احمدی‌نژاد: دوره قاجار و پهلوی حیثیتی از ایران باقی نگذاشتند

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۸۲۶ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهور با گلایه از انتشار اخباری درباره وجود برخی رانت‌ها در ارائه مجوز ساخت هتل گفت: به فردی برای ساخت هتل مجوز داده‌اند که عده‌ای عقب‌افتاده این را جرم تلقی می‌کنند که اگر جرم است ما به آن افتخار می‌کنیم.

 

محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز چهارشنبه طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان را یکی از مهم‌ترین سازمان‌های کشور خواند و اظهار داشت: اگر بخواهیم به لحاظ کیفی ارزیابی داشته باشیم حتماً سازمان میراث در صدر اهمیت قرار می‌گیرد چرا که هر سه بخش کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کار فرهنگی است و فرهنگ نیز اساس حیات و بالندگی انسان است.

 

وی با بیان اینکه انسان دارای جسم و روح است و روح از جسم برآمده اما آسمانی است، ‌ اظهار داشت: جسممان نیازمند هوا است که اگر لحظاتی قطع شود، می‌میرد. فرهنگ نیز فضای انسانی و لطیفی است که روح ما در آن زندگی می‌کند. فرهنگ، حلقه ارتباط روح انسان‌ها با یکدیگر است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر اثری که معنا و مفهومی به خود گرفته حتماً اثر فرهنگی است.

 

احمدی‌نژاد در خصوص اهمیت صیانت از میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اصولاً فرهنگ یک مقوله دفعی و لحظه‌ای نیست بلکه یک جریان مستمر است. وی ادامه داد: همانطور که هویت انسان جریانی مستمر است نمی‌شود ملت یا انسانی یک دفعه هویت و موجودیت پیدا کند. یک عقبه و ریشه دارد که میراث فرهنگی در حکم ریشه و شناسنامه یک ملت و انسان است. البته این حرف به معنای این نیست که هر اتفاقی در گذشته افتاده مورد تایید است و باید تکرار شود.

 

رئیس جمهور صیانت از میراث فرهنگی را صیانت از هویت و موجودیت یک ملت دانست و گفت: این حرف به معنای ناسیونالیسم نیست بلکه به معنای حفظ سکویی است که یک ملت برای بالا رفتن باید به آن تکیه کند.

 

احمدی‌نژاد افزود: ملت‌هایی که ریشه ندارند یا فاقد عقبه فرهنگی شناخته شده‌ای هستند، ملت‌هایی جعلی‌اند که یکی از این‌ها رژیم صهیونیستی است. چنین ملتی جز فساد، انحراف و قتل و غارت کار دیگری نمی‌تواند بکند.

 

«داریم کسانی که با کشف سرزمین دیگران و کشتار مردم بومی بدون هویت تاریخی و فرهنگی تلاش کردند کشوری را درست کنند که باید گفت آن‌ها نمی‌توانند در نقطه تعادل انسانی حرکت کنند.»

 

وی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی در واقع حفظ موجودیت و ترسیم خط آینده است، تاکید کرد: بعضی از آدم‌های جاهل وقتی میراث فرهنگی را حفظ و بر آن تاکید می‌کنیم آن را بی‌ارزش می‌نامند و مقابله می‌کنند و بعضی‌ها از جهالت، حکم از بین رفتن این میراث را می‌دهند. در حالی که نمی‌دانند که با این کار ریشه خود را قطع می‌کنند.

 

رئیس جمهور افزود: موجودیت و هویت لحظه‌ای به دست نمی‌آید و سیر تاریخی است هر جا در حرکت ملت انقطاعی صورت بگیرد آنجا نقطه آسیب‌پذیری یک ملت است. همین دوره قاجار و پهلوی سعی کردند ما را از سیر تاریخیمان قطع کنند و چه آسیب‌هایی بر ملت و مسیر پیشرفت ملتمان وارد شد. به جایی رساندند که حیثیتی از ایران در دنیا باقی نماند.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: برای حفظ امروز و ساختن فردا باید میراث فرهنگی را حفظ کنیم و این کار سختی است. وی میراث فرهنگی را از ارکان یک ملت عنوان و خاطرنشان کرد: بخشی از میراث فرهنگی ساختمان و بنا است و بخشی نیز نوع نگاه و آئین‌ها است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران هیچ‌گاه متجاوز نبوده و خود را تحمیل نکرده است، اظهار داشت: ‌این ویژگی‌های ملت ایران از خلال دوران و گذر حوادث صیقل خورده و شکوفا شده است که ما ادامه‌‌ همان جریان هستیم اما متکامل‌تر.

 

احمدی‌نژاد افزود:‌ اگر حرفی برای آینده داریم به اتکای این عقبه عظیم تاریخی و فرهنگی خودمان است البته استعمار برای در هم کوبیدن ملت‌های بزرگ اولین کاری که انجام می‌دهد، این است که رابطه آن‌ها را با ریشه‌شان قطع می‌کند. چرا که اگر اینگونه شود آن ملت به راحتی تحت مدیریت دیگران قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: زمانی که منشور کوروش برای نمایش به ایران آورده شد، عده‌ای این را متهم کردند. چرا متهم می‌کنید بالاخره یا منشور کورش هست یا نیست‌؛‌‌‌ همان ملت با آگاهی اسلام را پذیرفت که این موضوع تائید اسلام است. یک ملت آزادانه و آگاهانه اسلام را پذیرفته است.

 

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه منشور کوروش را می‌آوریم عده‌ای ما را متهم می‌کنند، ‌ نمی‌آوریم عده‌ای دیگر ما را متهم می‌کنند، ‌گفت: همیشه کارهای خوب با سختی و دشواری همراه است.

 

احمدی‌نژاد ادامه داد: کاری که در صیانت از میراث فرهنگی در طول دوران و سال‌های گذشته انجام شده، افتخار‌آمیز است.

 

وی با بیان اینکه ثبت میراث فرهنگی که عمدتاً در دوره دولت نهم و دهم انجام شده از کارهای بسیار بزرگی است، خطاب به کارمندان و رئیس سابق میراث فرهنگی یادآور شد: ثبت و صیانت از آثار ملموس ولو با توهین شنیدن از کارهای بزرگی است که بنده از همه شما تشکر می‌کنم.

 

رئیس‌جمهور همچنین در خصوص بخش صنایع دستی نیز، صنایع دستی را بخش مهمی از میراث فرهنگی ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: ‌بین ملتی که به زندگی نگاه فرهنگی دارد و با ملتی که به زندگی نگاه فیزیکی دارد، فرق است.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: در زندگی انسان هنر و زیبایی حرف اول را می‌زند. در هر ظرفی می‌شود آب خورد ولی آب خوردن در ظرفی که کار هنری شده است طعم و اثری دیگری دارد که همه این‌ها نشانگر اهمیت صنایع دستی است.

 

وی با بیان اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس گفت: تا می‌گوییم ایران، عده‌ای ناراحت می‌شوند پس چه بگوییم؟ لابد آن‌ها انتظار دارند که اسم کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا را ببریم. در حالی که ما ایرانی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم البته به ایران موحد، پاک و عدالتخواه.

 

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم گسترش بخش صنایع دستی اظهار داشت: صنایع دستی مثل فرهنگ از دل این خاک و متناسب با آب و هوای این منطقه به وجود آمده است و سازگار با این محیط است که باید گسترش دهیم.

 

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی این بخش را از بخش‌های بسیار مهم دانست و تصریح کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند گردشگری تفریح است هر چند تفریح است اما گردشگری یک کار فرهنگی و انسانی است.

 

وی تاکید کرد: انسان موجودی جهانی است و آرزوهای حقیقی انسان زمانی محقق می‌شود که انسان جهانی زندگی کند.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه انسان اسیر نژاد، جغرافیا و قومیت انسانی است که خداوند خلق کرده است، گفت: ‌نژاد، قومیت و جغرافیا مانع حرکت انسان است. بنابراین گردشگری یکی از راه‌های بزرگ و جهانی شدن انسان و برداشتن فاصله‌ها از بین انسان‌ها است.

 

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود تاکید کرد: آرزوی بنده این است که به لحاظ اقتصادی به جایی برسیم که تک تک ایرانی‌ها بتوانند تمام دنیا را بگردند که برخی‌ها از این موضوع ناراحت هستند اما بدانند چیزی نمی‌شوند و نترسند چرا که ملت ایران از دل هزاران حادثه، دین، خداپرستی و شجاعت را حفظ کرده و به امروز رسانده است.

 

وی با بیان اینکه ملت ایران هر جا برود بیشتر اثر فرهنگی می‌گذارد تا بپذیرد، تصریح کرد: اگر شرایط را فراهم کنیم ایران بهترین جای دنیا برای گردشگری است. و این‌ نژاد پرستی نیست بلکه باز یادآوری یک ماموریت است.

 

رئیس جمهور با اشاره به انتشار اخباری که در آن از وجود برخی رانت‌ها در ارائه مجوز ساخت هتل گله کرده و خاطرنشان داشت: به فردی برای ساخت هتل مجوز داده‌اند که این موضوع سند جرم شده در حالی که در همه جای دنیا برای ساخت هتل و تاسیسات زیربنایی تسهیلات داده و حمایت می‌کنند تا گردشگری گسترش یابد اما عده‌ای عقب‌افتاده این را جرم تلقی می‌کنند که اگر جرم است ما به آن افتخار می‌کنیم.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: یک ملت بدون تکنولوژی و صنعت می‌تواند ادامه حیات بدهد اما بدون فرهنگ هرگز.

 

وی در قسمت پایانی سخنان خود با تقدیر از خدمات بقایی در سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: از زمانی که بقایی به نهاد آمده، سیبل شده. این خاصیت نهاد یا عبور از میراث فرهنگی است. تقاص باید پس بدهد. البته قبل از ایشان هم این اتفاق افتاد. انشاءالله خدمات ایشان در حوزه معاونت اجرایی و مسئولیت‌های گوناگون به ملت عزیز و اسلام عزیز ادامه پیدا می‌کند. فرد خدومی که زندگی‌اش را برای تعالی این سرزمین و خدمت به ملت ایران و فرهنگ انقلاب اسلامی گذاشته از خدمات و تحول کم نظیر ایشان تشکر می‌کنم.

 

رئیس جمهور در خصوص رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: آقای احمدزاده از امروز به جمع خادمان این سازمان پیوسته است. ایشان هم جنسش تقریبا‌‌ همان جنس است. اینجا می‌آید دوره می‌بیند و آماده می‌شود تا از اینجا به بعد سیبل شود. هر چند از قبل هم سیبل بوده و تجربه کرده است.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: بدانید بنده به عنوان کوچک‌ترین ملت ایران تا روزی که هستم مدافع مستحکم، ‌محکم و قاطع مجموع خدمات شما خواهم بود.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

کلید واژه ها: احمدی نژاد دوره قاجار دوره پهلوی


نظر شما :