محسن هاشمی: پدرم خاطراتشان را قبل از انتشار خدمت مقام معظم رهبری می‌برند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۹ کد : ۷۵۱ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: محسن هاشمی رفسنجانی گفت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کتاب خاطرات خود را پیش از ارائه به وزارت ارشاد خدمت مقام معظم رهبری می‌برند تا هر وقت ایشان فرصت کردند نگاهی بیندازند.

 

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مدیر دفتر نشر معارف انقلاب در گفت‌وگو با روزنامه "روزگار" به شرح مقدمات انتشار و بازتاب‌های کتاب خاطرات سالانه هاشمی پرداخته که بخش‌هایی از آن در پی می‌آید:

 

*وقتی کتاب برای ارائه به وزارت ارشاد آماده شد حاج آقا کم‌کم خاطرات چهار یا شش ماه را خدمت مقام معظم رهبری می‌برند تا هر وقت ایشان فرصت کردند نگاهی بیندازند. خود ما هم در دفتر نشر باید پیش از انتشار کتاب نسخه‌ای را به دفتر نشر آثار امام ارائه بدهیم چرا که مطابق قانون هر اثری که به امام مربوط می‌شود باید از این دفتر مجوز داشته باشد. ما هم نسخه‌ای از کتاب را ارائه می‌دهیم تا دفتر نشر آثار امام هم نظرش را ارائه کند. افراد دیگری هستند که کتاب پیش از انتشار در اختیارشان قرار می‌گیرد تا اگر نکته‌ای هست گوشزد کنند مثل آقای بشارتی. ما به چند دلیل این کار را می‌کنیم؛ یکی اینکه اگر چیزی را فراموش کردیم یا مد نظر قرار ندادیم یا نکته‌ای هست که ممکن است مشکل ایجاد کند جرح و تعدیل شود. بعد از طی این مراحل کتاب را برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد می‌فرستیم. وزارت کشور هم همیشه روی کتاب‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حساس بودند، لذا خوب می‌خوانند.

 

* در یکی از کتاب‌ها یکی از همین افراد مورد وثوق درباره انتشار بخشی از خاطرات که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته بودند برای دو موضوع مهم استخاره کردند، ابراز تردید کرد و معتقد بود این انتقاد وارد می‌شود که کاری عوامانه انجام شده و لذا این بخش از خاطرات را خط زدند. ما خط نزدیم. مواردی هم نظراتی مطرح شد که اعمال کردیم. مثلا نظر دادند بهتر است در خاطرات همه سال‌ها نام آیت‌الله خامنه‌ای که در برخی جا‌ها آقای خامنه‌ای نوشته شده بود با پیشوند آیت‌الله ذکر شود یا برخی مسائل درباره امام و حاج احمد آقا که گفتند نوشته نشود بهتر است.

 

*خاطراتی که منتشر شده ۹۹ درصد را پوشش داده، یکی دو درصد هم نیامده است که ان‌شاءالله در سال‌های بعد منتشر می‌کنیم. شاید ظرف ۱۰، ۱۲ سال آینده.

 

* تنی چند از علما درخواست کرده بودند برخی موضوعات واضح‌تر نوشته شود یا مثلا از کسی نقل قولی شده بود و آن فرد اعلام کرده بود منظورم چیز دیگری بوده. اگر حاج آقا نظر بدهند که نیاز به تصحیحی دارد در چاپ‌های بعدی اصلاح می‌کنیم.

 

* کتاب که در می‌آید سیاسیون بلافاصله نگاه می‌کنند ببینند درباره آنان چه چیزی نوشته شده، برخی هم زنگ می‌زنند می‌گویند ناراحت شده‌اند مثل آقای جزایری... بنی‌صدر فوری جواب می‌دهد... محسن رضایی به محض انتشار کتاب جواب می‌دهد.

 

* کتاب جدید (پایان دفاع، آغاز بازسازی) اهمیت ویژه‌ای دارد؛ یکی به دلیل پایان جنگ و نکته‌ای که از این هم مهم‌تر است حکم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قواست. این کتاب خیلی جنگ محور است. یکی از افرادی که کتاب را پیش از چاپ دیده بود، گفت این کتاب خیلی جنگی است و بهتر است برای خارج شدن از این فضا چیزهایی به آن اضافه شود و معتقد بود اتفاق‌های زیادی افتاده که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با آن به صورت مستقیم درگیر بوده اما در کتاب نیامده یا کم به آن پرداخته شده است، مثلا عزل آیت‌الله منتظری، در این کتاب هست اما به نظر دوستمان کم بود. مثلا اواخر سال ۶۷ میرحسین موسوی استعفا دادند که مشکلاتی را بین دولت و نیروهای چپ و راست بوجود آورد. برخی معتقد بودند با توجه به رویدادهای یکی دو سال اخیر باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود در حالی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این موضوع عبور کردند و به هر حال افراد می‌توانند از این کتاب به عنوان مرجع استفاده کرده و موضوعاتی را دنبال کنند.

 

* ما به غیر از امام و مقام معظم رهبری خط قرمزی نداریم. مراقبیم درباره امام و رهبری ایجاد خدشه نشود. محدودیت‌هایی که برای خود قائلیم مربوط به حفظ نظام و انقلاب و آبروی مردم است.

 

کلید واژه ها: خاطرات هاشمی رفسنجانی محسن هاشمی


نظر شما :