فیلمی نادر از کودتای ۲۸ مرداد

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۵۵ کد : ۵۸۸۳ تاریخ مصور
تاریخ ایرانی: اخیراً فیلمی نادر از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منتشر شده که تصاویری از خانه غارت‌شده دکتر محمد مصدق را نشان می‌دهد. در این فیلم تصاویری از آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی و مظفر بقایی دیده می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی به اشتباه گفته شده که این دو پس از کودتا در خانه مصدق حضور یافته‌اند. امروز نیز که وزارت خارجه آمریکا اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کرد و در آن به حمایت جدی آیت‌الله کاشانی و عده‌ای از روحانیون از شاه و مخالفتشان با دکتر مصدق اشاره شده، این فیلم با توضیح اشتباه مجدداً بازنشر شد.

 

چنانکه عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ معاصر در کانال تلگرامی خود نوشته «نگاهی گذرا به فیلم فوق به وضوح روشن می‌کند که فیلم آیت‌الله کاشانی و بقایی در ساختمان مجلس شورای ملی است و ربطی به خانه غارت‌شده دکتر مصدق ندارد.»

 

سید محمود کاشانی، فرزند آیت‌الله کاشانی نیز در یادداشتی که برای «تاریخ ایرانی» ارسال شده، توضیح داده است: «در همین فیلم، درهای بزرگ ساختمان مجلس به چشم می‌خورند که مونتاژ متقلبانه این فیلم را آشکار می‌سازند. تصویر دو نظامی نیز که با تفنگ‌های خود در حال نشانه‌گیری هستند آشکارا در برابر نمای ساختمان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان است و نه خانه مصدق.»

 

فرزند آیت‌الله کاشانی به گفت‌وگوی او با یکی از خبرنگاران خارجی در سوم شهریور ۱۳۳۲ اشاره می‌کند که گفته بود: «من راضی نبودم مردم خانه دکتر مصدق را خراب و به او توهین کنند ولی مصدق برخلاف قانون اساسی قدم برداشت و دستور داد مجسمه‌های شاه سابق ایران را از جایگاه‌های عمومی بردارند.»

 

به نوشته محمود کاشانی «آن بخش از این فیلم کوتاه که در آن آیت‌الله کاشانی و نمایندگان همراه وی با دریچه کاملاً بسته نشان داده می‌شود تا مکان و مناسبت آن شناسایی نشود و الحاق آن به فیلمی از خانه مصدق در پی هجوم مردم به آن در بعدازظهر ۲۸ مرداد یک مونتاژ متقلبانه است. انگیزه این صحنه‌سازی هم سرپوش نهادن بر واقعیت‌های تاریخی سال ۱۳۳۲ و ادامه ترور شخصیت آیت‌الله کاشانی و نمایندگان شجاع مجلس شورای ملی است که در برابر اقدامات ضدمیهنی مصدق و مداخله انگلستان در امور داخلی ایران ایستادگی کردند.»
 

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد مصدق آیت الله کاشانی


نظر شما :