دفن مومیایی کشف شده و فروش اقامتگاه رضاشاه

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۷ کد : ۶۲۸۶ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: با گذشت بیش از ده روز از کشف جسد مومیایی منسوب به رضاشاه پهلوی در محدوده حرم عبدالعظیم حسنی، فرماندار شهرری می‌گوید: «مرده‌ای بود که پیدا شد و حالا هم دفن شده دیگر.» هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه «موضوعات مهم‌تری هست که خبرنگار می‌تواند به آن بپردازد»، افزود: ‌«الان یک ماه است که از این مسأله گذشته. تا جایی که من می‌دانم آن را در جای مناسبی دفن کرده‌اند. ما که وقت نداریم یک مرده‌ای که حالا پیدا شده را آنقدر پیگیری کنیم. این همه هر روز در کشور می‌میرند. ضرورتی ندارد که من جست‌وجو کنم که قبر هر کدام کجاست. این جسد هم مثل مردگان دیگر است و هیچ فرقی نمی‌کند.» 

 

جمالی‌پور گفته «این موضوع را باید از طریق تولیت حرم پیگیری کنید.» خبرنگار ایلنا ابتدا تلاش کرده بود با مصیب رحیم‌زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرری دربارهٔ سرانجام این مومیایی صحبت کند. او با اشاره به اینکه اطلاعی در این خصوص ندارد و این موضوع به میراث فرهنگی شهرری مربوط نمی‌شود، خواست خبر را از ادارهٔ میراث فرهنگی استان تهران پیگیری کنند! 

 

سپیده‌ سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران پیشنهاد داد که بهتر است از مدیرکل میراث تهران جویای آخرین اخبار شوند. دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اما با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: «این مسئله در حیطهٔ میراث فرهنگی نیست»، و افزود: «ادارهٔ فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شده تصمیم نهایی را دربارهٔ این مومیایی اعلام کند!»

 

مهدی معمارزاده، کار‌شناس ارشد میراث فرهنگی تهران اما معتقد است که: «گفته می‌شود جسد در جایی پیدا شده که رضاشاه دفن بوده. همچنین باز گفته می‌شود که با لباس بوده است. خب همهٔ این‌ها نشان از آن دارد که این مومیایی می‌تواند منسوب به پهلوی اول باشد. از طرفی وقتی چیزی در اختیار آزمایشگاه قرار نگرفته تا روی آن پژوهش کند، خب من کار‌شناس باید به چه‌ چیزی استناد کنم تا بتوانم نظرم را اعلام کنم؟»

 

برخی اخبار تائید نشده حکایت از آن دارد که این مومیایی متعلق به رضاشاه بوده و در جایی همان حوالی مجددا دفن شده است. پیشتر محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفته بود که این جسد را برده‌اند و دفن کرده‌اند.

 

همزمان با انتشار خبر دفن مجدد مومیایی منسوب به رضاشاه، خبر دیگری منتشر شد: فروش اقامتگاه بنیانگذار سلسله پهلوی در جزیره موریس.

 

«پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت» خبر داد که وزارت امور خارجه در نظر دارد با توجه به تکمیل احداث ساختمان جدید سفارت ایران در کنیا نسبت به فروش ساختمان سابق نمایندگی در نایروبی اقدام کند. علاوه بر این، با انتقال پایتخت سیاسی دولت نیجریه از لاگوس به ابوجا، وزارت امور خارجه در نظر دارد نسبت به فروش ملک سفارت سابق ایران در لاگوس نیجریه اقدام و از محل درآمد ناشی از آن اقدامات لازم را برای احداث ساختمان‌های سفارت و اقامتگاه بر روی دو قطعه زمین متعلق به سفارت ایران در ابوجا به عمل آورد. 

 

همچنین، این وزارتخانه درخواست صدور مجوز فروش ملک متعلق به دولت ایران موسوم به کاخ والری (Valory) در منطقه موکا (Moka) جزیره‌ موریس را به دولت ارائه کرده است. موریس جزیره‌ای در جنوب غربی اقیانوس هند است که در سال ۱۳۲۰ رضاشاه پهلوی به این جزیره تبعید شد. 

 

به گزارش سایت «تابناک» قرار است درآمدهای ناشی از فروش این ملک پس از واریز به حساب خزانه عمومی کشور، صرف تکمیل برخی پروژه‌های مد نظر وزارت خارجه جمهوری اسلامی شود.

کلید واژه ها: رضاشاه


نظر شما :