ابراهیم یزدی: سند بی‌بی‌سی یک ادعاست

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۲ کد : ۵۴۸۸ دیگر رسانه‌ها
 تاریخ ایرانی: ابراهیم یزدی سند منتشرشده در بی‌بی‌سی فارسی درباره پیام امام خمینی به جان اف کندی را یک ادعا خواند.

 

وزیر خارجه دولت موقت که پیش از انقلاب از سوی امام خمینی مامور مذاکره با وارن زیمرمن از دیپلمات‌های ارشد سفارت آمریکا در فرانسه شده بود، در گفت‌وگویی اظهار داشت: «هیچ سندی که نشان بدهد آقای خمینی در سال ۴۲ با کندی در تماس بوده است تا به ‌حال منتشر نشده است. این یک ادعایی است که برخی آن را مطرح کرده‌اند.»

 

وی افزود: «در ماه‌های آخر قبل از انقلاب تماس‌هایی در سه محور میان رهبران انقلاب در داخل و خارج ایران با مقامات آمریکایی وجود داشته است: در تهران اعضای شورای انقلاب (آقایان مهندس بازرگان، دکتر سحابی و آیت‌الله موسوی اردبیلی با سولیوان؛ دکتر بهشتی مستقلاً با سولیوان در تهران) و نماینده سفارت آمریکا در پاریس با آقای خمینی در تماس و مبادله نظر و پیام بوده‌اند. در پاریس پنج سند گفت‌وگو مبادله شده است که متن آن‌ها به‌طور کامل در کتاب آقای سرهنگ نجاتی آمده است و مستند و مورد اعتماد است.»

 

گری سیک، عضو اسبق شورای امنیت ملی آمریکا نیز ادعای اخیر بی‌بی‌سی را به طوفان در فنجان چای تشبیه کرد. متن کامل پاسخ مدیر پروژه خلیج ۲۰۰۰ در دانشگاه کلمبیا به «خبرآنلاین» بدین شرح است:

 

«جای تعجب نیست که درخواست‌های زیادی از من شده است که درباره گزارش بی‌بی‌سی درباره تماس بین آمریکا و آیت‌الله خمینی در ژانویه ۱۹۷۹ اظهارنظر کنم.

 

من به تفصیل درباره این تماس‌ها در کتابم «همه چیز فرو می‌ریزد» (All Fall Down) در صفحات ۱۴۷-۱۴۰ توضیح داده‌ام. در واقع اظهارات من در این کتاب برگرفته از همین مستنداتی است که الان منتشر شده و من در آنجا عبارت‌های کلیدی را نقل کرده‌ام که بی‌بی‌سی آن‌ها را تشخیص داده است، بعلاوه در آنجا حرف‌هایی با همین میزان اهمیت زده‌ام که هیچ اشاره‌ای به آن‌ها در گزارش بی‌بی‌سی نشده است.

 

در اینجا لازم می‌دانم نکاتی را درباره برخی جنبه‌های این تماس‌ها که می‌تواند روشنگر باشد متذکر شوم:

 

- نخست، آنچه در مباحثات وارن زیمرمن از سفارت آمریکا در پاریس و ابراهیم یزدی، یکی از دستیاران نزدیک آیت‌الله خمینی در آن زمان، در یک مهمانسرا در نزدیکی نوفل‌لوشاتو انجام شد، پیش‌تر با خود شاه و شاپور بختیار، فرد مورد نظر شاه برای نخست‌وزیری نیز در میان گذاشته شده بود تا از به راه افتادن حمام خون پس از خروج شاه از ایران جلوگیری شود.

 

- دوم، این تماس‌ها در اصل مذاکره‌ای درباره نقش ارتش ایران و روند قانون اساسی پس از خروج شاه بود. آمریکا مایل بود ارتش به عنوان یک نهاد حفظ شود حال آنکه [امام] خمینی و نیرو‌هایش نگران کودتای نظامی احتمالی ارتش بودند. هر دو طرف خواستار جلوگیری از فروپاشی نظم و قانون و جلوگیری از حمام خون بودند. این مباحثات اساسا ناتمام ماند و نهایتا نیز تاثیر اندکی در روند حوادث گذاشت.

 

- هیچ کس در دولت آمریکا و تا آنجا که من می‌دانم در دولت ایران واژه‌های استفاده شده از سوی [امام] خمینی در این پیام‌ها یا اظهارات عمومی‌اش در حمایت از صلح، ثبات، دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زنان و غیره را دلیلی مبنی بر اینکه خواستار روابطی نزدیک و پایدار با ایالات متحده بوده است، تفسیر نکرده است.

 

- و در آخر من هیچ اطلاعی از پیام مشخصی از سوی [امام] خمینی به کندی در سال ۱۹۶۳ ندارم و بسیار واضح است که چیزی از آن در نیامده است.

 

سوای از برخی نقل‌قول‌های گزینشی که بی‌بی‌سی از من کرده است، برخی اشتباهات اطلاعاتی در گزارش بی‌بی‌سی وجود دارد. بعنوان مثال، آن‌ها در این مستند ادعا می‌کنند که ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در ایران در نهم نوامبر ۱۹۷۸، در گزارشی که اکنون به «فکر کردن به آنچه فکر نکردنی است» مشهور شده، هشدار داده بود که شاه از دست رفته است. او معتقد بود که واشنگتن باید شاه و ژنرال‌هایش را از ایران خارج کند و سپس با [امام] خمینی و فرماندهان پایین دست او معامله کند. در واقع گزارش سولیوان متعلق به دوم نوامبر بود، نه نهم نوامبر و این گزارش ادعا نکرده بود که شاه از دست رفته است و از سوی دیگر بدون اطلاع و تایید واشنگتن خودش با ارتباط گیری با مخالفان شاه به چنین کاری دست زده بود و هیچ اشاره‌ای نیز به موضوع معامله در گزارش دوم نوامبر او نشده است.»

 

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز دیروز در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات گفت: «این کار بی‌بی‌سی از الطاف خفیه الهی است. آن‌ها اول ادعا کردند که سندی را کشف کرده‌اند در حالی که ارزش اطلاعاتی آن صفر بود و پس از آن بار اطلاعات سنگین ایجاد کردند که در واقع از اطلاعات سوءاستفاده کرده‌اند. بعدا مشخص شد مرحوم کمره‌ای به سفارت آمریکا رفته و گفته فلانی پیغامی داده است.»

 

این در حالی است که فرزند آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای با ارسال نامه‌ای به روزنامه اطلاعات مطلب بی‌بی‌سی فارسی را تکذیب کرده است.

متن نامه حجت‌الاسلام والمسلمین ناصرالدین کمره‌ای به شرح زیر است:

«بسمه‌تعالی

حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دعائی دامت‌برکاته

روزنامه وزین اطلاعات

اینجانب ناصرالدّین کمره‌ای فرزند مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای از طرف خود و خاندان مرحوم کمره‌ای (به عنوان نزدیک‌ترین فرد با ایشان) خبر شبکه اطلاع‌رسانی بی‌بی‌سی را قویاً تکذیب می‌نمایم و اعلام می‌کنم هیچ‌گونه مدرکی و سابقه تاریخی مبنی بر انجام این عمل از طرف مرحوم والد معظّم وجود ندارد و خبر شبکه بی‌بی‌سی کاملاً بی‌اساس و بر پایه مدارک جعلی سندسازی شده است و عاری از حقیقت می‌باشد. همزمانی پخش این خبر دروغ با سالروز بزرگداشت ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی ـ قدس‌الله نفسه زکیّه ـ نشانه عناد و دشمنی با شخص معظّم‌له و انقلاب بزرگ اسلامی ایران می‌باشد.

با احترام از طرف کلیّه بازماندگان

ناصرالدین کمره‌ای»

کلید واژه ها: ابراهیم یزدی بی بی سی گری سیک کارتر امام خمینی


نظر شما :