آبراهام لینکلن به خدا اعتقاد نداشت

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۹ کد : ۷۰۴ تاریخ جهان
آبراهام لینکلن به خدا اعتقاد نداشت
تاریخ ایرانی: آبراهام لینکلن، رییس جمهوری اسبق ایالات ‌متحده به خاطر خیلی چیز‌ها شهرت یافته بود، از رهبری آمریکایی‌ها در زمان جنگ داخلی گرفته تا پایان دادن به عصر برده‌داری و ایجاد فضایی مناسب برای آزادی سخن و عقیده و دموکراسی. جدا از تمامی ابعاد زندگی رییس جمهور، همیشه نقطه‌ای تاریک در رابطه با زندگی شخصی او وجود داشت و بار‌ها به یک علامت سئوال بزرگ در ذهن بسیاری از مورخان بدل شد. سئوال این بود که آیا رییس جمهور سابق آمریکا اعتقادی به خدا داشت یا خیر؟

 

با گذشت سال‌ها بار دیگر با انتشار یک نامه از "ویلیام هرندون"، شریک قانونی لینکلن، این سئوال دوباره برجسته شد. در نامه منتشر شده که مربوط به قرن نوزدهم میلادی است به طور تلویحی به این موضوع اشاره شده‌است که لینکلن به خدا اعتقاد ندارد اما به سیاست چرا.

 

دیدگاه رییس جمهور آمریکا به مذهب، دیدگاه پیچیده‌ای بود و از‌‌‌ همان ابتدا اظهارنظرهای متفاوتی در رابطه با این موضوع مطرح می‌شد. برخی معتقدند که اعتقادات مذهبی رییس جمهور آمریکا در دوران جنگ شکل گرفت و در زمان ریاست‌جمهوری عمیق شد. اما برخی دیگر نظری کاملا متفاوت دارند. حتی نامه‌ای که از شریک او منتشر شده قطعیتی را در رابطه با بی‌اعتقادی کامل لینکلن نشان نداده است، گرچه نامه به قلم یکی از نزدیکان رییس جمهوری است، اما هرندون تا پیش از دوران رییس جمهوری با لینکلن ارتباط نزدیک داشت.

 

هرندون در بخشی از نامه خود که تاریخ آن ۴ فوریه ۱۸۶۶ است، آورده است: دیدگاه عقیدتی و مذهبی لینکلن برای من کاملا روشن است. او به هیچ نیرو و یا قدرت مافوق طبیعی اعتقاد ندارد و تنها معتقد به فلسفه عقلانی است.

 

هرندون در بخشی از این نامه خطاب به "ادوارد مک فرسون"، کارمند مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: او (لینکلن) برای اولین بار گفت که یک پانتئیست است و به ابدیت روح هیچ اعتقادی ندارد. وی در بخش دیگری از نامه آورده: من عاشق شخصیت لینکلن هستم. من رفتار او را می‌پرستم. اما این موضوع باعث نمی‌‌شود که از گفتن بی‌اعتقادی او اجتناب کنم. او ناب‌ترین سیاستمدار و منصف‌ترین مردی است که تا به حال دیده‌ام.

 

آبراهام لینکلن در سال ۱۸۰۹ در کنتاکی متولد شد و پس از تولد به عنوان یک مسیحی غسل تعمید داده شد. لینکلن بعد‌ها زمانی که بزرگتر شد هیچگاه در مراسم‌های مذهبی شرکت نکرد و بیشتر سعی کرد تا خود را با سرک کشیدن به شغل‌های مختلف سرگرم کند. او در این دوره مشاغلی چون نقشه‌برداری و یا کار در اداره پست را امتحان کرد. پس از مدتی برای تحصیل در رشته وکالت راهی ایلینویز شد و در ‌‌‌نهایت در سال ۱۸۴۴ با هرندون به شراکت پرداخت.

 

لینکلن و هرندون تا سال ۱۸۶۱(درست‌‌‌ همان دوره که لینکلن راهی واشنگتن شد تا تجربه ریاست‌جمهوری خود را سپری کند) دوستان بسیار نزدیکی با هم بودند. بعد‌ها پس از مرگ لینکلن در سال ۱۸۶۵، زمانی که کتاب‌های مختلفی در رابطه با زندگی‌نامه او نگاشته شد، بحث‌های مختلفی در رابطه با اعتقادات مذهبی رییس‌جمهور آمریکا مطرح شد. "رونالد وایت" مورخ و نویسنده کتاب "بیوگرافی لینکلن" در‌‌‌ همان سال‌ها نوشت که رییس جمهور آمریکا مسیحی بود. گفته می‌شود که نامه شریک لینکلن که در حال حاضر پیدا شده در واکنش به مطالبی بوده که وایت در رابطه با زندگی شخصی رییس‌جمهور و اعتقادات مذهبی او نوشته بود. این نامه سه صفحه‌ای در حال حاضر به مبلغ ۳۵ هزار دلار به حراج گذاشته شده است.

 

کلید واژه ها: لینکلن


نظر شما :