رای بازرگان به قانون اساسی

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۰۲:۵۴ کد : ۴۸۵۰ تاریخ مصور
رای بازرگان به قانون اساسی
تاریخ ایرانی: در روزهای ۱۱ و ۱۲ آذرماه ۱۳۵۸ متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی به همه‌پرسی عمومی گذاشته شد. در این رفراندوم در مجموع بیش از ۷۵ درصد مردم، معادل ۹۵ درصد شرکت‌کنندگان به متن پیشنهادی رای مثبت دادند. در این میان برخی منتقدان متن قانون پیشنهادی اعلام کردند این رفراندوم را تحریم می‌کنند؛ از آن جمله حزب ایران بود که طی بیانیه‌ای رسما عدم شرکت خود را در انتخابات اعلام کرد. این موضع‌گیری در درون حزب ایران باعث دودستگی شد تا آنجا که چند روز بعد از این اعلام موضع، روزنامه‌ها بیانیه‌ای را به نقل از مهندس حسیبی از چهره‌های ملی‌گرا و رهبران شاخص حزب ایران منتشر کردند که نشان از نارضایتی وی از مواضع حزب متبوعش در قبال رفراندوم قانون اساسی داشت.

 

حزب جمهوری خلق مسلمان از دیگر احزاب منتقد متن پیشنهادی قانون اساسی بود. این حزب که به نزدیکی با آیت‌الله‌العظمی شریعتمداری شهره بود، اندکی پیش از برگزاری رفراندوم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی می‌تواند در رفراندوم شرکت کند که قبل از رفراندوم اصلاحات مورد نظرش در باب حقوق ملت که آن‌ها را لازم می‌دانست، در متن پیشنهادی به عمل آمده باشد.

 

این تصاویر که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر کرده، مهندس مهدی بازرگان، دبیرکل نهضت آزادی و نخست‌وزیر دولت موقت را هنگام شرکت در همه‌پرسی و رای به قانون اساسی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. بازرگان ۱۴ آبان ۱۳۵۸ یک روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، استعفا داده بود.

کلید واژه ها: بازرگان رفراندوم قانون اساسی


نظر شما :