بازگرداندن املاک و اراضی غصبی پهلوی‌ها به مردم

۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۹ کد : ۸۳۵۱ دیگر رسانه‌ها
بازگرداندن املاک و اراضی غصبی پهلوی‌ها به مردم

رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: حدود هفت هزار فقره دیگر از املاک و اراضی غصب‌شده در دوران پهلوی‌ها به مردم بازگردانده می‌شود.

پرویز فتاح در مراسم رونمایی از «دفتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» که روز یکشنبه (۱۳ بهمن‌ماه) به مناسبت دهه فجر در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: همه اموال به‌جای‌مانده از رژیم گذشته مال مردم است و مال هیچ کسی نیست. چه عین مال و چه املاکش به مردم بازگردانده می‌شود. این‌ها مال مردم بوده که به زور، گرفته و غصب شده است.

او افزود: حدود دو هزار پارچه روستا (با توجه به اسناد ارائه‌شده در این مراسم که در زمان سلطنت رضاخان غصب شده است) به مردم برگردانده شده و می‌شود.

فتاح همچنین گفت: تاکنون ۸۵ هزار فقره سند از املاک و اراضی غصب‌شده در آن دوران به مردم برگردانده شده است و حدود هفت هزار فقره دیگر پس‌فردا به صورت ویدئو کنفرانس از شهر گرگان به صاحبان اصلی‌شان برگردانده می‌شود.

او یادآور شد: در ۴۱ سال گذشته بنیاد مستضعفان از بابت املاک و اراضی‌ای که در آن‌ها زراعت می‌شد، یک ریال و یا یک سنار هم نگرفته است.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: این اسناد به صورت کلی بود که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک به مردم واگذار می‌شود. این اقدام به توصیه و خواست مقام معظم رهبری صورت گرفته که تا دو سه سال آینده همه این املاک و اراضی غصب‌شده به مردم و صاحبان اصلی آن‌ها برگردانده خواهد شد.

او پس از بازدید از دفتر اسناد تملک‌های رضاخان و دفترچه حساب‌های او در بانک‌های خارجی، در جمع خبرنگاران گفت: در این دفتر مشخصات ۵۴۰۰ فقره سند از جمله روستا، مرتع و شکارگاه غصبی توسط رضاخان و پسرش ثبت شده که همه آن‌ها شش دانگ به نام آن‌ها شده است که ما با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، با توجه به مدارک موجود، به نام هر نفر سند صادر می‌کنیم که ممکن است از ۱۰۰ متر تا بیشتر به نام هر نفر شود.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به ثبت ۵۴۰۰ فقره سند در این دفتر چرا اعلام شد هفت هزار فقره سند برگردانده می‌شود، توضیح داد: این عدد مجموع املاک و اراضی غصب‌شده توسط رضاخان، پسرش، نزدیکان دربار و صاحب‌منصبان است که مجموعاً به حدود هفت هزار فقره سند می‌رسد.

فتاح همچنین گفت: بخشی از املاک و اراضی غصب و غارت‌شده توسط خاندان پهلوی و اطرافیان به دست جمهوری اسلامی نرسیده است. این افراد در خارج از کشور و در دامن استکبار و مورد حمایت آن‌ها هستند که این تصرفات را با استفاده از دعاوی حقوقی به نفع خود مصادره کرده‌اند.

رئیس بنیاد مستضعفان در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از این اسناد، تذکری درباره عملکرد ضعیف در به نمایش گذاشتن اسناد مربوط به دوران گذشته وارد کرد و افزود: بعضی‌ها یادشان می‌رود چنین اسنادی وجود دارد و یک جور دیگری تاریخ را منتقل می‌کنند. ما می‌خواهیم اسناد در اختیار را با در نظر گرفتن حدود شرعی و قانونی به نمایش عموم بگذاریم.

فتاح اضافه کرد: اسناد در پرده خیلی بیشتر از این‌ها است که به مرور نمایش داده می‌شود.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها: املاک غصبی پرویز فتاح بنیاد مستضعفان


نظر شما :