علی مطهری: رفتار تند با منتظری ضرورت نداشت/ فرقان و منافقین ریزش‌های انقلاب هستند

۰۶ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۹ کد : ۴۴۴۵ از دیگر رسانه‌ها
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رویه حذف مخالفین چه در زمان حضرت امام(ره) و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری، شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران انقلاب به ویژه شهید محمد منتظری در حسینیه اعظم نجف‌آباد با اشاره به جایگاه و مقام شهید اظهار کرد: شهدا نیامدند که صرفا شهید شوند و تاثیری در جامعه نداشته باشند، بلکه همواره به دنبال تأثیرگذاری بودند تا پیامشان را به جامعه برسانند و از آرمان‌هایشان دفاع کنند.

 

وی عدالت، آزادی تفکر، آزادی بیان، استقلال سیاسی - فرهنگی، اخلاق، معنویت و در یک جمله تحقق اسلام در جامعه را از آرمان‌های شهدا برشمرد و افزود: همه نهضت‌ها و انقلاب‌ها بعد از مدتی ممکن است به انحراف کشیده شود و از مسیر اصلی خود فاصله بگیرد.

 

مطهری تصریح کرد: گاهی عده‌ای فرصت‌طلب می‌آیند و انقلاب را از صحنه خارج می‌کنند همانگونه که انقلاب مشروطه به همین سرنوشت مبتلا شد و پس از مدتی عین‌الدوله‌ها انقلابیون اولیه را به حاشیه راندند و کم کم انقلابی که برای حکومت مشروطه برپا شده بود به یک حکومت مستبد خشن تبدیل شد.

 

وی با مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های دنیا ادامه داد: به نظر من شبیه‌ترین انقلاب به انقلاب ایران، انقلاب صدر اسلامی است چرا که در انقلاب فرانسه شعار اصلی حقوق مردم بود و در انقلاب اکتبر روسیه هم شعار اصلی عدالت و ایجاد جامعه سوسیالیستی بود در حالی که در انقلاب ما همه این شعار‌ها بود اما در قالب اسلامی و با محتوای دینی.

 

فرزند شهید مطهری با انتقاد شدید از نظری که می‌گوید «خداوند یک نگاه ویژه‌ای به انقلاب اسلامی ایران دارد»، افزود: اینگونه نیست، چرا که از انقلاب صدر اسلام که بالا‌تر نداریم، اما آن هم در ‌‌نهایت ۵۰ سال پس از رحلت پیغمبر فرزندش را به شهادت می‌رساند و حکومت به دست کسی می‌افتد که حتی ظواهر اسلام را هم رعایت نمی‌کند و حکومت موروثی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر بنا بود خداوند نگاه ویژه‌ای به جریانی داشته باشد به انقلاب صدر اسلامی نگاه ویژه‌ای می‌داشت در حالی که صریح آیه قرآن می‌گوید «لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و طبق این آیه انقلاب ما نیز مصون از انحراف نیست و نخواهد بود و همه باید به وظیفه خود عمل کنیم.

 

مطهری با مخالفت با رویه‌ای که منتقدین را از سیستم حکومت حذف می‌کند، گفت: این رویه چه در زمان حضرت امام و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است.

 

وی همچنین با انتقاد از حصر بدون حکم قضایی گفت: این غلط است که ما بدون حکم قضایی و تشکیل دادگاه عده‌ای را در حصر بگذاریم و بعد بگویید به شما لطف کردیم!

 

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخوردی که با آیت‌الله منتظری شد، خاطرنشان کرد: این رفتار تند با او ضرورتی نداشت.

 

وی در ادامه به تشریح رابطه میان شهید مطهری و آیت‌الله منتظری پرداخت و گفت: در قم شهید مطهری را به نام شیخ خراسانی و مرحوم منتظری را به نام شیخ اصفهانی می‌شناختند و ۱۱ سال هم‌مباحثه‌ای همدیگر بودند.

 

مطهری از فراهم‌آوری مقدمات مرجعیت حضرت امام توسط این دو عالم خبر داد و گفت: شهید مطهری اولین کسی بود که حضرت امام را کشف کرد و با همراهی مرحوم منتظری کلاس درس اصول و فقه امام را تشکیل دادند و مقدمات مرجعیتش را فراهم کردند.

 

وی تصریح کرد: اگر شهید مطهری را به شهادت نمی‌رساندند سرنوشت آقای منتظری و بسیاری از حوادث به شکل دیگری رقم می‌خورد.

 

فرزند شهید مطهری گفت: وظیفه ماست که مسیر شهدا را ادامه بدهیم و از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم انقلاب ما به انحراف کشیده شود و فرصتطلبان در آن رخنه کنند، همانگونه که شهید مطهری در کتاب نهضت‌های اسلامی اشاره کرده‌اند رخنه فرصت‌طلبان در انقلاب یکی از آفت‌های انقلاب‌هاست.

 

وی از به حاشیه کشاندن انقلابیون راستین در هشت سال گذشته انتقاد کرد و افزود: در هشت سال دولت گذشته عده‌ای راضی نبودند همه با هم انقلاب را پیش ببریم و مدام به دنبال این بودند که بگویند ما انقلابیون راستین هستیم و بقیه را از قطار انقلاب پیاده کنند.

 

مطهری ادامه داد: عده‌ای اصرار دارند بگویند انقلاب ریزش‌هایی دارد و رویش‌هایی که رویش‌های آن بسیار بیشتر از ریزش‌هاست در حالی که فقط کسانی که در مقابل انقلاب حمله مسلحانه انجام می‌دهند همچون گروه فرقان و سازمان منافقین ریزش‌های انقلاب هستند.

 

وی از مردم خواست: مراقب باشیم، مراقب باشیم فرصت‌طلبان در انقلاب رخنه نکنند و انقلابیون راستین را به حاشیه نکشانند تا تجربه انقلاب مشروطه تکرار نشود.

 

مطهری در پایان خاطرنشان ساخت: مردم علی‌رغم همه تبلیغات در سال گذشته راه را از چاه تشخیص داده و انتخاب درستی کردند. 

کلید واژه ها: علی مطهری آیت الله منتظری


نظر شما :