علی لاریجانی: رفراندوم مصدق برای انحلال مجلس غیرقانونی بود

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۲ کد : ۴۶۱۳ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز کودتای ۲۸ مرداد به روایت آن پرداخت.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد گفت: رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال دلار‌ها و طراحی سرویس اطلاعاتی ایالات متحده کودتای ننگینی را در ایران سامان داد و چند دهه حکومت دیکتاتوری وابستهٔ پهلوی فقیر را بر ملت ایران تحمیل کرد. بررسی کل این حادثه چند نکته اساسی را نشان می‌دهد که چه عواملی در بروز کودتا موثر بودند.

 

وی ادامه داد: اختلافات زیاد سیاسیون و مخالفت دکتر مصدق با آیت‌الله کاشانی یکی از عوامل جدایی دولت مصدق از بدنهٔ مردم بود به طوری که در شرایط کودتا حیرت و آشفتگی در جامعه وجود داشت. این در حالی است که از مجلس دورهٔ پانزدهم همکاری سیاسیون ملی با استیضاحی شروع شد که دکتر بقایی و دو نفر از همکاران او حسین مکی و ابوالحسن حائری‌زاده از دولت ساعد به عمل آوردند و حرکت بعدی آن‌ها با همکاری در جهت مخالفت با قرارداد امپریالیستی نفت گس - گلشائیان صورت پذیرفت.

 

رئیس مجلس همچنین بیان کرد: نتیجهٔ این همکاری‌ها موجب شد تا در دورهٔ شانزدهم ۸ نفر از وکلای طرفدار نهضت ملی با محوریت مصدق و آیت‌الله کاشانی ملی شدن صنعت نفت را به ثمر برساند و همین هماهنگی سیاسی رجال برجسته ملی باعث شد که دولت مصدق در ماجرای ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ موفق شود.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: در آن ماجرا همه عناصر استعماری و سلطنت‌طلب در داخل تلاش کردند با روی کار آمدن مجدد قوام‌السلطنه جریان مترقی آزادی‌خواهی را سرکوب کند.

 

وی در ادامه گفت: در فاصلهٔ ۲۶ تیر تا ۳۰ تیر مبارزهٔ بی‌امانی علیه قوام شکل دادند که نقش آیت‌الله کاشانی در کشاندن مردم به صحنه بسیار زیاد بود و بیانیهٔ مهم او علیه قوام به نحوی بود که مردم به میدان حفظ و صیانت از دستاوردهای خود و جنبش ملی شدن صنعت نفت آمدند. اما درست یک سال بعد در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به دلیل اختلاف برخی ملیون با آیت‌الله کاشانی و مصدق عملا مردم از صحنه خارج شدند.

 

لاریجانی با بیان اینکه آمریکا و شاه با کمک عده‌ای اوباش توانستند در تهران میدان‌داری کنند، خاطرنشان کرد: درگیری مصدق با مجلس به دلیل اختیارات همه‌جانبه موضوع دیگری در ماجرای کودتاست. مصدق پس از ۳۰ تیر تمام اختیارات قانونی مجلس را برای تمام امور کشور اعم از اداری، قضایی، نظامی در اختیار خود گرفت در حالی که خود مصدق پیش از آن با اخذ اختیارات توسط دولت‌ها برای اصلاح دادگستری و گمرکات کشور مخالفت داشت و آن را نه قانونی و نه به مصلحت کشور می‌پنداشت.

 

نمایندهٔ مردم قم در مجلس همچنین اظهار کرد: در شرایط جدید مصدق اصرار داشت که لایحه اختیارات دولت تمدید شود که مخالفین مثل آیت‌الله کاشانی و ملیون مثل بقایی تصور می‌کردند مصدق می‌خواهد با تمدید اختیاراتش مجلس را به آلت معطله‌ای تبدیل کند و با لایحه امنیت مخالفان خود را مرعوب و سرکوب نماید. وی افزود: همین اختلاف نظر باعث جدایی و درگیری بین‌‌ همان کسانی شد که چه در مجلس پانزدهم و چه مجلس شانزدهم همکاری آن‌ها باعث رفع ماجرای ۳۰ تیر شد.

 

لاریجانی با اشاره به نکتهٔ دیگری در موضوع کودتا گفت: نکته مهم دیگر طرح رفراندوم غیرقانونی انحلال مجلس هفدهم توسط مصدق بود که زمینه را برای کودتا فراهم کرد. چون مصدق از تمدید همهٔ اختیارات مجلس عبور نمی‌کرد اختلاف را به سوی حذف رقبای سیاسی خود کشاند و تئوری رفراندوم برای انحلال مجلس را مطرح کرد.

 

رئیس مجلس یادآور شد: دکتر صدیقی وزیر کشور مصدق با نظر مصدق به سه دلیل مخالف نمود. اول اینکه به مصدق گفت این مجلسی است که خود شما در دولت خود فراهم کردید و گفتید ۸۰ درصد نمایندگان منتخب واقعی مردم هستند و همین مجلس تمام لوایح و نظرات شما را تاکنون تصویب کرده و شما نباید اخلاقا آن را منحل کنید. دوم اینکه از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۳۲ یعنی ۴۷ سال غیر از شاه کس دیگری نخست‌وزیران را معین نکرده بنابراین پس از رفراندوم و انحلال مجلس شاه شما را عزل خواهد کرد که جواب مصدق این بود که شاه جرات این کار را ندارد و سوم اینکه من به عنوان وزیر کشور قادر به انجام چنین رفراندومی نیستم لذا شما این را به کس دیگری بسپارید.

 

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: مصدق در اینجا اصرار کرد که صدیقی تا پس فردا مخالفت خود را بیان نکند تا مجددا دربارهٔ آن صحبت کنم. در این فاصله مصدق دستور داد وکلای طرفدارش استعفا دهند که حدود ۵۸ نفر شدند و روز شنبه به صدیقی گفت ما نمی‌خواهیم مجلس را منحل کنیم. وکلا خودشان استعفا دادند و مملکت هم بدون مجلس نمی‌شود. بنابراین این وضع را از مردم می‌پرسیم که مجلس بماند یا برود.

 

وی با بیان اینکه مجلس که رکن ارادهٔ ملت بود با تصمیم غلط مصدق در انحلال آن و رفراندوم غیرمعقول از صحنه خارج شد و دولت ملی دیگر مدافعی نداشت، افزود: در واقع به دلیل اختلافات با آیت‌الله کاشانی و ملیون، توده‌ها را از دست داد و با این رفراندوم و انحلال مجلس که پشتوانهٔ قدرتمندی بود از خود او را دور کرد. لذا فضا برای کودتای آمریکایی فراهم شد.

 

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: ‌آمریکا در کودتای سیاه ۲۸ مرداد در ‌‌نهایت وقاحت عمل کرد حتی سفیر آمریکا در ۲۷ مرداد ماه به ملاقات مصدق رفت و با فریبکاری، کاری کرد که مصدق اعلام نمود و از رادیو منعکس شد که مردم از هر گونه تظاهرات خودداری کنند و این‌‌ همان چیزی بود که کودتاگران نیاز داشتند تا در حرکت اوباش آمریکایی که از جنوب شهر آغاز شد حداقل مقاومت مردمی وجود نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: دکتر فاطمی در ۲۸ مرداد اصرار داشت که مردم را به کمک بطلبیم و توطئه را شکست دهیم اما مصدق مخالف می‌کرد که فاطمی با عصبانیت فریاد زد این پیرمرد همه ما را به کشتن می‌دهد.

 

لاریجانی همچنین با بیان اینکه اعتماد بلاوجه مصدق به آمریکا و بی‌توجهی به مولفه‌های امنیت ملی فرصت برای شاه ایجاد کرد تا با کمک آمریکا کودتا را به سرانجام برساند تصریح کرد: مهم‌ترین مسائل امنیت ملی کشور در شرایط بحرانی ۲۵ تا ۲۸ مرداد ماه سال ۳۲ با سهل‌انگاری و تشدید اختلافات و عدم اتکا به مردم و بی‌تصمیمی به سقوط دولت مصدق منجر شد و آمریکا توانست چند دهه سلطه مطلق بر ایران پیدا کند و منابع ایران را به غارت ببرد و مبارزان را به سلاخی بکشاند و امروز آمریکا با بی‌حیایی این دوران سیاه چپاول و استثمار ایران را نمی‌خواهد ببیند و با تبلیغات اغواگر پرستیژی در حمایت از دموکراسی و حقوق بشر برای خود دست و پا می‌کند.

 

رئیس مجلس در ادامه گفت: کودتای ۲۸ مرداد هم برای ملت ایران و سیاستمداران داخلی باید پندآموز باشد و هم برای ملل مسلمان منطقه که امروز به دنبال احیای هویت خود و استقرار دموکراسی هستند که فریب مکر جدید آمریکا را نخورند چرا که آمریکا از هر مجالی بهره می‌جوید تا نقش خود را در منطقه با رنگ و لعاب دیگر تثبیت نماید کمااینکه برخی کشورهایی که در چند سال اخیر در آن‌ها انقلاب شد با انواع ماجراجویی‌های آمریکا مواجه شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس در ملی شدن صنعت نفت از دروازهٔ ایران بیرون رانده شدند و آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد از پنجره وارد شد. لذا بررسی حادثه ۲۸ مرداد ماه باید از ابعاد مختلف مورد توجه ملت ایران بخصوص جوانان قرار گیرد.

کلید واژه ها: علی لاریجانی رفراندوم انحلال مجلس مجلس هفدهم


نظر شما :