آمریکا انتشار اسناد کودتای ۲۸ مرداد را به تعویق انداخت

۲۸ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۱ کد : ۴۸۶۸ از دیگر رسانه‌ها
آمریکا اعلام کرد از بیم تخریب مذاکرات اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی تصمیم گرفته است انتشار اسناد مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد را که سازمان سیا در آن نقش داشته به تعویق بیاندازد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ این تصمیم در جلسهٔ کمیته تخصصی اسناد دیپلماتیک تاریخی در ماه سپتامبر امسال اتخاذ شده است. بر اساس مقررات اسناد مرتبط با روابط بین‌الملل، لازم نیست که این اسناد بیش از سه دهه محرمانه بمانند.

       

استفان راندولف٬ از گروه تاریخ وزارت خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که اطلاعات مربوط به سیاست آمریکا در ایران «به علت مذاکرات در حال انجام با ایران» منتشر نخواهد شد. ریچارد ایمرمن٬ رئیس کمیته مشاوران تاریخ وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه تمپل آمریکا٬ از چنین تصمیمی ناخرسند است. تاخیر در انتشار این اسناد نخستین بار در سایت «سیکرسی نیوز» اعلام شد.

 

تاریخ کودتای ۲۸ مرداد که به برکناری محمد مصدق٬ نخست‌وزیر منتخب مردم ایران٬ منجر شد بار‌ها به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است. سال گذشته نیز انتشار اطلاعات سابقا طبقه‌بندی شده‌ای در ارتباط با انگیزه‌های آمریکا و بریتانیا در تقابل با روسیه و عملکرد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد جزئیات بیشتری را در این زمینه فاش ساخت.

 

به گزارش دویچه‌وله، سازمان سیا حتی در سایت رسمی خود به انجام کودتا علیه محمد مصدق اعتراف کرده و به صورت واضح در ارائه فعالیت خود با عنوان «کودتا با همکاری سازمان سیا» اشاره می‌کند. تاکنون دو رئیس‌جمهور آمریکا (بیل کلینتون و باراک اوباما) با اشاره مستقیم به نقش‌آفرینی این کشور در کودتای ۲۸ مرداد، از ملت ایران عذرخواهی کرده‌اند.

 

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ در نطقی در سال ۲۰۰۹ در قاهره به کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: «در جریان جنگ سرد٬ آمریکا در برکناری دولتی در ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود نقش داشت.» با این همه بیش از شش دهه است که کودتای ۲۸ مرداد بر روابط ایران و آمریکا سایه افکنده است.

 

جان لیمبرت٬ معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و از گروگان‌های سابق سفارت آمریکا در تهران٬ پیش از این درباره تیرگی روابط آمریکا و ایران گفته بود: «وقتی می‌‏خواهیم با ایرانیان گفت‏‌وگو کنیم، همیشه در‌‌ همان اتاق و بر سر‌‌ همان میز مذاکره، تعدادی شبح حضور دارند.» او گفته بود که «یکی از آن‏‌ها شبح کودتای ۲۸ مرداد است.»

 

کودتا علیه محمد مصدق به بازگشت شاه به ایران انجامید. حکومت شاه ۲۵ سال پس از کودتا ادامه داشت و در پی انقلاب اسلامی از قدرت برکنار شد. سرنگونی دولت مصدق هنوز از سوی رهبران ایران دستمایه ابراز بی‌اعتمادی به آمریکا است. با این ‌همه با امضای توافق اولیه اتمی در سال گذشته و تلاش‌های دیپلماتیک انجام گرفته پس از آن صرف‌نظر از مسائل موجود٬ طرفین در تلاش‌اند تا بر سر پرونده اتمی تهران به توافق برسد.

 

 

انتشار بخشی از اسناد صلح اسرائیل و مصر

 

روز گذشته٬ پنجشنبه (۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر) اسناد مربوط به میانجی‌گری صلح میان اسرائیل و مصر در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر٬ در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. این اسناد مشخص می‌کنند که به رغم موفقیت تاریخی آن میانجی‌گری٬ کار‌تر از کشاندن مذاکرات صلح بین اسرائیل و مصر به مساله فلسطین و وضعیت کرانه باختری و نوار غزه ناتوان بوده است.

 

در رابطه با این موضوع نیز برخی اسناد از انتشار بازمانده‌اند. مرکز کار‌تر از ارائه بخشی از اسناد خودداری کرده است.

کلید واژه ها: اسناد سیا کودتای 28 مرداد


نظر شما :