ما و دفترچه قسط «آقای همساده»

محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۴ کد : ۶۳۵۷ دیگر رسانه‌ها
 ✅ «آقای همساده» را که حتماً می‌شناسید، شخصیت بداقبال اما خوش‌خنده برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی؛ با گفت‌وگوهایی طنزآمیز و گاه تلخ با ایرج طهماسب. موضوع محوری گفت‌وگوهای «آقای همساده» بدشانسی است. بسیاری از ویدئوهای آقای همساده را در سایت آپارات دیده‌ام، اما دوستی می‌گفت ظاهراً در یکی از قسمت‌ها آقای همساده می‌گوید دیگران پول، سکه و چیزهای ارزشمند پیدا می‌کنند، ولی من «یک دفترچه قسط» پیدا کردم و مجبور شدم تا آخر آن را بپردازم.

 

✅ این بدشانسی آقای همساده عجیب به وضعیت نسل ما شباهت دارد. ما هم نسلی هستیم که «یک دفترچه قسط» پیدا کرده‌ایم یا به ما ارث رسیده است. ما وارثان کسانی هستیم که برای ما دفترچه اقساط به ارث نهاده‌اند. راستش اگر یک دفترچه اقساط از پدرتان به شما ارث رسیده باشد، چاره‌ای جز پرداخت آن ندارید. این دفترچه اقساطی که ما پیدا کرده‌ایم (مثل آقای همساده) یا به ما ارث رسیده، قسط بدهکاری‌های ما به «بانک وطن» است.

 

✅ وطنی هست که مثل بانک می‌ماند، وام می‌دهد؛ وام آب، وام خاک، وام منابع، وام کیفیت زندگی؛ وام انگیزه، وام هویت؛ وام عشق؛ وام میراث فرهنگی و صد جور وام دیگر. بانک وطن اصلاً بزرگترین وام‌دهنده تاریخ است؛ و متنوع‌ترین وام‌ها را داده و می‌دهد. نسل قبل از ما و البته خودمان، اصلاً وام‌گیرندگان خوش‌حسابی نبوده‌ایم، انواع و اقسام تقلب و حقه‌بازی برای وام گرفتن را هم به‌ کار برده و به ‌کار برده‌ایم. ما بانک وطن را دوشیده‌ایم، وام گرفته‌ایم و اقساطش را نپرداخته‌ایم. بدتر این‌ که برخی عین وضعیت فعلی بانک‌های تجاری، وام‌های کلان گرفته‌اند و پس نداده‌اند. بهره همه ما از وام‌های بانک وطن هم یکسان نبوده است. برخی برای یک ذره احساس غرور از وطن، دست‌وپا زده‌ایم و برخی وام غرور و عزت وطن را گرفته‌اند و به فنا داده‌اند. برخی وام آبش را زیاد گرفتند و برخی وام سایر منابعش را؛ خلاصه وام‌ها ناعادلانه توزیع شده است.

 

✅ «بانک وطن» دستگاه اداری و حکمرانی درست و درمان هم نداشته که گرفتن این وام‌ها را سروسامان دهد و اقساط را پس بگیرد. نسل ما حالا مانده است و اقساط وام‌های پرداخته نشده؛ که راهی برای پرداخت نکردنش نیست. وام بانک تجاری را می‌شود گرفت و خورد، یک آب هم روش؛ کافی است به جایی بند باشید یا حق و حساب را خوب بدهید. اما وام «بانک وطن» پس‌ندادنی نیست؛ وام آبش را که پس ندهید، ریزگرد می‌سازد و فرود می‌رود در حلق‌تان؛ و وام هویت و انسجام اجتماعی را که بگیرید و پس ندهید، خشونت می‌شود و امنیت را از حلقوم‌تان بیرون می‌کشد. دائم اگر از کیسه بانک وطن انواع ولخرجی کنید و عقلانیت درست به کار نبندید، یک جایی، یک روزی بلایی سرتان می‌آورد که تا به حال ندیده باشید.

 

✅ ما دفترچه قسط پیدا کرده‌ایم و اگر می‌خواهیم عین آدم زندگی کنیم، باید مثل دفترچه قسط به ارث رسیده از پدر (نسل قبل و نسل حاضر)، بایستیم و اگرچه ناعادلانه است، اقساط را بپردازیم. یکی دو دهه حداقل کار می‌برد و البته سختی لازم دارد. هر کاری کنیم، چاره‌ای جز پرداخت اقساط ولخرجی‌ها و ناکارآمدی‌های گذشته وجود ندارد.

 

✅ خوبی دفترچه قسط این است که فشارش تدریجی وارد می‌شود و بدی آن هم اینکه اگر نپردازید، خیلی زود دیر می‌شود؛ اخطار بانک می‌رسد و بعد هم توقیف اموال و پلیس و دردسر. ما فعلاً فرصت داریم که اقساط گذشته را کم‌فشارتر - البته سخت - و قسط‌بندی‌ شده بپردازیم. این فرصت را از دست ندهیم. اگر عزمی برای پرداخت باشد، مبلغ اقساط را می‌توانیم با هم تعیین کنیم. بانک وطن، مهربان اما حساب‌کِشی‌اش دقیق است.

 

 

منبع: کانال تلگرامی «دغدغه ایران»

کلید واژه ها: محمد فاضلی


نظر شما :