طرح نمایندگان مجلس برای پیگیری نسل‌کشی ۹ میلیون ایرانی!

۰۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۹ کد : ۸۳۴۷ دیگر رسانه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارات وارده مبنی بر نسل‌کشی ۹ میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز – دوشنبه - یک فوریت طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارات وارده را با ۱۴۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر تصویب کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر به عنوان نماینده متقاضیان این فوریت گفت: در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ - سال‌های جنگ جهانی اول و پس از آن - نسل‌کشی ۹ میلیون نفری در ایران توسط انگلیس اتفاق افتاد؛ مردم از این نسل‌کشی اطلاع کمی دارند؛ در یک قرن اخیر تاریخ‌نویسان، فیلمسازان و پژوهشگران آثاری در افشای این نسل‌کشی تاریخی از خود به جای نگذاشته‌اند. این از نشانه‌های شیطان‌صفتی انگلیس است که این واقعه هولناک را مخفی نگه داشته است، اگرچه در اوج سکوت خبری فیلم سینمایی یتیم‌خانه اتفاق خوبی بود.

وی ادامه داد: سطح خباثت انگلیسی‌ها در نسل‌کشی ۹ میلیون نفری در ایران کمتر از سطح نسل‌کشی در جنگ جهانی اول و دوم نیست. این جنایت با تحمیل اجباری قحطی به ایران همراه شد و دو پنجم جمعیت ایران را کشت.

حاجی دلیگانی درباره طرح ارائه شده گفت: دولت در این طرح مکلف شده از راه‌های مختلف و حقوقی از تمامی ظرفیت‌های حقوقی خود استفاده کند و خون‌بها و غرامت این عزیزان و خسارات وارده شده به ایران را از راه‌های موجود پیگیری کرده و اسناد لازم را در این باره جمع‌آوری کند.

سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان نیز در موافقت با این طرح گفت: طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارات وارده با توجه به سابقه دولت انگلیس و خصومتی که با دولت و مردم ایران در طول تاریخ داشته، همچنین حضور سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی، طرح خوبی است.

وی افزود: قحطی عامدانه و نسل‌کشی انگلیس خبیث در مورد مردم ایران هرگز فراموش نخواهد شد، اگرچه انگلیس در ظاهر خود را طرفدار حقوق بشر نشان می‌دهد، اما با قطحی عامدانه میلیون‌ها نفر از مردم ایران را قتل‌عام کرد؛ فوریت این طرح، کمترین اقدامی است تا به وسیله آن مردم ایران در یک اقدام قانونی از طریق قانونی و بین‌المللی نسل‌کشی را پیگیری کنند.

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: از ۱۰۶ نماینده که این طرح را مطرح کرده‌‌اند و در مورد نوع اعمال استبداد مستبد پیر، انگلیس خبیث حرکت و مطالبه‌گری حقوقی را انجام می‌دهند تشکر می‌کنیم، اما مخالف بررسی یک فوریت این طرح هستم و باید به صورت سه فوریتی مطرح می‌شد؛ در طول تاریخ انقلاب نقاط عطفی داشتیم که غیرقابل انکار است، یکی از این نقاط عطف که به انقلاب توان مضاعف داد، تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جنایتکار بود.

وی ادامه داد: آمریکا با ترور سردار سپهبد سلیمانی به دنیا ثابت کرد منطق مذاکره را نمی‌داند و رهبر معظم انقلاب هم در خطبه‌های نماز جمعه بر اینکه ایران اهل مذاکره منهای مذاکره با آمریکا است تاکید کردند.

آزادی‌خواه گفت: زمانی که سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی حاضر شده و دخالت و شیطنت و مستبدانه عمل می‌کند و سیستم دیپلماسی هیچ اقدامی انجام نداد، لازم بود سه فوریت طرح در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، طرح یک فوریتی پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی با امضای ۱۰۶ نماینده به شرح زیر است:

ماده ۱- با توجه به نقض حاکمیت ملی و حقوق بشر و کشتار بالغ بر ۹ میلیون نفر ایرانی توسط دولت انگلیس در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ شمسی مطالب با ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۹ میلادی که با ایجاد قحطی آغاز و منجر به جنایت علیه بشریت گردید، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف است کارگروهی به منظور جمع‌آوری اسناد، مدارک تکمیلی و برآورد خسارات انسانی و مادی و معنوی اتباع ایرانی تشکیل دهد.

تبصره – اعضای کارگروه عبارتند از:
۱- وزیر امور خارجه به عنوان رئیس کارگروه
۲- دادستان کل کشور
۳- معاونت حقوقی رئیس‌جمهور
۴- وزرای اطلاعات، کشور، اقتصاد، دفاع و دادگستری
۵- روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی، برنامه و بودجه
۶- سه نفر از فعالین سمن‌ها با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب اعضای حقوقی
۷- دو نفر از حقوق‌دانان برجسته کشور به پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور و تصویب اعضای حقوقی ماده ۲. کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری برای دریافت خسارت مادی و معنوی را تدوین و نسبت به احقاق حقوق ملت ایران اقدام لازم را به عمل آورد.

تبصره – رئیس کارگروه هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد و اقدامات صورت پذیرفته شده را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس جنگ جهانی اول


نظر شما :