پاسخ حجاریان به ادعای ارتباط امام با دولت کندی

۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۰:۴۰ کد : ۵۴۹۱ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سعید حجاریان به ادعای یک شبکه بیگانه در خصوص پیام امام به دولت کندی پاسخ داد. حجاریان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، با اشاره به اسناد ادعایی در خصوص پیام امام خمینی به دولت کندی هنگام حصر در قیطریه، گفت: در جریان گزارش اخیر بی‌بی‌سی ادعا شده که امام از طریق آیت‌الله شیخ خلیل کمره‌ای پیغامی را به دولت کندی فرستاده است؛ در حالی که نکته مهم در این میان آن است که اساساً شیخ خلیل کمره‌ای در طول حصر امام امکان ملاقات با ایشان را نداشته است.


وی در تشریح این موضوع افزود: در دوران حضور امام در منزل آقای روغنی در قیطریه همسر امام لیستی بیست نفره را به سیف عصار مسئول پرونده امام در ساواک می‌دهد تا این افراد برای ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بیایند؛ اما از این لیست بیست نفره فقط چند نفر از نزدیکان امام همچون مرحوم آیت‌الله پسندیده و آیت‌الله اشراقی امکان حضور پیدا می‌کنند و لذا اصلاً آقای کمره‌ای ملاقاتی با امام نداشته است که بخواهد پیغامی از طرف ایشان ببرد.
 

حجاریان یادآور شد: شاه همانگونه که در قضیه دکتر امینی نیز نمایان بود، نسبت به جناح دموکرات آمریکا و دولت کندی حساسیت داشت و این امر دلیل دیگری بر عدم امکان ارسال چنین پیغامی به کندی از طرف امام محسوب می‌شود.


وی گفت: خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل‌آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست‌ها دارد؛ اتفاقاً به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در آمریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است، در حالی که حتی یک سند هم در مورد رابطه امام با کندی منتشر نکرده است؛ او اگر راست می‌گوید این سند را منتشر کند.


حجاریان یادآور شد: کندی مدتی پس از حصر امام ترور شد و لذا حتی اگر مرحوم کمره‌ای از قول خودش هم حرفی به آمریکایی‌ها زده باشد اثری نداشته است، چرا که کندی مرده بود.


وی یکی از هدف‌های این فضاسازی در برهه زمانی فعلی را تخریب حسن روحانی رئیس‌جمهوری دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند بگویند روحانی هم امروز با آمریکایی‌ها ارتباط دارد؛ بی‌بی‌سی می‌خواهد عده‌ای را در داخل ایران بترساند و آتو به دست آن‌ها بدهد که دولت فعلی نیز از طریق امثال دکتر ظریف و... با آمریکا مرتبط است.


حجاریان ادعای بی‌بی‌سی در مورد رابطه امام با کندی را مهم‌تر از ادعای رابطه با دولت کارتر خواند، چرا که پیش‌تر پاسخ‌های متعددی در این خصوص داده شده است. وی در ادامه تصریح کرد: اساساً چرا آمریکا باید در آن مقطع (سال ۱۳۴۲) با امام ارتباط می‌گرفت؟ در آن زمان مراجع تقلید طراز اولی در حوزه علمیه حضور داشتند و آمریکا اگر مایل به ارتباط گرفتن بود باید با مراجع تقلید وقت تماس برقرار می‌کرد.


حجاریان در ادامه گفت: نکته جالب در همین زمینه گفت‌وگوی فردی به نام پرویز معتمد مأمور دستگیری امام است؛ وی در تاریخ ۱۱ خردادماه امسال در مصاحبه‌ای که در یک سایت خبری خارج از کشور منتشر شد، گفته بود: «خانم (همسر امام) گفتند آقا فرمودند از شما سؤال کنم حالا که ما در اختیار شما هستیم آیا اعضای فامیل اجازه ملاقات با ما را دارند یا خیر و چنانچه نیازی به دارو و یا احتمالاً پزشک پیش آمد اجازه هست که پزشک مخصوص خانواده به این محل بیاید... در پاسخ ایشان گفتیم لیست کسانی را که مایل به ملاقات با آن‌ها هستید در اختیار ما قرار دهید تا به اطلاع مقامات برسانیم و نتیجه را به شما ابلاغ کنیم. حاج خانم نامه‌ای به دست سیف عصار دادند که اگر اشتباه نکنم حاوی اسامی بیش از ۲۰ نفر از فامیل درجه یک و افرادی که از فعالیت‌های آنان آگاهی داشتیم بود. ۲۴ ساعت بعد اسامی افرادی که می‌توانستند به دیدار ایشان بیایند مورد تأیید قرار گرفت. تا آن‌جایی که یادم مانده (آیت‌الله) مصطفی خمینی، (آیت‌الله) شهاب‌الدین اشراقی داماد آیت‌الله (امام) خمینی و آیت‌الله پسندیده برادر ایشان هر از گاهی به ملاقات ایشان می‌آمدند. دخترها هم می‌آمدند. منتهی به آن‌ها گفته شد لطفاً موارد مطرح شده در اینجا را بیرون بازگو نکنید. اگر خبری به گوش ما برسد و یا اتفاقی بیافتد که مشکلی را به وجود آورد ارتباط قطع خواهد شد.» اما همین فرد در مصاحبه دیگری که در همان سایت پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی منتشر شد سخن خود را تغییر داد و گفت: «من در آن گفت‌وگو توضیح دادم ما در مورد [آیت‌الله] خمینی سختگیری آن‌چنانی نمی‌کردیم. هدفمان کنترل اوضاع بود. اجازه می‌دادیم افراد مختلف به دیدار او بیایند. پیام وی به دولت آمریکا ناشی از صحت روایت من است.» وی در پایان گفت: در واقع این‌ها نیز به همنوایی و همراهی با بی‌بی‌سی پرداختند که تناقض یاد شده نشانگر دروغ بودن این ادعاهاست.

 

 

لاریجانی: بی‌بی‌سی قصد ایجاد تردید در اصالت مبارزه امام را داشت


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام بی‌بی‌سی در انتشار سند جعلی برای ایجاد تردید در افکار عمومی و تحت تأثیر قرار دادن اصالت مبارزه پرصلابت امام خمینی(ره) علیه آمریکا بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی در نطق قبل از دستور دیروز (سه‌شنبه) ‌ مجلس شورای اسلامی با تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: اخیراً در رسانه‌های بیگانه یک اقدام شیطنت‌آمیز در زمینه انتشار سندی جعلی از اسناد آمریکا انجام گرفت.
 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از این کار ایجاد تردید در اصالت مبارزه پرصلابت امام خمینی(ره) علیه آمریکا بود، افزود: گرچه این بازی کودکانه و دستکاری در انتشار گزینشی سند مذکور خیلی زود برملا شد به طوری که گری سیک که عضو شورای امنیت آمریکا در آن زمان بود در مقاله‌ای خیلی روشن و در چند بند غیرواقعی بودن این اقدام بی‌بی‌سی را به صورت دقیق توضیح داد، اما افرادی که از قبل از انقلاب با مشی امام و در نخست انقلاب با صراط ایشان از نزدیک آشنا بودند آنقدر این اقدام بیگانگان را دور از واقعیت دیدند که نیازی به توضیح ندانستند.


وی افزود: البته برخی صاحبنظران داخلی توضیحاتی در این باره ارائه کردند و شگرد مکارانه این جریان بَدَوی را افشاء کردند، اما به نظر می‌رسد باید قصد اصلی آنان را فهم کنیم. شاید قصدشان از این اقدام قلابی ایجاد شوک در افکار عمومی جامعه باشد تا قبح ارتباط با آمریکا ریخته شود و اینگونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته و حتی در سخت‌ترین شرایط با آمریکا بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گرچه این مکر و فسون به فضاحتی رسانه‌ای و سیاسی برای آنان بدل شد اما نشان می‌دهد که چقدر نیازمند شرایطی هستند که ایران را دچار ساده‌انگاری دیپلماتیک کنند. اینجاست که قدر و منزلت توصیه‌های رهبر معظم در داشتن روحیه انقلابی مشخص می‌شود که دقیقاً موضعی سنجیده و قاطع باید نسبت به اینگونه اقدامات مکارانه داشته باشیم.

 

 

پاسخ فرزند آیت‌الله کمره‌ای به مهاجرانی، شهبازی و آشنا

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصرالدین کمره‌ای فرزند مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای خبرهای منتشر درباره مراجعه پدرش به سفارت آمریکا را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیانیه وی آمده است: با توجه به آنکه در روزهای اخیر خبر دروغی را شبکه بی‌بی‌سی فارسی در رابطه با نامه‌نگاری حضرت امام خمینی با رئیس‌جمهور وقت آمریکا پخش نموده است، ضروری می‌دانم جهت روشن شدن ابعاد آن توضیحات زیر ارائه شود:

اولاً اصل این نامه از طرف بیت حضرت امام تکذیب شد و وجود آن را ساخته و پرداخته آن شبکه خبری دانستند.

ثانیاً خانواده مرحوم آیت‌الله کمره‌ای ادّعای شبکه بی‌بی‌سی را در روزنامه اطلاعات مورخه ۹۵.۳.۱۷ تکذیب نموده‌اند.

ثالثاً حضرت امام خمینی و حضرت آیت‌الله کمره‌ای سال‌های متمادی که به قبل از سال ۱۳۴۲ مربوط است در محضر حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در اراک و قم مشغول به تحصیل و تدریس بوده و سال‌ها هم‌درس و هم‌مباحثه بوده‌اند و سابقه دیرین در آشنایی دارند. قابل ذکر است در یک مورد حدود ۸ سال مسائل فلسفی کتاب اسفار ملاصدرا و کتاب فقه جواهر مورد مباحثه این ۲ عالم بزرگوار بوده است.

اما با تأسف بسیار آقایان عبدالله شهبازی، عطاءالله مهاجرانی و مشاور محترم رئیس‌جمهور آقای آشنا نادانسته نسبتی به حضرت آیت‌الله کمره‌ای داده‌اند که با خصوصیات اخلاقی ایشان و مهم‌تر از آن با وظیفه دینی و مذهبی آن بزرگوار به طور قطع و یقین در تناقض آشکار است. این آقایان فرضیه‌ای مطرح نموده‌اند به این مضمون «آقای کمره‌ای که به سفارت آمریکا مراجعه نموده، واقعاً حامل پیام شفاهی از حضرت امام بوده و یا نظرات شخصی خود را بیان کرده است».

ابتدا لازم به یادآوری است نه اینجانب که از نزدیک در جریان تمامی مراودات و مکاتبات مرحوم والد بودم و نه هیچکدام از اعضای خانواده هرگز به خاطر نداریم که ایشان به سفارت آمریکا مراجعه کرده باشد که این خود تهمتی عجیب و بدون سند است.

نکته تأسف‌برانگیزتر در ارائه این فرضیه آنکه شاید «نظرات شخصی خود را به عنوان پیام شفاهی حضرت امام به سفارت آمریکا داده‌اند». وااسفا که آیا یک مورد مسبوق به سابقه از ایشان سراغ دارید که نظرات خود را به جای فرد دیگری ارائه کرده باشند و آیا امکان دارد ایشان تقوا و دیانت خود را زیر پا بگذارد و بر خلاف میل گوینده از طرف خود پیامی را به دروغ به جایی بفرستد.

آقایان شهبازی، مهاجرانی و آشنا تهمتی چنین بزرگ مستوجب عقوبت الهی است. شما با استناد به کدام مدرک و سندی چنین مطلبی را مطرح می‌کنید و باعث شک و شبهه در صداقت و دیانت یار دیرین حضرت امام می‌شوید؟!

شاید نامه‌ای که حضرت آیت‌الله کمره‌ای شش سال بعد از آن به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت برای شما کافی بوده تا این مطالب را بفرمایید، اما به اطلاع شما می‌رسانم اگر اندک تأملی در کتب تألیفی ایشان همچون افق اعلی، نهج‌البلاغه سماء و عالم، افق وحی و دیگر کتاب‌های تألیفی ایشان می‌نمودید عمق بینش علمی حضرت آیت‌الله کمره‌ای بر شما روشن می‌شد و بدانید که ایشان در بزرگداشت و نکوداشت علم از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند و زمانی که برای اولین بار چنین افتخار بزرگی نصیب بشریت شد و فتح آسمان صورت گرفت، در نامه‌ای که به رئیس‌جمهور آمریکا مرقوم نمودند، تحقق وعده الهی و فتح آسمان توسط بشر که در قرآن کریم نوید داده شده بود و نیز دفاع جانانه از ملت مظلوم فلسطین که هنوز هم از بزرگترین مسائل دنیای اسلام است را مورد مداقه قرار دادند که این نشان از بلوغ سیاسی و دیدگاه پیشرو و نوآور ایشان دارد.

و اما نکته دیگر آنکه آیت‌الله کمره‌ای به استناد اسناد ساواک در سیزدهم خرداد ۱۳۴۲ یعنی دو روز قبل از قیام مردمی آن سال بیانیه‌ای صادر کردند و اطلاعیه‌ای در تهران پخش شد که ایشان حکومت را حق علما و انبیاء می‌داند و ذکر می‌کنند این حق گرفتنی است. «رجوع شود به کتاب پانزده خرداد به روایت اسناد ساواک جلد دوم - فیضیه» شاید مطلبی که شما و بسیاری دیگر اطلاع نداشته باشید مربوط به نجات دسته سوم گروه فدائیان اسلام است. آن‌ها به منزل ایشان در خیابان زرین نعل پناه آوردند و آیت‌الله کمره‌ای با درایت و تدبیر و تلاشی که نمودند این افراد را از مجازات سنگین رها نموده و باعث آزادی آن‌ها شدند.

آقایان زمانی که شما خبر شبکه بی‌بی‌سی را تکرار می‌کنید و احتمال وقوع آن را می‌دهید دیگر از بیگانگان چه توقعی هست. با وجود آنکه بیت حضرت امام، خانواده آیت‌الله کمره‌ای و دکتر ابراهیم یزدی که آن خبرگزاری از آن‌ها نامبرده هر سه این مطالب را تکذیب نموده‌اند، واقعاً چطور شما همصدا با آن‌ها بر فرض‌های دیگری که می‌تواند خبر آن خبرگزاری را تأیید کند صحه می‌گذارید؟ خود شما خبر بی‌بی‌سی را فاقد شماره نامه و مهر طبقه‌بندی‌شده دانسته و استناد آن شبکه خبری به یک پاراگراف از بولتن تحلیلی ۸۱ صفحه‌ای سیا که حتی اصل آن گزارش نیز در سفارت آمریکا در تهران مشاهده نشده می‌دانید بنابراین بر مبنای چه مدرکی احتمال آن را می‌دهید که آیت‌الله کمره‌ای از طرف خود پیامی به نام حضرت امام بیان نموده‌اند.

و در نهایت مقام معظم رهبری در سخنرانی روز ۱۳۹۵.۳.۱۴ در مرقد حضرت امام فرمودند: انگلیسی‌ها هیچ‌گاه دست از خباثت بر نداشته‌اند و با کمک آمریکایی‌ها علیه امام امت جعل سند می‌کنند و این دقیق‌ترین و واقعی‌ترین تحلیل نسبت به این گزارش است.

امیدوارم نظرات شما تنها از روی سوءتشخیص باشد، چرا که در غیر این صورت می‌بایست در محضر عدل الهی و در مقابل وجدان‌های بیدار و جان‌های آگاه و اهل نظر برای همیشه تاریخ پاسخگو باشید.

کلید واژه ها: حجاریان امام خمینی بی بی سی آیت الله کمره ای


نظر شما :