خاکستر گاندی دزدیده شد

۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰ کد : ۸۲۲۸ دیگر رسانه‌ها

پلیس هند در حال بررسی سرقت کوزه‌ای است که در آن بخشی از خاکستر پیکر مهاتما گاندی رهبر استقلال‌طلب هند نگهداری می‌شد.

سارقان پوستری از گاندی پخش کردند که بر آن عبارت «ضد ملت» دیده می‌شد. این پوسترها در ایالت «مدیا پرادش» در هند مرکزی پخش شد.

مردم هند روز چهارشنبه (دوم اکتبر) صد و پنجاهمین سالگرد تولد گاندی را جشن گرفتند.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در یادداشتی در نیویورک‌تایمز او را «بهترین معلم» و «محبوب» توصیف کرد و از رابطه بین تعلیمات گاندی و سیاست‌های محیط‌زیستی دولت کنونی خبر داد.

مودی به داشتن تمایلات ملی‌گرایانه افراطی، اقتدارگرایی و بی‌توجهی به حقوق شهروندی متهم می‌شود. منتقدان می‌گویند سیاست «هندو نخست» حزب حاکم به معنای نادیده گرفتن حقوق دیگر ساکنان شبه‌جزیره است که به مذاهب دیگر اعتقاد دارند.

رهبران مخالف دولت نیز در دهلی، پایتخت هند در کنار یابود گاندی، بزرگداشت او را برگزار کردند.

اکثر هندی‌ها گاندی را پدر ملت می‌دانند اما برخی هندوهای تندرو او را متهم می‌کنند که به خاطر مسلمانان، به هندوها خیانت کرده است.

شیوه گاندی در سیاست، به پرهیز از خشونت معروف شد. او با همین شیوه چند دهه با استعمار بریتانیا مبارزه کرد و در سال ۱۹۴۷ بریتانیا، استقلال هند را اعلام کرد. گاندی همچنین در پی آن بود که بین مسلمانان و هندوها آشتی برقرار کند و این امر، خشم هندوهای افراطی را برانگیخت. سرانجام در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ «ناتورام گودسه» یک هندوی افراطی با شلیک چند گلوله به زندگی او خاتمه داد. پس از مرگ گاندی، خاکستر او در بخش‌هایی از هند پخش شد.

در سال‌های اخیر شماری از هندوهای افراطی خواستار ساخت و نصب مجسمه‌ای از قاتل گاندی و وارد کردن آئین هندوئیسم به عنوان مذهب رسمی هند در قانون اساسی این کشور شده‌اند.

مهاتما گاندی در زمان حیات نیز به خاطر جانبداری از سکولاریزم و مخالفت با دخالت دین در سیاست از چهره‌های منفور هندوهای افراطی بود. قتل گاندی تنها چند ماه پس از استقلال هند رخ داد. قاتل او معتقد بود که گاندی هنگام تقسیم شبه‌جزیره هند به سود مسلمانان و به زیان اکثریت هندو عمل کرده است.

هند حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۸۰ درصد آن‌ها را پیروان آئین هندوئیسم تشکیل می‌دهند و اندکی بیش از ۱۴ درصد مسلمان هستند.

 

منبع: بی‌بی‌سی / دویچه‌وله
 

کلید واژه ها: گاندی


نظر شما :