چمران: چه کسی گفته خانه ثابت پاسال تاریخی‌ است؟

۱۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۴۸۸۵ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: رئیس شورای شهر تهران در مورد آثار تاریخی و میراث فرهنگی تهران که در معرض تهدید، تخریب و یا مخدوش شدن حریمشان قرار دارند، گفت: تنها آثاری را که میراث فرهنگی تایید کرده باشد، ضوابط را رعایت و قبول می‌کنیم و در مورد آنچه این سازمان تایید نکرده باشد، مسئول نیستیم.

 

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد نقض حریم برج آزادی تهران از سوی شهرداری به دلیل ساخت یک مسجد مرتفع در نزدیکی این برج گفت: حریم برج آزادی رعایت خواهد شد، البته برج آزادی مشکلات دیگری همچون قرار گرفتن در نزدیکی فرودگاه و پرواز هواپیما را نیز دارد.

 

وی در این باره که میراث فرهنگی اعلام کرده، شهرداری توجهی به درخواست این سازمان برای اصلاح بنای مسجد ۷۲ تن نکرده است، اظهار کرد: ما این مسئله را در شورا پیگیری می‌کنیم، تا مصوبات میراث فرهنگی در این زمینه رعایت شود.

 

رئیس شورای شهر تهران در مورد ساخت‌و‌ساز در حریم عمارت تاریخی عین‌الدوله نیز گفت: در حریم این بنا پروانه ساخت صادر شده است، اما طرفین هنوز در این مورد در حال کشمکش و دعوا هستند و وضعیت این عمارت نیز پیگیری می‌شود.

 

چمران همچنین در ارتباط با خانه‌ای موسوم به کاخ ورسای ایران که در معرض تخریب قرار دارد و گفته می‌شود قرار است به جای آن مجتمعی مسکونی‌ ـ اداری ساخته شود، گفت: چه کسی گفته که این خانه تاریخی است و یا معماری ارزشمندی دارد؟ آنچه را که سازمان میراث فرهنگی تائید کرده باشد، قبول و رعایت می‌کنیم و مسئول آنچه میراث فرهنگی تائید نکرده، نیستیم.

 

 

پاسخ شهرداری به تخریب کاخ ثابت پاسال

 

«کاخ ثابت پاسال در آستانه نابودی است»؛ جمله‌ای ساده که خیلی زود به تیتر یک همه رسانه‌ها بدل شد. بزرگترین خانه پایتخت پس از سال‌ها سکوت به یکباره بنا به تخریبش دوباره خبرساز شد.

 

خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران‌ترین و بزرگترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است و این اثر ارزشمند در آستانه تخریب قرار گرفته و قرار است به جای آن یک برج تجاری و مسکونی ساخته شود.

 

خبرهای خوبی از این خانه به گوش نمی‌رسد. کاخ ورسای ایران قرار است تخریب و بجای آن نیز مجتمعی تجاری ساخته شود. بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سال‌های اخیر خشک شده و از بین رفته است و حال این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و قرار است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری آغاز شود و در این میان انتقاداتی به شهرداری تهران برای صدور جواز ساخت در این خانه مطرح شد که مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران توضیحاتی را در مورد تخریب کاخ ثابت پاسال ارائه کرد.

 

دکتر محمدباقر خسروی مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در مورد نقش شهرداری تهران در وضعیت کنونی «کاخ ورسای» گفت: شهرداری تهران نمی‌تواند یک بنا را به عنوان ملک تاریخی به مالک اعلام کند چرا که بر اساس قانون، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری وظیفه تعیین ارزش میراثی و تاریخی ساختمان‌ها را برعهده دارد و مراجع قانونی صرف نظر شهرداری در این خصوص را نافذ نمی‌داند.

 

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در زمینه این کاخ و سایر بناهای واجد ارزش شهر تهران بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر می‌بایست تاکنون باید تعیین تکلیف می‌کرده است، گفت: متأسفانه سوءتفاهمی بین رسانه‌ها ایجاد شده است که شهرداری توجهی به حفظ میراث فرهنگی تهران ندارد، اما مطمئن باشید اگر شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران متکی به وظایف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می‌ماند، بسیاری از بناهای تاریخی واجد ارزش تهران، تخریب می‌شدند.

 

مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران تا به حال نسبت به تعیین حریم و شناسایی بناهای تاریخی دیگر در تهران اقدام نکرده است، گفت: حدود ۳۰۰ بنای تاریخی در تهران ثبت شده است که ۳۳ عدد از این بنا‌ها دارای حریم است که تدقیق نشده‌اند. این در حالی است که چندی پیش شهرداری تهران به واسطه ضعف توان مالی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران بر اساس تقاضای این سازمان و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران متقبل شد که در فرآیند تعیین حریم وارد شود و به آن‌ها کمک کند که حریم مشخصی برای بناهای ثبت شده بر اساس استانداردهای سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تدوین کند. لیکن تاکنون ضوابط تعیین حریم این بنا‌ها و معیارهای آن به حوزه معاونت شهرسازی و معماری اعلام نشده است.

 

هفته گذشته شهردار منطقه ۳ درباره خبرهای منتشر شده پیرامون خانه پاسال گفت: این خانه تنها ۳۰ سال قدمت دارد و تاکنون شکایتی از سوی هیچ نهادی برای جلوگیری از تخریب آن نشده است.

 

فخرالدین سلیمانی‌راد به خبرگزاری مهر گفت: خانه پاسال نه کاخ است و نه خانه تاریخی چرا که ۳۰ سال بیشتر از زمان ساختش نمی‌گذرد ضمن اینکه این بنا متعلق به یک فرد بهایی بوده که سال‌ها پیش از ایران فرار کرده و خانه‌اش توسط نهادهای دولتی مصادره و پس از آن به بخش خصوصی فروخته شده است.

 

وی گفت: این خانه اگر میراثی بود و یا با ارزش به حساب می‌آمد حتما توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت و یا اقدامات حفاظتی برایش انجام می‌شد ولی این بنا در فهرست میراث ملی ثبت نیست.

 

سلیمانی‌راد بیان کرد: این بنا اکنون در اختیار بخش خصوصی است ولی برعکس آنچه که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند هیچ مجوزی برای تخریبش هنوز صادر نشده، من هم نمی‌دانم که مالک قصد انجام چه کاری را دارد. این ملک کاملا شخصی است و اگر مالکی به شهرداری مراجعه کند صرفا در حوزه گرفتن جواز و اقدامات دیگر خواهد بود، بنابراین از تخریب و یا عدم تخریب آن اطلاعی ندارم.

کلید واژه ها: خانه ثابت پاسال خانه های تاریخی


نظر شما :