شمخانی: تاریخ عملیات مرصاد تحریف شده است

پاسخ دبیر شورایعالی امنیت ملی به یادداشتی درباره نقش صیاد در مرصاد
۰۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۲ کد : ۵۱۶۲ وقایع اتفاقیه
پاسخ دبیر شورایعالی امنیت ملی به یادداشتی درباره نقش صیاد در مرصاد
شمخانی: تاریخ عملیات مرصاد تحریف شده است
محمد درودیان، پژوهشگر جنگ ایران و عراق

تاریخ ایرانی:
امیر دریابان علی شمخانی از فرماندهان ارشد سپاه در جنگ و یکی از اعضای اصلی حلقه راهبردی سپاه برای طراحی و فرماندهی جنگ بوده است. سایر مسئولیت‌های وی شامل جانشین فرماندهی کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه، معاون عملیات ستاد فرماندهی کل قوا، وزیر سپاه، فرمانده نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هم اکنون دبیر و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است. اشاره به توضیحات یاد شده، به این دلیل صورت گرفته است که اهمیت نقطه نظرات وی درباره جنگ ایران و عراق، همچنین بیان برخی ناگفته‌های جنگ از سوی ایشان، برای نسل جوان و آینده، بیشتر روشن شود. امیر شمخانی پس از ملاحظه یادداشت اخیر درباره عملیات مرصاد، دو موضوع را درباره این عملیات و تاریخ‌نگاری جنگ به سایت بنده متذکر شده‌اند که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

 

۱- «به دلیل اینکه در تماس‌های تلفنی که بنده با هوانیروز برای انجام عملیات می‌گرفتم، آن‌ها شک می‌کردند که این صدای کیست؟ (مع عملیات ق خاتم) لذا از شهید صیاد درخواست کردم و حکم کتبی مأموریتی به ایشان دادم (در اختیار سردار مقدم فرمانده سابق ناجا است) که مسئولیت هماهنگی با هوانیروز کرمانشاه را به عهده بگیرد. ضمناً توجه داشته باشید در آن زمان جنگ روانی حاکی از اینکه منافقین در پایگاه هوانیروز نفوذی دارند، به شدت وجود داشت.»

 

۲- «مرصاد مطالب زیادی دارد که متأسفانه به تحریف رفته است. البته وقتی ما تاریخ را برای بزرگی بزرگان می‌نویسیم، بطور طبیعی دچار لغزش می‌شویم و این یکی از دلایل سکوت بنده تاکنون بوده است و به ادامه آن اصرار دارم تا تاریخ جنگ مصون از این نوع دست‌اندازی‌های بی‌مورد که متأسفانه فراگیر شده، باقی بماند. از قضا امروز ظهر حین استراحت این جمله به ذهن من آمد و بعد این نامه را دیدم. گفتم که تاریخی که برای بزرگی بزرگان نوشته می‌شود، قابل اعتماد نیست!! و ۲ ساعت بعد این نامه را دیدم.»

کلید واژه ها: شمخانی مرصاد محمد درودیان صیاد شیرازی


نظر شما :