قرارداد فروش کفش به شوروی امضا شد

۱۲ شهریور ۱۳۴۵
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۷ کد : ۴۶۷۲ کاغذ اخبار
قرارداد فروش کفش به شوروی امضا شد
بعدازظهر شنبه گذشته اولین قرارداد فروش و صدور کفش در تالار فروش کارخانه کفش ملی طی مراسمی به امضا رسید. در این مراسم آقایان الکساندر درازدوف رئیس بازرگانی شوروی در ایران، ماندریکین معاون ریاست بازرگانی شوروی در ایران، میشل ا. پوژیلوف مدیر شعبه واردات اداره واستوکینورک مسکو، ایوانوف و اسیل گروگوف و سوولد اوژیکوف نمایندگان اداره بازرگانی شوروی در ایران و پاود. نیکلاف رئیس بانک روس در ایران، آقایوف از بانک روس و جلیل‌زاده معاون ایرانی بانک روس، آقایان مهندس شیرزاد مدیرکل صنایع وزارت اقتصاد و دکتر صدریه مدیرکل بازرگانی خارجی وزارت اقتصاد و مدیران کفش ملی و خبرنگاران جراید حضور داشتند.

 

قرارداد فروش و صدور کفش را از طرف کارخانه کفش ملی آقایان ناصر معتبر مدیرعامل و محمود مهدوی مدیر فروش کفش ملی و از طرف شوروی‌ها آقایان میشل ا. پوژیلوف مدیر شعبه واردات اداره واستوکینورک مسکو که به همین منظور به ایران آمده و الکساندر درازدوف رئیس بازرگانی شوروی در ایران امضا نمودند.

 

بر طبق مفاد قراردادی که بین کارخانه کفش ملی و شوروی‌ها به امضا رسید کارخانه کفش ملی کفش‌های مورد سفارش را مردانه، زنانه، بچه‌گانه به اندازه و مدل‌های مختلف طی سه ماه تهیه و سپس برای صدور به اداره بازرگانی شوروی تحویل خواهد داد.

 

پس از انجام مراسم امضا قرارداد آقای الکساندر درازدوف رئیس بازرگانی شوروی در ایران اظهار داشت: بنده بسیار خوشحالم که در مراسم امضا قرارداد فروش کفش ایران به اتحاد جماهیر شوروی شرکت کردم. این قرارداد اقتصادی برای ایران حائز اهمیت فراوانی است و اثر آن از حدود یک قرارداد عادی تجارتی بیشتر است.

 

امضا این قرارداد گواهی و نمونه دیگری از بهبود و توسعه روابط ایران و اتحاد جماهیر شوروی است و نیز امضا این قرارداد نمونه‌ای از پیشرفت صنعت در ایران می‌باشد.

 

اگر ایران در گذشته مواد خام به خارج صادر می‌کرد امروز می‌بینیم که کالای ساخته شده خود را به خارج صادر می‌نماید. خیلی خوشحالم که بگویم موسسه واردات مسکو یک سازمان معروف جهانی است، محصولات صنعتی جوان ایران را می‌خرد و برای پیشرفت صنایع ایران توفیق بیشتری آرزو می‌کند زیرا اقتصاد ایران و شوروی تا حدی مکمل یکدیگرند.

 

آقای الکساندر درازدوف افزود: اکنون اتحاد جماهیر شوروی مشغول اقداماتی است تا هر نوع کالا و ماشین‌آلات مورد نیاز ایران را پیشنهاد کند و همچنین باید متذکر شد که ایران کالا و محصولات زیادی دارد که اتحاد جماهیر شوروی به آن‌ها احتیاج دارد. آقای الکساندر درازدوف اضافه کرد که نمونه کامل این همکاری اقتصادی و تجاری همین قرارداد است که امروز در کارخانه کفش ملی امضا شد. در حال حاضر موسسات و سازمان‌های مختلف اتحاد جماهیر شوروی در ایران مشغول مذاکراتی با بعضی از سازمان‌های ایرانی برای خرید کالاهایی از قبیل پوشاک، جوراب و چرم و غیره می‌باشند و این اولین قدمی است که در راه بهبود و توسعه روابط ایران و شوروی برداشته می‌شود. ما اطمینان داریم که این قرارداد به توسعه روابط بیشتر ایران و شوروی کمک خواهد کرد.

 

پس از این یکی از مدیران کارخانه از بهبود و توسعه روابط بازرگانی ایران و شوروی اظهار خوشوقتی کرد و اضافه نمود: اطمینان می‌دهم در انجام سفارشات شما بر اساس قرارداد منعقده منتهای جدیت و کوشش را به کار خواهیم برد به طوری که بتوانیم در آینده معاملات بیشتری را انجام بدهیم.

 

پس از بیانات مدیر کارخانه کفش ملی، آقای مهندس شیرزاد مدیرکل صنایع وزارت اقتصاد اظهار داشت: بنده بسیار خوشوقتم که در اولین مراسم فروش و صدور کفش به خارج از کشور شرکت می‌کنم. هر چند به عنوان یک عضو وزارت اقتصاد در این مراسم نقشی بر عهده ندارم ولی به عنوان یک ایرانی و مسئول در وزارت اقتصاد مفتخرم که برای اولین مرتبه به جای مواد اولیه و به جای محصولات ارزان قیمت، محصولات و فرآورده‌های ماشینی خودمان را به یکی از کشورهای بزرگ جهان صنعتی صادر کنیم و از اتحاد جماهیر شوروی که در خرید محصولات ماشینی ایران پیش‌قدم گردیده تشکر می‌کنم. پس از آن مدعوین از قسمت‌های مختلف کارخانه بازدید نمودند و مسئول هر قسمتی به سؤالات بازدیدکنندگان توضیحات لازم را می‌دادند.

 

قرارداد فروش و صدور کفش که هفته گذشته بین کارخانه کفش ملی و اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید یکی از قراردادهای ارزنده‌ای بود که بین یکی از بخش‌های خصوصی با اتحاد جماهیر شوروی منعقد گردید و جالب اینست که ایران تا چند سال قبل خود از واردکنندگان کفش‌های خارجی بود هم اکنون می‌تواند به بزرگترین کشور جهان یعنی اتحاد جماهیر شوروی کفش صادر نماید.

 

اقدام فروش و صدور کفش به خارج از کشور یک قدم مثبت و موثری بود که در جهت تحصیل ارز برای کشور برداشته شده است و این خود مایه امیدواری است که واحدهای صنعتی کشور که دارای مدیران لایق و سازمانی صحیح باشند قادر خواهند بود که محصولات ارزان تولید نموده که امکان صدور به خارج از کشور داشته باشند زیرا هنوز بعضی از محصولات صنعتی نتوانسته‌اند بازاری برای خود در خارج از کشور به دست آورند ولی تنوع و مرغوبیت کفش‌های این کارخانه مورد توجه خریداران خارجی قرار گرفته است.

 

کارخانه کفش ملی هم اکنون به صورت بزرگترین کارخانه کفش‌سازی در خاورمیانه درآمده است، ماشین‌های این کارخانه از نمونه بهترین ماشین‌های کفش‌سازی دنیا است. این کارخانه با تشکیلات منظم و توزیع صحیح و فروشگاه‌های متعدد در تهران و شهرستان‌ها و تنوع در تولید کفش و یکسان بودن قیمت‌ها و مقررات و تسهیلات و مزایایی که برای کارگران و کارمندان فراهم نموده است، تمام این عوامل در پیشرفت کار این کارخانه موثر بوده است.

 

به قرار اطلاع دومین قرارداد فروش کفش با اتحاد جماهیر شوروی پس از پایان تحویل مرحله اول در اشل بالاتری صورت خواهد گرفت.

 

 

هفته‌نامه تهران اکونومیست

کلید واژه ها: کفش ملی ایران و شوروی


نظر شما :