لاریجانی: شخصیت آیت‌الله طالقانی در جریان‌های ملی نمی‌گنجد

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۳ کد : ۴۷۶ از دیگر رسانه‌ها
رئیس قوه مقننه گفت: چنانچه مردم تمرین سیاسی نداشته باشند نمی‌توانند به عنوان فعال سیاسی در جامعه حضور داشته باشد و حضور آگاه‌ در این عرصه نیازمند تجربه سیاسی است.

 

به گزارش ایلنا،علی لاریجانی صبح امروز که در همایش نکوداشت یکصدمین سالروز میلاد آیت‌الله طالقانی حضور یافته بود طی سخنانی برگزاری چنین همایشی را لازم و ارزشمند عنوان کرد و گفت: میان آشنایی نسل جوان و میانسال با اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی تفاوت وجود داشت و این وظیفه، وظیفه مهم برای نخبگان است که در تبیین رفتار و سلوک اجتماعی این دردانه‌های تاریخ معاصر تلاش کنند. وی ادامه داد: تاسف‌برانگیز است که جوانان ما با آیت‌الله طالقانی آشنایی زیادی ندارند چرا که آیت‌الله طالقانی یک عالم دینی، یک مجاهد واقعی فی‌سبیل‌الله و تاثیرگذار در صحنه فرهنگی و سیاسی کشور بود.

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به تحصیلات آیت‌الله طالقانی تاکید کرد: معلوم بود که دغدغه آیت‌الله طالقانی فهم دین با روش دقیق آن بود.لاریجانی در ادامه افزود : آیت‌الله طالقانی ضمن اینکه با گروه‌های مختلف سیاسی از جمله جبهه ملی ارتباط داشت اما راه مستقیمی برای خود داشت و در عین حال بر سایر گروه‌های سیاسی نیز تاثیرگذار بود. به گفته وی، آیت‌الله طالقانی دارای نگاه سرسری به اسلام نبود.

 

رئیس قوه مقننه راه طالقانی را یک اسلام‌شناسی اجتهادی عنوان کرد و گفت: این مسلک اجتهادی در سخنرانی‌ها و تفاسیر ایشان قابل درک است. این مرد الهی دغدغه‌های متنوعی داشت که یکی از آنها سیاست و سرنوشت مسلمانان و دیگری وحدت بین شعب مختلف اسلامی بود. به گفته لاریجانی، آیت‌الله طالقانی یکی از دلایل عقب‌افتادگی و دیکتاتور زدگی در داخل کشور و سایر کشورها را عدم توجه به قرآن عنوان کرد، لذا مقدار زیادی از فرصت آیت‌الله طالقانی به تفسیر قرآن در منزل، زندان و تبعید اختصاص داده شد. به گونه‌ای که آیت‌الله طالقانی علت عقب‌افتادگی مسلمین را عدم رجوع به قرآن و زینتی ساختن آن می‌دانستند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه چرا این کتاب اسلامی تبدیل به یک زینت و تنها مختص زمان مرحوم شدن انسان شده است، گفت: آیت‌الله طالقانی دغدغه داشت که چرا قرآن به جای متن اصلی حاشیه زندگی انسان شده است. وی افزود: امور سیاسی ایشان نیز متاثر از این برداشت بود که چون از حوزه دین برداشت سطحی داریم دچار دیکتاتورزدگی شده‌ایم که ریشه آن در مهجور ماندن قرآن کریم است. لاریجانی نقش آیت‌الله طالقانی در حوزه سیاست را برجسته و عام عنوان کرد و گفت: نقش ایشان در نهضت ملی نفت و همکاری با آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام کاملا مشهود بود.

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: جبهه ملی دوم با حضور ایشان تشکیل شد اما ایشان زمانی که سبک و سیاق کار را متناسب با افکار خود ندانستند از آن خارج شده و با گروه دیگری نهضت آزادی را تشکیل دادند. به گفته لاریجانی میان فدائیان اسلام با جریان جبهه ملی اختلافاتی جوهری وجود داشت اما دغدغه آیت‌الله طالقانی این بود که همه این گروه‌ها را به سمت راه صحیح بکشاند و می‌توان گفت شخصیت آیت‌الله طالقانی هیچ وقت در جریان‌های ملی نمی‌گنجد.

 

لاریجانی معتقد است که برای تبیین نوع رفتار آیت‌الله طالقانی در حوزه سیاسی باید گفت که ایشان یک فکر اصیل اسلامی داشتند که این رفتار سیاسی یکه بود. وی ادامه داد: شهید مطهری نیز با نهضت آزادی ارتباط داشت اما فاصله‌ها را می‌شناختند و به دلیل آنکه رفتار معقولی داشتند حرف‌هایشان در این گروه‌ها تاثیرگذار بود.

 

لاریجانی همچنین برخی نوشته‌ها که در تلاشند جریان فکری آیت‌الله طالقانی را یکطرفه جلوه دهند را نادرست عنوان کرد و گفت: نوع مبارزات آیت‌الله طالقانی مبارزاتی فوق‌العاده جذاب بود و مجاهدت ایشان کمتر نظیری داشت و ایشان دائما در زندان‌ها و تبعید بودند. رئیس مجلس خاطر نشان کرد که رژیم شاهنشاهی نیز از نوع مبارزه آیت‌الله طالقانی خسته شده بود و نسبت به ایشان یک نوع سرگشتگی داشت و حتی نوع اعترافات وی در دادگاه ظالمانه شاه نشان می‌دهد که ایشان دادگاه را به رسمیت نشناخته بودند.

 

نماینده قم در مجلس تاکید کرد که یکی دیگر از دغدغه‌های آیت‌الله طالقانی سرنوشت مسلمانان به ویژه فلسطین و نقش اسرائیل در جامعه اسلامی بود و در مورد نفوذ اسرائیل در بین مسلمانان و به ویژه نقش شاه دغدغه داشت.رئیس فراکسیون اصولگرایان با اشاره به کنفرانس کشورهای عربی ادامه داد: این کشورها در مقام دفاع از فلسطین کم نمی‌آورند اما پشت صحنه به اسرائیل کمک می‌کنند. در جنگ 33 روزه ما اطلاع داشتیم که برخی از کشورهای اسلامی متاسفانه به رژیم صهیونیستی اطلاع می‌دهند.

 

رئیس قوه مقننه آیت‌الله طالقانی را دارای یک اصالت فکر اسلامی عنوان کرد و گفت: آیت‌الله طالقانی معتقد بود تربیت شدن افراد نیاز به تمرین و حضور از پائین‌ترین بخش‌های اجتماعی و بالاترین آنها دارد و اگر مردم تمرین سیاسی نداشته باشند نمی‌توانند فعال سیاسی باشند. حضور آگاه در عرصه سیاسی نیازمند تجربه سیاسی است.

 

لاریجانی دموکراسی عمیق را نیازمند تجربه سیاسی دانست و گفت: افراد باید مشارکت داشته باشند و در چهارچوب‌های یک  حرکت سیاسی اصیل قدم بردارند.به گفته وی مبنای رفتار سیاسی در فلسفه سیاسی ـ اسلامی یک مشارکت عامه است و این به معنی استفاده تصنعی از افراد نیست بلکه باید حضور فعال و تعیین کننده‌ای داشته باشند. لاریجانی با تاکید بر اینکه جامعه احتیاج دارد که عقل جمعی به نتیجه برسد اذعان داشت: دغدغه آیت‌الله طالقانی در مورد شوراها نیز این مسئله بود که ساز و کاری به وجود آید که مردم مشارکت واقعی داشته باشند.

 

لاریجانی همچنین در بخش دیگری به دغدغه آیت‌الله طالقانی در مورد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: ایشان حتی معتقد بودند که ما نیازمند تشکیل وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر هستیم البته آقای حسینیان رئیس کمیسیون شوراهای مجلس که هم‌اکنون نیز اینجا حضور دارند مدتی است که این موضوع را پیگیری می‌کنند. وی افزود: آیت‌الله طالقانی و مطهری به این موضوع توجه داشتند و اگر با ساز و کار خود شکل بگیرد حرف مترقی است.

 

کلید واژه ها: آیت الله طالقانی علی لاریجانی


نظر شما :