امیر ‌هاشمی: اختلافی بین صیاد شیرازی و محسن رضایی وجود نداشت

۲۲ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۲:۳۸ کد : ۶۲۳ از دیگر رسانه‌ها
محمد ابراهیم پاکزاد: رئیس دفتر عمومی‌ حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا و از همرزمان شهید صیاد شیرازی به بیان ناگفته‌هایی از ابعاد شخصیتی این شهید سرافراز اسلام پرداخت.

 

امیر سرتیپ سید حسام‌ هاشمی، ‌رئیس دفتر عمومی ‌حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا در گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی شهید سرافراز اسلام سپهبد علی صیاد شیرازی، اظهار داشت: من وقتی ویژگی‌های شخصیتی شهید صیاد شیرازی را بررسی کردم، دیدم ایشان در حدود 40 شاخص برجستگی اخلاقی دارند که هرکدام از آنها دنیا حرف دارد، ضمن اینکه در مورد همه آنها خاطره دارم که ذکر آنها در این مجال نمی‌گنجد.

 

 

ویژگی‌های ارزشمند شهید صیاد شیرازی ناشی از گوهر دینداری بود

 

وی اضافه کرد: البته همانطور که مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار با فرماندهان و امرا نیروهای مسلح فرمودند "این گوهر دینداری در نیروهای مسلح یک ارزش است"، همه ویژگی‌های ارزشمند شهید صیاد شیرازی نیز ناشی از گوهر و جوهر دینداری ایشان بود.

 

همرزم شهید صیاد شیرازی ادامه داد: اگر خوب به شخصیت شهید صیاد شیرازی دقت کنیم می‌بینیم با اینکه ایشان در زمان رژیم طاغوت جزء افسران نمونه و برجسته ارتش بوده است، اما با این وجود بدلیل حفظ گوهر دینداری در برابر رژیم طاغوت می‌ایستد و با آن مبارزه می‌کند.

 

وی در بیان خاطراتی از شهید صیاد شیرازی عنوان کرد: در زمان رژیم طاغوت شهید صیاد شیرازی هنگام خدمت به اقامه نماز اول وقت می‌پردازد و هنگامیکه فرمانده اش او را مورد بازخواست قرار می‌دهد که چرا در زمان خدمت لباس نظامی ‌خود را در آوردی و رفتی نماز خواندی، ایشان با همین گوهر دینداری که در وجودش بود آن فرمانده را مجاب می‌کند.

 

 

"بسم‌الله الرحمن الرحیم" رمز آغاز دوستی

 

رئیس دفتر عمومی‌ حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا اضافه کرد: وقتی مهر 57 در دوره عالی مرکز توپخانه نیروی زمینی ارتش درس می‌خواندم شهید صیاد شیرازی استاد نقشه‌خوانی و ورزش ما بود، ایشان وقتی سرکلاس می‌آمدند قبل از شروع درس پای تخته می‌نوشت "بسم الله الرحمن الرحیم" و زمزمه‌ای دعاگونه برلب داشت که در آن مقطع فهمیدم این شهید سرافراز اسلام با سایر استادها فرق دارد و از همین جا بود که ارتباط من با ایشان آغاز شد.

 

وی با اشاره به سایر ویژگی‌های شخصیتی شهید صیاد شیرازی عنوان کرد: شهید صیاد شیرازی ابعاد مختلف شخصیتی دارد که از جمله آنها می‌توان شجاعت، جسارت، مدیریت زمان، عبادت فردی، محاسبه نفس و خودساختگی او را نام برد.

 

 

خصوصیات بارز اخلاقی شهید صیاد شیرازی

 

امیر‌ هاشمی ‌افزود: شهید صیاد شیرازی وقتی برای نماز صبح برمی‌خواست برنامه روزانه‌اش را می‌نوشت و آخر شب هم لیست برنامه‌هایش را چک می‌کرد تا بداند چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را نرسیده که انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی همیشه دائم الوضو بود و بعد از وضو 2 رکعت نماز مستحبی می‌خواند، گفت: این شهید سرافراز اسلام همواره بدنبال آموختن بود و به آنچه که می‌آموخت عمل می‌کرد و دوست داشت به دیگران هم یاد دهد، اینطور نبود که صرفا وجودش سرشار از معلومات باشد.

 

 

شهید صیاد شیرازی بنیانگذارهیئت معارف جنگ بود

 

همرزم شهید صیاد شیرازی به مدیریت زمان شهید صیاد شیرازی اشاره کرد وافزود: شهید صیاد شیرازی از بنیانگذاران هیئت معارف جنگ بود، این هیئت دو هدف عمده داشت، یکی انتقال تجربیات 8 سال دفاع مقدس به نسل جوان و دیگر هدف آن تدوین تاریخ دفاع مقدس بود. ایشان به برگزاری درست و به موقع این جلسه اهمیت فوق العاده‌ای می‌داد. حتی به یاد دارم که یکبار من برای انجام کاری در مورد این هیئت به نزد ایشان رفتم که این شهید سرافراز اسلام با لحن تندی به من گفت "حسام 2 دقیقه دیر آمدی." می‌خواهم بگویم که این شهید بزرگوار چقدر برای انتقال تجربیات جنگ و تدوین تاریخ آن مصمم و جدی بود.

 

 

تاکید شهید صیاد شیرازی به انتقال تجربیات به نسل جوان

 

وی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی بر انتقال تجربیات دوران دفاع مقدس به نسل جوان تاکید ویژه‌‌ای داشت گفت: وی معتقد بود همانطور که عاشورا اسلام را بیمه کرد، اگر بدرستی همه ابعاد جنگ برای نسل جوان تبیین شود نظام اسلامی ما هم بیمه خواهد شد. این شهید سرافراز اسلام روز شهادت جلوی چشم من ظاهر شد و گفت "حسام نگذار این پرچم هیئت معارف جنگ بر زمین بیافتد" که خوشبختانه به لطف خدا و مدد شهید صیاد شیرازی این پرچم نه تنها تاکنون بر زمین نیفتاده بلکه تا به امروز بیش از 80 مجلد کتاب در زمینه تجربیات جنگ تحمیلی برای آموزش نسل جوان از هیئت معارف جنگ به رشته تحریر درآمده ومنتشر شده است.

 

 

2 توصیه شهید صیاد شیرازی به جوانان

 

رئیس دفتر عمومی ‌حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: شهید صیاد شیرازی بسیار به جوانان علاقه داشت و همواره دغدغه آموزش نسل جوان را داشت و به ما هم در این زمینه سفارشات زیادی کرد بطوریکه بارها به خواب بعضی از دوستان آمده و سفارش کرده آنچه آموخته‌اید به نسل جوان انتقال دهید، که البته خوشبختانه در این زمینه بسیار خوب کار شده است.

 

وی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی همیشه در جلسات خود 2 توصیه به جوانان می‌کرد یکی "پیدا کردن معرفت دینی و دیگری تبعیت از ولایت"، گفت: این شهید سرافراز اسلام همیشه می‌گفت "اگر ما محکم به ولایت فقیه بچسبیم و در تمام کارهایمان دین را شاخص قرار دهیم بقیه مسائل حل شدنی است" و واقعا هم همینطور است.

 

 

چشمان شهید صیاد شیرازی همیشه خسته خواب بود

 

امیر ‌هاشمی ‌با اشاره به اینکه چشمان شهید صیاد شیرازی انصافا همیشه خسته خواب بود، گفت: شما وقتی به این شهید سرافراز اسلام نگاه می‌کردید می‌دیدید همیشه چشمهایش در گودی بود و احساس خواب آلودگی شدید را در چشمانش مشاهده می‌کردید و وقتی از ایشان می‌پرسیدیم که چرا نمی‌خوابید در جواب ما می‌گفت "همیشه وقت برای خواب هست" و الان نزدیک 13 سال است که او خوابیده و جبران همه بی‌خوابی‌هایش را کرده است.

 

 

ارتباط شهید صیاد شیرازی با روحانیت

 

وی در ادامه به ارتباط شهید صیاد شیرازی با روحانیت اشاره کرد و افزود: ارتباط این شهید سرافراز اسلام با روحانیت بسیار خوب بود بطوریکه ایشان در همه مقاطع وقتی برای انجام ماموریت به شهرستانی می‌رفت قبل از انجام هر کاری ابتدا با امام جمعه آن شهرستان دیدار می‌کرد چون این شهید سرافراز اسلام شاگرد حضرت آیت الله حائری شیرازی و حضرت آیت الله بهاء الدینی بود و به هرچه که در جلسات این علماء بزرگ اسلام می‌آموخت عمل می‌کرد.

 

 

شهید صیاد شیرازی تابع محض ولایت فقیه بود

 

همرزم شهید صیاد شیرازی از دیگر شاخص‌های ارزشمند شخصیتی شهید صیاد شیرازی را تابعیت محض او از امر ولایت فقیه به شمار آورد و افزود: اگر هم احیانا این شهید سرافراز اسلام نظری داشت با صراحت نظر خود را اعلام می‌کرد ولی وقتی نظر ولی فقیه یا سلسله مراتب را دریافت می‌کرد با تمام وجود تابع آن بود، ضمن اینکه ارتباط بسیار خوبی با امام راحل و مقام معظم رهبری داشت.

 

وی با اشاره به اینکه شهید صیاد شیرازی یک خصوصیت جالب توجهی داشت و آن خصوصیت این بود که او همواره از همه جلسات یادداشت برداری می‌کرد، گفت: در حدود 2 سال پیش من تقریبا همه یادداشتهای این شهید سرافراز اسلام را جمع آوری کردم که در مجموع 198 صفحه شد و آن را خدمت فرماندهی معظم کل قوا بردم که البته ایشان هم خیلی خوشحال شدند و فرمودند شهید صیاد شیرازی همیشه از جلسات یادداشت‌برداری می‌کردند.

 

 

رمز ماندگاری شهید صیاد شیرازی

 

رئیس دفتر عمومی‌ حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه هرکس که برای خدا کار کند جاوید خواهد ماند، گفت: انصافا شهید صیاد شیرازی در انجام همه کارها خدا را ناظر می‌دانست و برای کسب رضای باریتعالی کار می‌کرد و رمز ماندگاری شهید صیاد شیرازی نیز همین موضوع است.

 

وی افزود: این شهید سرافراز اسلام هیچگاه برای نفس خود کار نکرد حتی در زندگی و دوستی، بطوریکه او بهترین دوست‌هایش را در شرایط سخت پیدا می‌کرد، هرکس که با ایشان یک ساعت می‌نشست از وجود شهید صیاد متاثر می‌شد و این بدلیل خالصانه کار کردن و کسب رضای خدا بود، البته از این شخصیت‌ها کم نداریم و سرآمد همه آنها امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز چنین شخصیتی به طریق اولی است، بطوریکه امروز در دل همه مسلمانان و مستضعفان عالم جای دارد و در بین همه ملتهای آزاده دنیا از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

 

امیر‌ هاشمی‌ در بخش دیگری از این گفتگو به رشادتها وایثارگری شهید صیاد شیرازی در جنگ با ضدانقلاب و دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: من 2 بار در عملیاتهای مختلف مجروح شدم که هر دو بار شهید صیاد شیرازی بالای سر من حاضر شد و از من دلجویی کرد. مثلا در مرداد 59 در محور مریوان من فرمانده ستون بودم که برای بازگشایی محور عملیاتی را انجام دادیم، اما متاسفانه کمین خوردیم و 5-6 گلوله نصیب من شد و اشتباها به ایشان گزارش دادند که من شهید شدم در صورتیکه توفیق شهادت را نداشتم و ایشان به سرعت خود را به من رساند و از من دلجویی کرد. وی در این منطقه با تمام وجود با ضد انقلاب جنگید و ستون را نجات داد و محور را باز کرد.

 

وی ادامه داد: این شهید سرافراز اسلام در طول جنگ 3 بار مجروح شد و با کلکسیونی از ترکش‌هایی که در بدن خود داشت به دیدار معبود شتافت و به فیض شهادت نائل گشت.

 

 

شهید صیاد شیرازی همیشه در کنار ما هست

 

همرزم شهید صیاد شیرازی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی همیشه در کنار ما هست و هیچوقت احساس نمی‌کنم که او را از دست داده‌ایم، گفت: خدا توفیق داده که همواره در همه دعاهایم بعد از پدرم به یاد این شهید سرافراز اسلام باشم و خواسته‌ام این است که همانطور که او در اول انقلاب دست ما را گرفت و در مسیر درست قرار داد در آنطرف هم دست ما را بگیرد.

 

 

شهید صیاد شیرازی پایه گذار وحدت بین ارتش و سپاه بود

 

وی در بخش پایانی این گفتگو در خصوص شائبه اختلاف شهید صیاد شیرازی با سردار محسن رضایی در زمان جنگ تحمیلی گفت: اصلا اختلافی بین شهید صیاد شیرازی با سردار محسن رضایی وجود نداشت البته ممکن بود که دیدگاه‌های عملیاتی متفاوت باشد اما این به معنای اختلاف بین آنها نبود، ضمن اینکه این شهید سرافراز اسلام پایه گذار وحدت بین ارتش و سپاه بود بطوریکه اولین قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در لشکر 28 سنندج توسط شهید صیاد شیرازی تشکیل شد و بعد از آن هم قرارگاه مشترک حمزه سیدالشهداء را تشکیل داد.

 

کلید واژه ها: صیاد شیرازی محسن رضایی


نظر شما :