نقش صلیب سرخ و واتیکان در فرار نازی‌ها

۰۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۱ کد : ۸۳۷ تاریخ جهان
نقش صلیب سرخ و واتیکان در فرار نازی‌ها

تاریخ ایرانی: صلیب سرخ و واتیکان در زمان جنگ جهانی دوم کمک کردند تا هزاران نفر از جنایتکاران جنگی و همدستان نازی‌ها پس از پایان جنگ به راحتی به هر کجا که می‌خواهند فرار کنند.

 

به گزارش روزنامه گاردین، کتاب جدیدی که به زبان انگلیسی انتشار یافته نشان می‌دهد که چگونه بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم، صلیب سرخ جهانی و واتیکان به ده‌ها هزار تن از جنایتکاران نازی کمک کردند که بتوانند از چنگال عدالت بگریزند و به کیفر اعمال خود نرسند. این کتاب که توسط یکی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد آمریکا نوشته شده، حاوی اسناد محرمانه‌ای است که از عمق این واقعیت تلخ پرده بر می‌دارد و نشان می‌دهد که همکاری دانسته یا ندانسته صلیب سرخ و واتیکان برای فرار جنایتکاران از مجازات، بسیار گسترده‌تر از آن بوده که در گذشته تصور می‌شده است.

 

وظیفه جهانی صلیب سرخ کمک‌رسانی به آسیب دیدگان جنگ است، ولی این نهاد بین‌المللی به جای آنکه به یهودیان بازمانده از جنایات نازی‌ها یاری برساند، به جنایتکاران نازی کمک کرده بود بتوانند با اوراق هویت جعلی و تغییر نام، خود را پنهان سازند و به دام مجازات نیفتند. واتیکان نیز که از عدالت و مهر و یاری‌رسانی به مصیبت دیدگان سخن می‌گوید، در واقع امکانات خود را پس از جنگ جهانی دوم در اختیار جنایتکارانی قرار داد که موجب قتل شش میلیون یهودی و میلیون‌ها انسان دیگر در جنگ جهانی دوم شدند. البته در گذشته صلیب سرخ اعتراف کرده بود که تلاش‌های آن سازمان برای یاری‌رسانی به آسیب دیدگان جنگ، توسط گروه‌های جنایتکاران نازی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته بود، ولی اسناد جدیدی که در این کتاب آمده نشان می‌دهد که میزان کمک‌های صلیب سرخ به جنایتکاران نازی بسیار گسترده‌تر از آن بوده که در گذشته تصور می‌شده و یا صلیب سرخ به آن اعتراف کرده است.

 

نام کتابی که جرالد استاینباخ منتشر کرده «نازی‌های فراری» است. این کتاب به این موضوع اشاره کرده که چگونه جلادان هیتلری از چنگال عدالت گریختند. این کتاب با آوردن اسناد جدیدی که تاکنون محرمانه مانده بود، نشان می‌دهد که چگونه ابرجنایتکارانی چون آدولف آیشمن، یوزف منگله و کلاوس باربی، همراه با هزاران نفر نازی‌هایی که زیر دست آنان مرتکب آدم کشی شده بودند، با کمک واتیکان و صلیب سرخ جهانی، با گرفتن اوراق هویت جعلی، توانستند خود را به کشورهای آمریکای جنوبی و یا ممالک دیگر برسانند و از مجازات فرار کنند

 

اسنادی که استاینباخ به آن‌ها دست یافته، نشان می‌دهد که چگونه در هرج و مرج پس از جنگ جهانی دوم، نازی‌ها توانستند با این ادعا که آواره جنگی هستند اوراق هویت جدید دریافت کرده و خود را به کشورهای دیگر برسانند. این اسناد ثابت می‌کند که کشوری چون کانادا، به تنهایی هشت هزار سرباز پیشین اس. اس را در سال ۱۹۴۷ در خاک خود پذیرفت. دریافت پناهندگی با کمک و حمایت دربار واتیکان امکان‌پذیر شد، ولی مقامات مرجع‌عالی روحانی کاتولیک‌های جهان هنوز حاضر نشده‌اند نسبت به اتهامات این کتاب واکنشی نشان دهد.

 

از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، واتیکان از افشای اسنادی که به آن دوران و فعالیت‌های کاتولیک‌ها در رابطه با هیتلر مربوط می‌شود قاطعانه خودداری می‌کند و این در حالیست که اتهامات زیادی درباره همکاری‌های پاپ اعظم پی دوازدهم با حکومت نازی در دوران جنگ جهانی دوم مطرح شده است.

 

استاینباخ در کتاب خود می‌نویسد که گرچه صلیب سرخ اعتراف کرده که نا‌دانسته به شماری از جنایتکاران هیتلری هویت جدید بخشیده، ولی اسناد کشف شده نشان می‌دهد که صلیب سرخ در آن زمان بیش از ۱۲۰ هزار جواز عبور برای نازی‌ها صادر کرده است. این اسناد که ابعاد واقعی کمک‌رسانی واتیکان به فرار جنایتکاران نازی را نیز افشاگری می‌کند، نشان می‌دهند که اکثر این نازی‌ها با توصیه و تلاش ماموران واتیکان، به ویژه در دو شهر رم و جنوآ (شمال شرق ایتالیا) توانستند جواز عبور بگیرند و ۹۰ درصد از این جنایتکاران موفق شدند از طریق ایتالیا خود را به اسپانیا و یا آمریکای جنوبی، و به ویژه آرژانتین برسانند.

 

کلید واژه ها: نازی صلیب سرخ واتیکان آیشمن


نظر شما :