گزارش ۲/ آمریکایی‌ها آسیب و آزار ندیدند

۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۰ کد : ۸۲۵۹ اسناد تسخیر سفارت؛ ۴۰ سال بعد
دانشجویان گفتند تا زمانی که شاه به ایران بازگردانده شود، گروگانگیری ادامه خواهد داشت. سخنگوی «شورای هماهنگی اشغال سفارت» گفت که آیت‌الله خمینی از این حرکت حمایت کرده است.
گزارش ۲/ آمریکایی‌ها آسیب و آزار ندیدند

ترجمه: شیدا قماشچی

تاریخ ایرانی: گزارش سایروس ونس، وزیر امور خارجه ایالات متحده از اشغال سفارت آمریکا در تهران در روز واقعه.

***

[متن سند]

یکشنبه ۴ نوامبر ۱۹۷۹ [۱۳ آبان ۱۳۵۸]
محرمانه
از: دفتر خاور نزدیک و جنوب آسیا وزارت امور خارجه
به: پایگاه‌های خاور نزدیک و جنوب آسیا و پایگاه‌های اروپا

۱. متن کامل

۲. تاکنون، ساعت ۱۱ شب به وقت تهران، دانشجویان به اشغال سفارت ادامه داده‌اند. حدود ۸۰ آمریکایی و تعداد نامشخصی از کارمندان ایرانی سفارت در ساختمان گروگان هستند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در محل اقامت سفیر و کاردار مستقر هستند. دانشجویان بیانیه‌‌ای صادر کرده و در آن اعلام کرده‌‌اند که به هیچکس آسیبی وارد نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که جمعیت زیادی در بیرون سفارت جمع شده‌‌اند تا از دانشجویان داخل سفارت حمایت کنند.

۳. حدود ساعت ۷ به وقت تهران، دانشجویان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و اعلام کردند که آن‌ها در اعتراض به حضور شاه در آمریکا دست به این حرکت زده‌اند.

دانشجویان گفتند تا زمانی که شاه به ایران بازگردانده نشود، گروگانگیری ادامه خواهد داشت. سخنگوی «شورای هماهنگی اشغال سفارت» گفت که آیت‌الله خمینی از این حرکت حمایت کرده است.

۴. به گفتهٔ دو کارمند ایرانی سفارت که آزاد شدند، دانشجویان اشغالگر تمام کارمندان ایرانی سفارت را در مورد فعالیت‌هایشان مورد بازجویی قرار داده‌اند. هیچ موردی از آزار یا جراحت آمریکایی‌ها و یا دیگر ایرانیان داخل سفارت گزارش نشده است. گزارش شده که بعضی از آمریکایی‌ها با چشمان و دستان بسته به سمت محل اقامت سفیر منتقل شده‌اند.

۵. لینگن - کاردار سفارت - در وزارت امور خارجه و نزدیک دفتر یزدی وزیر امور خارجه مستقر است. حدود ساعت ۲۱:۰۰ یزدی اجازه داد تا بیانیه‌‌ای صادر کرده و اعلام کنند که همه آمریکایی‌ها صحیح و سالم هستند و ایرانی‌ها در تلاشند تا این مساله را به بهترین نحو حل‌و‌فصل کنند. یزدی به طور مستقیم با خمینی در قم در تماس گرفت تا راه‌حلی بیابد.

لینگن و دو افسر سفارت، شب را در وزارت امور خارجه سپری خواهند کرد. گروه کوچکی از دانشجویان در وزارت امور خارجه حاضر شدند تا از خروج لینگن از ساختمان جلوگیری به عمل بیاورند.

۶. سفیر دانمارک و دیگر مقامات دیپلماتیک حاضر در ایران پیشنهاد کرده‌‌اند تا به دلایل بشردوستانه با دانشجویان مذاکره کنند.

۷. اکنون ما از طریق تلفن با وزارت امور خارجه و دفتر موسسه امور فرهنگی جهانی در تهران (ICA) در تماس هستیم. امکان تماس از طریق تلگراف با سفارت وجود ندارد.

۸. یک کارگروه ایرانی تشکیل شده و تلاش دارد تا گزارش‌های عملیاتی از تشدید بحران ارائه دهد.

گزارش بعدی ما در ساعت ۶ صبح به وقت ساحل شرقی آمریکا ارسال خواهد شد.

ونس

 

در این باره بخوانید:

 

گزارش ۱/ ۳ هزار انقلابی سفارت آمریکا را اشغال کردند

 

گزارش ۲/ آمریکایی‌ها آسیب و آزار ندیدند‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌

گزارش ۳/ کاردار آمریکا در وزارت خارجه ایران است

 

گزارش‌های ۷-۴/ بیرون سفارت آمریکا فضای جشن و شادی حاکم است

‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌گزارش‌های ۸ تا ۱۹/ مکالمات بهشتی با مقامات آمریکایی پس از تسخیر سفارت

کلید واژه ها: سفارت آمریکا دیپلمات های آمریکایی


نظر شما :