آیت‌الله محمدی گیلانی، رئیس سابق دادگاه‌های‌‌ انقلاب درگذشت

۱۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۷ کد : ۴۴۸۲ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله محمدی گیلانی، رئیس سابق دادگاه‌های‌‌ انقلاب درگذشت
تاریخ ایرانی: آیت‌الله محمد محمدی گیلانی، حاکم شرع و رئیس سابق دادگاه‌های انقلاب اسلامی بامداد امروز (چهارشنبه ۱۸ تیر) در سن ۸۶ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. محمدی گیلانی به دلیل مشکلات ریوی در بخش آی.‌سی‌.یو بیمارستانی در تهران بستری بود.

 

 

زندگینامه محمدی گیلانی

 

خبرگزاری تسنیم زندگینامه او را اینطور نوشته است: آیت‌الله‌ محمد محمدی‌ دعوی‌سرایی‌ مشهور به‌ گیلانی‌ در سال‌ ۱۳۰۷ در روستای‌ دعوی‌سرا از توابع‌ شهرستان‌ رودسر استان‌ گیلان‌ میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص) به‌ دنیا آمد. پدر او محمدجعفر از راه‌ کشاورزی‌ روزگار می‌گذرانید. ‌

 

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ در شش‌ سالگی‌ به‌ مکتب‌خانه‌ رفت‌ و قرآن‌ مجید و کتاب‌های‌ معمول‌ در ادبیات‌ فارسی‌ را فرا گرفت‌. سپس‌ با تأسیس‌ نخستین‌ دبستان‌ دولتی‌ نزدیک روستای‌ دعوی‌سرا در سال‌ ۱۳۱۵ به‌ دبستان‌ رفت‌ و در کلاس‌ سوم‌ دبستان‌ پذیرفته‌ شد.

 

با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره دبستان‌ و شروع‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در سال‌ ۱۳۲۰ مجبور به‌ ترک‌ مدرسه‌ شد. وی به‌ خدمت‌ پدر رفت‌ و چند سال‌ به‌ کشاورزی‌ مشغول‌ شد. در سال‌ ۱۳۲۳ همزمان‌ با تأسیس‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر توسط‌ مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید محمدهادی‌ روحانی(ره)‌ وارد‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر شد و جامع‌‌المقدمات‌ را فرا گرفت‌. بعد از ۲ سال و در سال‌ ۱۳۲۵ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مشرف‌ شد و به‌ تکمیل‌ دروس‌ ادبیات‌ و فراگیری‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخت‌.

 

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ بروجردی(قدس سره) راه‌ یافت‌ و مدت‌ دوازده‌ سال‌ در محضر ایشان‌ تلمّذ نمود و به‌ موازات‌ آن‌ در درس‌ اصول‌ فقه‌ حضرت امام‌ خمینی‌(قدس سره) نیز حضور پیدا کرد و از آن‌ بهره‌های‌ بسیار برد. در طول‌ این‌ مدت‌ در دروس‌ اسفار، شرح منظومه و شفای‌ مرحوم علامه‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌(قدس سره) نیز شرکت‌ نمود که خیلی زود در زمره شاگردان خاص و مبرّز مرحوم علامه قرار گرفتند‌.

 

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ در سال‌های‌ عمر بابرکت خود تا به‌ امروز خدمات‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسیاری‌ از کتب‌ دوره سطح‌ در فقه‌، اصول، حکمت‌ و تفسیر را بار‌ها تدریس‌ کرده‌ است‌ و از این‌ رهگذر شاگردان‌ بسیاری‌ تربیت‌ و به‌ عالم‌ اسلام‌ تقدیم‌ نموده است.

 

حضرت آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ در پیش‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ و پس‌ از آن‌ بوده‌ است‌. او با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانی‌ها و افشاگری‌ها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی داشته‌ است‌. پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ نیز به‌ دستور حضرت امام خمینی(قدس سره) راه‌اندازی‌ دادگاه‌ انقلاب‌ را به‌ عهده‌ گرفت‌ و پس‌ از تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ قضایی‌ به‌ عضویت‌ این‌ شورا‌ در آمد.

 

آیت‌الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۶۸ طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده رهبری در دانشگاه‌ها منصوب شد که این انتصاب نشان از اعتماد و نزدیکی ایشان به رهبری معظم انقلاب داشت.

 

برخی‌ از مسئولیت‌های‌ وی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:

ــ حاکم‌ شرع‌ و ریاست‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به ‌امر رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی حضرت امام خمینی(قدس سره)

ــ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌

ــ مسئول رسیدگی به مشکلات شرعی شهرداری‌ها از سوی امام خمینی(قدس سره) ‌

ــ نماینده‌ مردم‌ تهران‌ در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌

ــ رئیس‌ هیأت‌ عفو از سوی حضرت‌ امام‌(ره‌)

ــ عضو شورای بازنگری قانون اساسی

ــ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام

ــ نماینده‌ مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

ــ رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور

ــ مشاور عالی رئیس قوه قضائیه

ــ و...

 

مرحوم آیت‌الله‌ محمد محمدی‌ گیلانی‌ دارای تألیفات متعددی می‌باشد که می‌توان به این موارد اشاره نمود:

ــ شرح‌ زیارت‌ امین‌ الله‌

ــ شرح دعای افتتاح

ــ قصص المنافقین فی القرآن

ــ ترجمه الهیات شفاء

ــ شرح زیارت وارث

ــ المعاد فی الکتاب و السنه

ــ عقائد الاسلامیه

ــ شرح زیارت اربعین

ــ شرح‌ مناجات‌ شعبانیه

ــ الامامة و الخلافة فی‌ الکتاب‌ و السنه‌

ــ تکملة‌ شوارق‌ الالهام

ــ قرآن‌ و سنن‌ الهی‌ در اجتماع‌ بشر

ــ درس‌های‌ اخلاق‌ اسلامی‌

ــ امام‌ راحل‌ و فقه‌ سنتی‌

ــ اسم‌ مستأثر در وصیت‌ امام‌ و زعیم‌ اکبر

ــ ‌ قضا و قضاوت‌ در اسلام‌

ــ حقوق‌ کیفری‌ در اسلام‌

ــ شرح طلب و اراده

ــ در سایه‌ حکمت‌ (ترجمه‌ و شرح‌ گزیده‌ای‌ از سخنان‌ حکمت‌آمیز امیر مؤمنان‌ علی‌ علیه‌ السلام).

 

همچنین‌ از آن مرحوم مقالات‌ بسیاری‌ با عناوینی‌ چون‌ وجوه‌ شرعی‌ در نظام‌ اسلامی‌، بیمه‌ و... در مجله‌ فقه‌ اهل‌بیت‌(ع) به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌.

 

 

اعدام یا خودکشی فرزندان؟

 

یکی از موضوعات قابل توجه درباره زندگی آیت‌الله محمدی گیلانی، مساله نحوه درگذشت فرزندان اوست. در مهرماه سال ١٣٩١، سردبیر روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «آن سوی این هیاهو» ضمن انتقاد از حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی از فرزندش مهدی، به مقایسه این شیوه با برخورد محمدی گیلانی با فرزندانش پرداخت. در این مقاله آمده بود: «آیا دستگیری فرزند حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی که از قضا با دخالت خود ایشان صورت پذیرفت و اعدام وی را در پی داشت، اقدامی علیه شخصیت آن بزرگوار بود؟ و یا دستگیری فرزند مرحوم آیت‌الله مشکینی یا دستگیری منجر به اعدام فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی - از پیشگامان شجاع و برجسته انقلاب اسلامی... با هدف تضعیف و تخریب آنان صورت پذیرفته بود؟»

 

روزنامه «جمهوری اسلامی» چند روز بعد در پاسخ به یادداشت روزنامه کیهان نوشت: «با برگشت مهدی هاشمی، برخی افراد و جریانات، داستان‌سرایی‌های عجیب و غریبی را شروع کرده‌اند. یک نمونه از این اقدامات، به رخ کشیدن دادن دستور بازداشت و صدور حکم اعدام فرزندان آیت‌الله محمدی گیلانی توسط ایشان است که در سرمقاله یک روزنامه و گزارش یک هفته‌نامه با آب و تاب به چاپ رسیده تا از آن چنین بهره‌برداری شود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم باید در مورد فرزندان خود مثل ایشان عمل کند. جالب این است که یکی از سه پسر آیت‌الله محمدی گیلانی در درگیری با مأموران کشته شد و دو پسر دیگر ایشان در حال فرار به سوی مرز ترکیه در اطراف ارومیه با واژگون شدن خودرویشان و از ترس اینکه مبادا توسط مأموران دستگیر شوند با خوردن سیانور خودکشی کردند.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی نیری، معاون رئیس دیوان عالی کشور و از همراهان آیت‌الله محمدی گیلانی نیز با ارسال نامه‌ای به روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: «اخیراً در روزنامه کیها‌ن و هفته‌نامه پرتو سخن مطالب مجعولی در رابطه با محاکمه و یا صدور حکم اعدام فرزندان حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی توسط معظم له و اقدام برای اجرای آن بدست خود ایشان درج گردیده که صرفنظر از ساختگی بودن آن، اهانت بزرگی به این عالم وارسته و معلم اخلاق که همواره مظهر عطوفت و مهربانی و هدایت و ارشاد متهمین در مسند قضا بوده‌اند می‌باشد. حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی دارای سه فرزند ذکور بوده‌اند که ارشد آن‌ها مرحوم محمدجعفر در سال ۱۳۵۸ بر اثر تصادف و عفونت بیمارستانی دار فانی را وداع گفتند. دو فرزند دیگر ایشان که از هواداران سازمان منافقین بودند بعد از قضایای سال ۱۳۶۰ و اعلان جنگ مسلحانه توسط آن سازمان، منزل پدری را ترک و به زندگی در خانه‌های تیمی پناه بردند و سرانجام موقع فرار از کشور در استان آذربایجان غربی دچار حادثه شده و از ترس شناسایی و دستگیری با خوردن قرص سیانور به زندگی خود خاتمه دادند و کارشان به دستگیری و محاکمه نرسید... چگونه تصور می‌شود انسانی فقیه و عارف و واجد سجایای اخلاقی درصدد کشتن فرزندان خود بر آید آن هم به صرف هواداری از سازمان منحرفی بدون آنکه دستش به خون بیگناهی آغشته شده باشد و یا در عملیات نظامی شرکت کرده باشد؟ و اصولاً مگر همه هواداران منافقین که دستگیر می‌شده‌اند به اعدام محکوم می‌شدند که بر فرض دستگیری این فرزندان، این‌ها نیز محکوم به اعدام شوند؟ کلام آخر اینکه چه لزومی دارد برای بعض اهداف سیاسی چهره مهربان و عطوف بزرگان حوزه که همیشه موجب جذب جوانان به اسلام ناب محمدی(ص) و هدایت آن‌ها بوده‌اند را خشن و زشت‌تر از شمر و نادر و مغول معرفی کنیم!»

 

 

نشان درجه یک عدالت  

 

هیات وزیران در جلسه نهم فروردین ۱۳۸۸ با پیشنهاد وزیر دادگستری در خصوص اعطای نشان درجه یک عدالت به آیت‌الله محمدی گیلانی که به تایید کمیسیون اعطای نشان‌های دولتی و موافقت رئیس‌جمهور رسیده بود، موافقت کرد. بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه اعطای نشان‌های دولتی، ﻧﺸﺎﻥ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﻪ کسانی ﺍﻋﻄﺎ می‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ به دلیل ﻛﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻋﻠمی ﻭ فنی ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ، ساﺑقه ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻗﻀﺎ ﻳﺎ ﺗﻘﻨﻴﻦ و ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺍﺣﻘﺎﻕ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩﻡ و ﻛﺸﻒ ﻭ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺟﺮﺍﻳﻢ، ﺩﺭ ﺍﺟـﺮﺍی ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍلهی ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﻝ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻬﻢ ﻣـﺆﺛﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺍﺭﺍی ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻗﻀﺎیی ﻭ ﺗﻘنینی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. محمود احمدی‌نژاد روز ۶ تیر ۱۳۸۸ در مراسم اعطای نشان درجه یک عدالت به آیت‌الله محمدی گیلانی گفت: «کسانی می‌توانند در مسیر درست حرکت کنند که در گام نخست عدالت را در مورد خودشان اجرا کنند و آیت‌الله گیلانی اجرای عدالت را از خودشان شروع کردند. ‌باید با افتخار اعلام کنم که آیت‌الله گیلانی ابتدا عدالت را در مورد خودشان اجرا کرد و بعدا منشا خدمات ارزنده‌ای به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب شد و اگر نبود اقتدار شجاعت و جسارت ایشان شاید در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آن همه گروهک‌های ضد انقلاب ریشه‌کن نمی‌شدند. ‌برخی از این گروهک‌های ضد انقلاب آن قدر قوی و سازمان‌یافته بودند که توان ساقط کردن چندین حکومت را داشتند، ‌اما با اقتدار و شجاعت این عالم بزرگ، شر آن‌ها از سر انقلاب و مردم برچیده شد.»

 

 

عیادت عباس امیرانتظام

 

سال گذشته عباس امیرانتظام از محمد محمدی گیلانی در بیمارستان عیادت کرد. او سخنگوی دولت موقت مهندس مهدی بازرگان بود که پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران بازداشت و سپس در دادگاهی به ریاست محمدی گیلانی به حبس ابد محکوم شد و حال به دلیل بیماری‌های متعدد در مرخصی به سر می‌برد. امیرانتظام روز ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ برای درمان به بیمارستان مراجعه می‌کند که متوجه می‌شود محمدی گیلانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است که در‌‌ همان لحظه به ملاقات وی می‌رود و از او عیادت می‌کند.

کلید واژه ها: آیت الله محمدی گیلانی


نظر شما :