سرنوشت مبهم قرآنی که با خون صدام نوشته شد!

۳۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۹ کد : ۷۶ تاریخ جهان
سرنوشت مبهم قرآنی که با خون صدام نوشته شد!

تاریخ ایرانی: قرآنی که با خون صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق نگارش شده، رهبران این کشور را برای از بین بردن تمامی متعلقات و آثار برجای مانده از او ، بر سر دو راهی قرار داده است.

 

به نوشته روزنامه گاردین، مقامات عراقی هنوز بر سر نابود کردن این اثر بر جای مانده از صدام حسین مردد هستند. در اواخر دهه 1990، صدام دو سال به صورت مداوم به همراه یک پرستار و خطاط با 27  لیتر از خون خود  قرآنی را خوشنویسی کرد. این قرآن که پس از زمان سقوط بغداد در سال 2003 پنهان شد و هم‌اکنون در یک گاو صندوق در مسجدی واقع در بغداد قرار دارد، مقامات عراق را به شدت آشفته کرده است.

 

علی الموسوی، سخنگوی نخست وزیر عراق می‌گوید: آیا باید قرآن خونین را مانند مجسمه بزرگ صدام که در آوریل 2003 توسط سربازان آمریکایی سرنگون شد، از بین برد؟

 

به رغم  اختلاف نظرها برای نابودی و یا حفظ آثار بر جای مانده از رژیم صدام، دولت عراق قصد ندارد همه آثار و نشانه‌های دوران صدام را از بین ببرد.سخنگوی نوری المالکی می‌افزاید: این قرآن باید به عنوان نمونه‌ای از وحشی‌گری صدام حفظ شود. این موضوع مطالب بسیاری را درباره وی نشان می‌دهد. با این حال به خاطر اینکه هیچ عراقی مایل به دیدن این نسخه از قرآن نیست آن را نباید در موزه نگهداری کرد. شاید در آینده بتوان آن را مانند یادگاری‌هایی که از دوران هیتلر و استالین به جامانده، به یک موزه خصوصی فرستاد.

 

"عباس شاکر جودی البغدادی"، خطاط قرآن خونین که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد، درباره دو سالی که برای این کار وقف کرده، می‌گوید: این یکی از دردناکترین دوران زندگی من است که سعی می‌کنم فراموشش خواهم کرد. گفته می‌شود که صدام حسین پس از نجات عجیب "عدی"، فرزند ارشد خود از یک ترور تصمیم گرفت تا به یک خوشنویس عراقی دستور دهد تا یک جلد قرآن را به عنوان نذر با استفاده از خون وی بنویسد.


شاکر جودی البغدادی می‌گوید: روزی صدام مرا به بیمارستان"سینا" (بیمارستان خانوادگی‌اش) فراخواند و همانجا در حضور عدی که روی تخت بیمارستان خوابیده بود، از من خواست که تمام قرآن را با خون او بنویسم.وی افزود: نوشتن 114 سوره قرآن، حدود دو سال طول کشید، نخستین صفحه‌ای را که نوشتم، برای بررسی و تایید به کمیته ویژه تحویل دادم، این کمیته علاوه بر ظرافت متن، مقاومت آن برای مدت طولانی را نیز مورد بررسی قرار داد. هرگاه مخزن خون خالی می‌شد، از محافظان صدام می‌خواستم که باز هم به من خون بدهند، گاهی اوقات نیز به خاطر مشغله‌های صدام و تهدیدات جدی آمریکا علیه عراق، چند روز و حتی چند هفته منتظر می‌ماندم.این خطاط عراقی در ازای نوشتن قرآن، 3 هزار دلار دریافت کرده است.




کلید واژه ها: قرآن صدام


نظر شما :