند را ندارد و احتمالا تا قبل از زمان حضور در دادگاه می‌میرد.

 

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، وکیل ملادیچ بعد از ظهر روز دوشنبه بعد از حضور در دادگاه بلگراد با نا‌امیدی از ادامه حیات این ژنرال صرب صحبت کرد. میلوس سالجیچ گفت: «به نظرم کار به دادگاه هم نرسد. چرا که موکلم احتمالا تا آن زمان زنده نخواهد بود. تنها درخواستمان این است که زمان بیشتری به ما بدهند. حکم استردادی که در حال حاضر به جریان افتاده چندان معمول و مطابق عرف قوانین قضایی نیست.» وکیل ملادیچ ادامه داد که ژنرال ۶۹ ساله از بیماری رنج می‌برد و تاکنون دو بار نیز دچار ایست قلبی شده است و همین مانع از آمادگی برای شرکت در جلسات دادگاه لاهه خواهد بود. با این حال بازپرس ویژه رسیدگی به جرایم جنگی دولت صربستان می‌گوید تقاضای فرجام از سوی وکیل راتکو ملادیچ تاکتیک تاخیر در اجرای حکم است و دلیلی برای تعلل اجرای حکم دادگاه صربستان وجود ندارد.

 

ژنرال راتکو ملادیچ که پس از شانزده سال زندگی مخفی، روز پنجشنبه گذشته توسط نیروهای امنیتی صربستان دستگیر شد، از سوی دادستان‌های دادگاه بین‌المللی بررسی جنایات جنگی در لاهه به شرکت مستقیم در کشتار جمعی بیش از هشت هزار مسلمان بوسنیایی متهم شده است. دادگاه بررسی جنایات جنگی وابسته به سازمان ملل متحد ژنرال راتکو ملادیچ را به صدور دستور و شرکت مستقیم در نسل‌کشی مسلمانان در جنگ‌های بوسنی هرزگوین متهم کرده است. دارکو ملادیچ، پسر این فرمانده سابق صرب‌های بوسنی روز یکشنبه گفت که پدرش می‌گوید او دستور کشتار سربرنیتسا را صادر نکرده است.

 

با این حال به نظر می‌رسد که این تنها وکیل ملادیچ نیست که نسبت به دستگیری موکلش اعتراض می‌کند. روز یکشنبه حدود ده هزار نفر از صرب‌های افراطی هوادار راتکو ملادیچ در بلگراد پایتخت صربستان تجمع کرده و نسبت به تحویل وی به دادگاه لاهه اعتراض کردند. در جریان این تظاهرات که منجر به درگیری تظاهرکنندگان با پلیس شد، بیش از ۱۸۰ تن از تظاهرکنندگان دستگیر شدند. در این تظاهرات سیاستمداران ناسیونالیست صربستان، از جمله لادیجا ووکیچویک از حزب رادیکال صربستان سخنرانی کردند و همکاری با دادگاه لاهه را یک خیانت خواندند.

 

در همین حال گروه دیگری از صرب‌های افراطی هوادار ملادیچ با تجمع در محل تولد او در جنوب شرقی بوسنی هرزگوین نسبت به این حکم اعتراض کردند. آن‌ها از ژنرال ملادیچ ستایش کرده و با تحویل او به دادگاه جنایات جنگی در لاهه مخالفت کردند.

 

ملادیچ همراه با رادوان کاراجیچ، رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی، به عنوان عاملان اصلی پاکسازی قومی کروات‌ها و مسلمان‌ها شناخته شده‌اند. فرار راتکو ملادیچ از قانون برای یک دهه، موجب سرافکندگی مقامات صرب شد و بر روی روابط صربستان با غرب سایه افکند.

 

او تا قبل از دستگیری اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور سابق یوگسلاوی، در سال ۲۰۰۱، آشکارا در صربستان زندگی می‌کرد اما پس از این دستگیری دیگر هیچگاه در انظار عمومی ظاهر نشد. از سال ۲۰۰۴ با شدت گرفتن فشارهای بین‌المللی بر دولت صربستان برای همکاری، دستیاران ژنرال ملادیچ رفته رفته خود را به دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی تسلیم کردند. پس از دستگیری رادوان کاراجیچ در سال ۲۰۰۸ در بلگراد، حدس زده می‌شد که ملادیچ هم به زودی به سرنوشت او دچار شود.

 

کلید واژه ها: ملادیچ بوسنی سربرنیتسا


نظر شما :