برنامه کیسینجر برای حمله هوایی به کوبا

۱۰ مهر ۱۳۹۳ | ۰۰:۵۵ کد : ۴۷۳۵ تاریخ جهان
برنامه کیسینجر برای حمله هوایی به کوبا
تحقیقات روی اسناد دولتی نشان می‌دهد هنری کیسینجر، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، حدود ۴۰ سال پیش، در دوران جنگ سرد، برنامه‌ای را برای «تهاجم به کوبا» تدارک دیده بود.

 

او از مداخله نظامی سال ۱۹۷۶ کوبا در آنگولا خشمگین بود و در نظر داشت در صورت استقرار نیروهای کوبا در هر نقطه‌ای از آفریقا، اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد.

 

این اطلاعات از اسنادی که به درخواست سازمان ملی اسناد امنیتی آمریکا، از حالت محرمانه خارج شده‌، به دست آمده است. این مدارک نشان می‌دهد کیسینجر علاقه داشت آمریکا در مقابل اقدامات کوبا سرسختی نشان دهد.

 

بر اساس مدارک منتشر شده از سوی کتابخانه ریاست جمهوری جرالد فورد، مقامات آمریکا برنامه‌ای برای حمله به بنادر و تاسیسات نظامی کوبا در دستور کار داشتند؛ همچنین در نظر داشتند مطابق دستور کیسینجر برای «تنبیه» کوبایی‌ها، گردان تفنگداران نیروی دریای آمریکا را در خلیج گوانتانامو مستقر کنند.

 

 

دلیل عصبانیت

 

به گزارش بی‌بی‌سی، این اسناد در کتابی به نام «مسیر غیررسمی به کوبا» منتشر می‌شود که تالیف پروفسور ویلیام‌ ام. لئوگرند، استاد دانشگاه آمریکن و پیتر کورنبلا، مدیر پروژه کوبای سازمان ملی اسناد امنیتی است. کورنبلا به نیویورک‌تایمز گفت هنری کیسینجر از اینکه احساس می‌کرد فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا، به جای عادی‌سازی روابط با آمریکا در فکر اجرای برنامه‌های سیاست خارجی خود در آفریقاست، خشمگین بود.

 

نیویورک‌تایمز می‌نویسد حتی به محاصره جزیره کوبا نیز فکر شده بود. این گزارش می‌افزاید کیسینجر حاضر نشد در این خصوص توضیح دهد. نیویورک‌تایمز خاطرنشان می‌کند کیسینجر که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ وزیر امور خارجه آمریکا بود، در ابتدا از راه‌های غیرعلنی برای بهبود روابط با کوبا حمایت می‌کرد. اما بر اساس این گزارش او از تصمیم کاسترو در اواخر سال ۱۹۷۵ برای ارسال نیروهای نظامی به آنگولا بسیار خشمگین شد. این تصمیم برای کمک کردن به ملت تازه استقلال ‌یافته آنگولا برای مقابله با حملاتی بود که از طرف جنوب آفریقا و چریک‌های دست‌راستی صورت می‌گرفت.

 

 

بازیگر عرصه شطرنج بینالمللی

 

نیویورک‌تایمز از قول کورنبلا نوشت: «کیسینجر، این بازیگر عرصه شطرنج بینالمللی، از اینکه یک کشور کوچک برنامه‌اش را برای آفریقا خراب کرده، احساس توهین می‌کرد و آماده استفاده از نیروی قدرتمند نظامی آمریکا علیه فیدل کاسترو بود.»

 

کورنبلا درباره لحن کیسینجر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، هنگامی که درباره اقدامی سخت علیه کوبا به عنوان «پرخاشگری بی‌چون ‌و ‌چرا» سخن می‌گفت، اظهار داشت: «در مکالمات با جرالد فورد، رئیس‌جمهوری، عصبانیت او کاملا مشخص است.»

 

برنامه مداخله‌جویانه کیسینجر ۱۵ سال پس از برنامه ناموفق سیا برای عملیات نظامی ساقط کردن دولت کاسترو طرح‌ریزی شده بود. در آن عملیات نافرجام قرار بود ۱۵۰۰ نفر از تبعیدیان کوبایی که سیا آنان را آموزش داده و امکانات مالی در اختیارشان گذاشته بود، از طریق خلیج خوک‌‌ها به کوبا حمله کنند. این عملیات شکست تحقیرآمیزی خورد که باعث شد کوبا به شدت به طرف اتحاد جماهیر شوروی جذب شود و روابطش با آمریکا تا امروز تیره بماند.

 

اما طرفداران کیسینجر معتقدند که او در اوج جنگ سرد نقشی کلیدی در سیاست خارجی امریکا در زمان ریاست جمهوری نیکسون و فورد داشت. اشاره آن‌ها به این موضوع است که او نقش میانجی را در تنش‌زدایی با شوروی داشت و راه بازدید نیکسون از چین را هموار کرد. طرفداران او استدلال می‌کنند که کیسینجر کسی بود که توانست تهدید کمونیسم در آمریکای لاتین را از میان بردارد. به اعتقاد آنان، او در ایجاد صلح در خاورمیانه و ویتنام نقش مهمی داشت.

 

اما منتقدان می‌گویند او مسئول سازماندهی بمباران‌های گسترده کشور بی‌طرف کامبوج در زمان جنگ ویتنام بود و به پاکستان، یونان، اندونزی و شیلی برای سرکوب مخالفانشان کمک کرد.

کلید واژه ها: کیسینجر کوبا


نظر شما :