صادق خلخالی: بنی‌صدر می‌گفت دولت بازرگان ضد انقلابند

نطق صادق خلخالی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰
۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۴ کد : ۷۲۳۵ پایان بنی‌صدر
خدا می‌داند من نه بنی‌صدر را آدم منافقی می‌دانم، عقیده خودم این است نه یک آدم کافری می‌دانم، مسلمست، نماز هم می‌خواند. اما بینش و کفایت سیاسی یک مساله دیگری است، ایشان بینش و کفایت سیاسی ندارد...ایشان مرتب تکیه می‌کند که ۱۱ میلیون جمعیت به من رای داده‌اند خوب، ما هم قبول داریم به ایشان رای داده‌اند. اما رای برای خاطر چه داده‌اند؟ برای خاطر اینکه مردم درک کردند و فهمیدند حالا به اشتباه هم بوده است.
صادق خلخالی: بنی‌صدر می‌گفت دولت بازرگان ضد انقلابند
بسمه تعالی. به صبر کوش که ‌ای دل خدا‌‌‌ رها نکند/ چنین عقیق نگینی به دست اهریمنی. با اینکه من به دعوت مسلمان‌های ماوراء قفقاز تاشکند، سمرقند و دوشنبه و جاهای دیگر در اتحاد جماهیر شوروی بودم ولی با تلکسی که از وزارت امور خارجه برای احضار من زدند احساس وظیفه کردم، با اینکه اجازه رسمی هم از مجلس گرفته بودیم آمدیم که در این مجلس سرنوشت‌ساز شرکت کنیم و اگر در تب ۴۰ درجه هم بودم من به این مجلس می‌آمدم و باید ملت ایران رشد فکری خودش را نشان بدهد. ملت بزرگ ایران با شهدای پر ارجش ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور و جریانات خونین دیگری را پشت سرگذاشته است و تسلیم توطئه‌ها نمی‌شود.

 

آن شبی که آقای بنی‌صدر در دفتر امام بودند با ایشان صحبت کردیم، ایشان صراحتا گفتند که من چهار سال که رئیس جمهور هستم، چهار سال دیگر هم رئیس جمهورم و شاهدش هم جناب آقای ابطحی بودند و من به ایشان گفتم که با این وضعی که من در شما می‌بینم بیشتر از شش ماه رئیس جمهور نخواهی بود. حالا خلاصه کم و زیادش خیلی مهم نیست. ما باید نگاه کنیم ببینیم که آیا آقای بنی‌صدر کفایت سیاسی دارند و یا نه؟ در کمال بی‌غرضی من می‌خواهم بگویم که ایشان کفایت سیاسی ندارند به چند دلیل. به دلیل اینکه بهانه به دست ضد انقلاب می‌دهد. در خارج و در داخل کسانی که با قانون اساسی، یا مجلس، با همه نهادهای انقلابی سرسختانه مخالفت دارند در دور و اطراف او جمع می‌شوند، مجاهدین خلق، فدائیان خلق، تاجران محتکر، فراری‌ها حتی چندی قبل با مدارک آمدند به من گفتند که دختر ناجی معدوم سپهبد قاتل مردم جنگجوی اصفهان در دفتر آقای بنی‌صدر بوده و در دفتر هماهنگی رفت و آمد می‌کند.

 

تمام بچه‌های طاغوتیان طرفداران دودمان پهلوی، تاجران محتکر جمهوری خلق مسلمان، همه این‌ها بالای سرشان نمی‌توانند بگویند که در جمهوری اسلامی ایران پدران ما را اعدام کرده یا فراری داده‌اند، روی این جهت به عنوان طرفداری از بنی‌صدر عنوان می‌کند و خودشان را مطرح می‌کنند و بزرگ‌ترین ضربه را می‌خواهند به پیکر جمهوری اسلامی ایران بزنند و اینجا است که می‌خواهیم بگوییم که ایشان بینش سیاسی و کفایت سیاسی ندارد. برای خاطر اینکه این معانی را می‌فهمد، درک می‌کند یا درک نمی‌کند. حالا شبهه را قوی بگیریم اگر درک می‌کند که خوب، درد بی‌درمان و اگر درک نمی‌کند خوب، این آدم وقتی که این جور مسائل را درک نمی‌کند نمی‌تواند در راس یک مملکتی بوده باشد که مسوولیت بزرگی به عهده او هست، بهانه به دست رادیوهای خارجی می‌دهد. شما این روز‌ها مخصوصا شب‌ها نگاه کنید رادیوی بختیار، رادیوی اسرائیل، رادیوی آمریکا، مطالب را حتی در جلو مجلس تظاهرات میلیونی تشکیل می‌دهند، آمریکا صدایش بلند است و می‌گوید که خیر، این‌ها همه به نفع بنی‌صدر هستند و پیدا است که این‌ها همه دست به دست هم داده‌اند که از این آب گل‌آلود امروزه استفاده کنند و ایشان همه این‌ها را می‌فهمند و کسانی را دارد که به این رادیو‌ها گوش می‌کنند، باید بفهمد که چطور شده یک دانه از این رادیو‌ها وقتی که امام حرف می‌زنند پشتیبانی که نمی‌کنند، با نفرت از مطالب امام یاد می‌کنند ولی از مطالب آقای بنی‌صدر تجلیل می‌کنند. خود این مساله می‌فهماند که ایشان بینش سیاسی ندارد. این است که همیشه از نهادهای انقلابی چه قبل از جنگ و چه بعد از جنگ انتقاد می‌کرده است. یکی از آن نهاد‌ها سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران از همین طبقه مستضعفی که پدرانشان، برادرانشان، خواهرانشان را از دست دادند و روی کار آمدند، ایشان در دزفول و در ماهشهر و در جاهای دیگر، در خود اهواز در آن دفتری که تشکیل شده بوده برای شورای عالی جنگ و این‌ها رسما از پاسداران بد می‌گفت و این معنا را مردم درک می‌کنند. یک نهاد انقلابی که این همه خون داده چرا یک رئیس جمهور این همه از این نهاد انقلابی بخواهد صحبت کند، انتقاد کند، بد بگوید، حتی به این جوری که سه میلیون اسلحه را سپاه برداشته برده یک جایی قایم کرده و نمی‌دانم ما منتظر هستیم که امام خدای نکرده چه جوری بشود که من با این‌ها تصفیه حساب بکنیم.

 

خوب، کسی که اینقدر بینش ندارد، بینش سیاسی ندارد، تعزیر را در دادگاه‌های انقلاب اسلامی اسمش را شکنجه می‌گذارد و بعد هم بوقش را می‌زند به جوری که بهانه را به دست ضد انقلاب در خارج و داخل می‌دهد این را نمی‌شود گفت که صلاحیت سیاسی برای ریاست جمهوری داشته باشد. در سخنرانی‌ها نداشته است که ایشان مطابق میل امام بوده باشد. خدا می‌داند من نه بنی‌صدر را آدم منافقی می‌دانم، عقیده خودم این است نه یک آدم کافری می‌دانم، مسلمست، نماز هم می‌خواند. اما بینش و کفایت سیاسی یک مساله دیگری است، ایشان بینش و کفایت سیاسی ندارد، مردمی که همه پشت سر امام هستند خوب، این را می‌فهمد و درک می‌کنند. در سخنرانی‌هایش عوض اینکه پیرو خط امام بوده باشد همیشه حرف‌هایی می‌زند که مخالف خط امام بوده باشد. خوب، ایشان مرتب تکیه می‌کند که ۱۱ میلیون جمعیت به من رای داده‌اند خوب، ما هم قبول داریم به ایشان رای داده‌اند. اما رای برای خاطر چه داده‌اند؟ برای خاطر اینکه مردم درک کردند و فهمیدند حالا به اشتباه هم بوده است.

 

توهم کردند که ایشان در خط امام است. خوب وقتی دیدند در خط امام نیست مردم برگشتند. حالا که برگشتند در اینجا باز هم ایشان اصرار کند که شما باید در صحنه باشید. در چهاردهم اسفند در دانشگاه آن بازی را درآوردند و بعد هم آقای سلامتیان رفته در همدان شکست خورده است. عینا‌‌‌ همان مساله است که آقای بنی‌صدر می‌رود جبران شکست او را بکند و برادرش را از صندوق بیرون بیاورد. تمام افرادی که با بنی‌صدر مخالف خونی بودند، آقای قطب‌زاده وقتی که بنی‌صدر روی کار آمد گفت فاجعه تاریخ اتفاق افتاد. حالا می‌بینیم که با آقای بنی‌صدر با هم هستند. من بخود آقای بنی‌صدر گفتم دولت آقای بازرگان غیرانقلابی است، گفت تعجب از شما است، این‌ها ضد انقلابند. غیرانقلابی یعنی چه؟ خدا می‌داند که یک ذره دروغ نمی‌گویم، یک ذره هم مجامله نمی‌کنم. گفت آنچه حرفی است که شما می‌زنید؟ از شما بعید است این‌ها غیرانقلابی نیستند، این‌ها ضد انقلاب هستند که باید نمی‌دانم چه بشوند و از این حرف‌ها، حالا می‌بینم که آقای بازرگان از ایشان حمایت می‌کند، آقای قطب‌زاده، دیگران و دیگران و همه آنهایی که لیبرال هستند این نمی‌تواند در خط امام بوده باشد.

 

کلید واژه ها: بنی صدر صادق خلخالی


نظر شما :