برنامه خرید نیروگاه‌های اتمی از غرب لغو می‌شود

۲۴ مهر ۱۳۵۷
۱۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۴۷۴۶ کاغذ اخبار
برنامه خرید نیروگاه‌های اتمی از غرب لغو می‌شود
پاریس - خبرگزاری آسوشیتدپرس: ایران هم اکنون با لزوم آرام کردن ناآرامی‌های سیاسی و کارگری که به افزایش مخارج دولتی منجر شده، مواجه است و قصد دارد برنامه خرید تکنولوژی هسته‌ای و تسلیحات از غرب را لغو کند. چنین اقدامی بنا بر گزارش منابع دیپلماتیک برای صنایع فرانسه، آلمان فدرال و آمریکا به از دست رفتن میلیارد‌ها دلار سفارش منجر خواهد شد.

 

هدف اصلی کاهش بودجه برنامه ۶۰ الی ۷۰ میلیارد دلاری برای ساختن ۲۰ نیروگاه هسته‌ای است که قرار بود با مجموع ۲۳ میلیون کیلووات تا سال ۱۹۹۵ ساخته شود.

 

این کارخانه‌ها برای تامین انرژی ایران بعد از پایان ذخایر عظیم نفت در نظر گرفته شده است.

 

منابع دیپلماتیک گفتند دولت ایران قصد دارد برنامه نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر ۱ و ۲ را که با ظرفیت ۲۰۰ کیلووات توسط کارخانه کرافت ورک یونیون آگ شعبه‌ای از زیمنس آگ آلمان غربی ساخته می‌شود و برنامه دو نیروگاه هسته‌ای شماره ۳ و ۴ را که توسط کارخانه فراماتوم شاخه تکنولوژی هسته‌ای کمپانی فرانسوی کریسو لوراس آ ساخته می‌شود، دنبال کند.

 

همین منابع گفتند اگرچه شرکت آلمانی کرافت ورک یونیون قبلا کتبا از نظر ایران برای ساختن چهار نیروگاه دیگر هسته‌ای مطلع شده معهذا مذاکره درباره قراردادهای قطعی هم اکنون به تعویق افتاده است.

 

همچنین شرایط در مورد دو نیروگاه دیگر که فرانسه موافقت‌نامه ابتدایی فروش آن را در ژوئن گذشته به امضا رسانده وجود دارد. به عنوان قسمتی از این قرارداد وزیر بازرگانی فرانسه قول داد که این کشور ۷ میلیون بشکه نفت اضافی ظرف چند سال آینده از چاه‌های نفت فلات قاره «سیری» در خلیج فارس وارد خواهد کرد.

 

از موارد دیگری که احتمال می‌رود بر اثر سیاست صرفه‌جویی دولت مورد تجدید نظر قرار گیرد مذاکرات مربوط به خرید ۸ نیروگاه هسته‌ای از کمپانی وستینگهاس الکتریک می‌باشد. جیمی کار‌تر پس از یک دو دلی بسیار طولانی در ماه دسامبر سال ۱۹۷۷ اجازه خرید احتمالی این نیروگاه را صادر کرد. در پیترزبورگ سخنگوی کمپانی وستینگهاس گفت که دولت ایران هیچ‌گونه تغییری در برنامه خرید خود به اطلاع این کمپانی نرسانده است.

 

پس از دستگیری اکبر اعتماد مدیر سازمان انرژی اتمی ایران به اتهام فساد و سوءمدیریت این سازمان نتوانسته است در مقابل کاهش بودجه‌اش مقاومتی از خود نشان دهد.

 

جناح مخالف ایران چه راست و چه چپ مدت زمانی طولانی است که علیه برنامه‌های عظیم هسته‌ای به خاطر هزینه‌های سرسام‌آور آن مبارزه می‌کنند. به سبب تاخیر غیرقابل اجتناب از زمان امضای قرارداد خرید نیروگاه هسته‌ای تا زمان شروع ساختمان نیروگاه هزینه یک نیروگاه هسته‌ای ۱.۲ میلیون کیلوواتی بیش از دو برابر افزایش یافته است. علت این افزایش اساسا کاهش ارزش برابری دلار بوده است. هزینه یک نیروگاه هسته‌ای بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار، ۵۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: نیروگاه اتمی


نظر شما :