حسن روحانی: پیروزی خرمشهر را در تاریخ تکرار کنیم

۰۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۹ کد : ۴۳۳۸ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهور گفت: هر روز که می‌خواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینیم باید در کنار هم قرار بگیریم و همفکر و هم‌هدف شویم.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در کنگرهٔ تجلیل از خانواده شهدای فتح خرمشهر با اشاره به وجود تجهیزات مختلف برای دشمن در عرصهٔ جنگ و دفاع مقدس اظهار کرد: مدرن‌ترین هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌ها و موشک‌ها و توپخانه‌ها و تانک‌ها و انواع تجهیزات و سلاح‌ها را در اختیار دشمن ما قرار داده بودند، اما حتی در دادن یک قطعهٔ یدکی که طبق قرارداد می‌بایست در اختیار ما قرار می‌گرفت، کوتاهی کردند و هم شرق و هم غرب این قطعات را در اختیار ما نگذاشتند.

 

وی افزود: با این وجود ملت بزرگی که راه و مسیر خود را از راه امام بزرگش دریافت می‌کرد و همچنین تکیه‌گاهش الطاف خداوند و معصومین(ع) بود با چنین تکیه‌گاهی و با تاکید و توجه و نام فاطمه(س)، علی(ع) و حسین(ع) و علی ابن موسی‌الرضا(ع) و همهٔ بزرگان دین رمز شروع عملیات و تکیه‌گاه خود را فتح و پیروزی خود قرار دادند و در واقع فرزندان شما در این جمع در خرمشهر با دست خالی و سلاح سبک در برابر مجهز‌ترین تجهیزات رسمی دشمن مقاومت کردند و ایستادند.

 

رئیس‌جمهور در ادامه با مورد توجه قرار دادن رشادت‌های رزمندگان در آن مقطع زمانی اظهار کرد: همهٔ اقوام و مذاهب و همهٔ عاشقان این سرزمین فرمان آن راهبر متقی و راه امام را برگزیدند و به دنیا اعلام کردند که اراده و ایمان بر سلاح و ابزار پیروز می‌شود.

 

روحانی با بیان اینکه در آن زمان این موضوع اعلام شد که ما یک ملت یکپارچه هستیم و از هیچ قدرت و ابرقدرتی هراس نداریم و غرش توپخانه‌های دشمن در دل و ارادهٔ ما تاثیری نخواهد داشت، تصریح کرد: این موضوع عنوان شد که هر چه سختی بیشتر می‌شود اراده‌ها برای مقاومت و صبوری بیشتر در برابر دشمنان و متجاوزان و گرگ‌صفتان و آن‌هایی که به کودکان و بانوان و حتی نخل‌های سر به فلک کشیدهٔ سبز هم رحم نکردند بیشتر خواهد شد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: اگر چه دشمن فکر می‌کرد که در ظرف ۳ روز نه فقط خرمشهر بلکه خوزستان را در تصرف خود قرار خواهد داد، اما ملت بزرگ ما با فرزندان شجاعش از سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی عشایر و همهٔ قهرمانان به جبهه‌های نبرد شتافتند و ایستادگی و مقاومت کردند. آن عالمان و بزرگان و ائمه جمعه‌ای که زیر رگبار گلوله‌ها در سنگر نماز ایستادند و نماز جمعه آبادان را هر هفته به پا داشتند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این همه ایستادگی و مقاومت و جسارت برای احیای حق در برابر دشمن بود، گفت: با این همه روز تصرف خرمشهر روز دردناکی برای تاریخ ما قلمداد می‌شود. من در لحظهٔ سقوط خرمشهر در پایگاه ۸ شکاری در میان خلبانان اف۱۴ بودم. و اگرچه دیدم که با شنیدن این خبر بر گونه‌های تیزپروازان اشک جاری شد اما‌‌ همان جا در سیمای آن‌ها اراده مستحکم دیدم. آن‌ها به نوعی این موضوع را عنوان می‌کردند که خرمشهر به سوی تو خواهیم آمد و تو را از چنگال دشمن نجات خواهیم داد.

 

روحانی گفت: دلاورانی چون جهان‌آرا، همچنین فرماندهان و ایثارگران و بسیجیان و همه آن‌هایی که ۱۹ ماه صبر و تحمل کردند و با برنامه پشت برنامه زمینه را برای آزادی خرمشهر آماده کردند، با عملیات‌های کوچک و بزرگ تا عملیات سرنوشت ساز ثامن‌الائمه و شکستن حصر آبادان و بعد از آن عملیات بستان مسیر را ادامه دادند و بالاخره در سال ۶۱ با پیروزی بزرگ فتح‌المبین همهٔ اراده‌ها و روحیه‌ها برای بازپس‌گیری خرمشهر آماده شد.

 

وی گفت: امکان ندارد یک ایرانی در جای جای این سرزمین و جهان روز سوم خرداد را به عنوان روز پیروزی ملت بزرگ ایران نداند. این روز، روز پیروزی اسلام و ایران و ایمان است و همچنین پیروزی ارادهٔ یک ملت نه در برابر ابلقیان و بعثیان قلمداد می‌شود بلکه در برابر ارادهٔ جهان خواهد بود. این روز، روزی بود که شهد شیرین پیروزی در کام همهٔ ایرانیان قرار گرفت.

 

رئیس‌جمهور صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد که درود بر تو ‌ای امام عزیز و درود بر شما ای شهدای بزرگوار و سلام و درود بر شما خانواده‌های عزیز و ایثارگر و فداکار، خانوادهٔ بزرگ شهیدان و جانبازان و آزادگان و همهٔ ایثارگران. شما فرزندان خود را به سوی جبهه‌های نبرد با کمال افتخار فرستادید و جنازهٔ غرق به خون آن‌ها را با دنیایی از فخر در آغوش گرفتید و می‌دانستید که فرزندتان برای همیشه جاودانه شد.

 

روحانی با بیان اینکه عمر جاودانه تنها از آن شهیدان است، خطاب به جمع حاضر گفت: فرزندان، پدران و عزیزان شما در تاریخ ایران و جهان و در پیشگاه خداوند همواره از نعمت‌های خداوند برخوردار هستند.

 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید دانست که خرمشهر و روز پیروزی ما نباید تنها منحصر به سوم خرداد سال ۶۱ باشد، ۳۲ سال از آن روز گذشته است و ما در اینجا جمع شده‌ایم تا یاد آن‌ها را گرامی بداریم. و این روز را سرمشق و درسی جاودانه برای خود بدانیم.

 

روحانی با بیان اینکه این اراده حق است که این ملت در برابر همه توطئه‌ها در تمام مقاطع تاریخی پیروز باشد با طرح این پرسش که چرا به پیروزی رسیدیم، گفت: به پیروزی رسیدیم چون همه مردم با هدف مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن و آزادسازی سرزمین و وطن خود همراه و هم‌رای، هم‌هدف، همفکر و همدل بودند و این اولین شرط برای ساختن پیروزی ملی است.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر روز که می‌خواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینیم باید در کنار هم قرار بگیریم و همفکر و هم‌هدف شویم.

 

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: آزادی خرمشهر یک موضوع ملی برای تمام ملت ایران بود و هیچ کس نبود که در این موضوع تردیدی داشته باشد. همه با این موضوع هم‌عقیده بودند که خرمشهر باید به دامن این ملت برگردد و در این مسیر مسلمان و ارمنی و کلیمی و زرتشتی و همه اقوام و گروه‌ها و مذاهب، شیعه و سنی فرق نمی‌کردند و در واقع برای همهٔ ملت ایران یک هدف ملی وجود داشت. حال اگر بخواهیم پیروزی خرمشهر را در تاریخ کشور تکرار کنیم باز هم باید آرمان‌های ما به صورت ملی و خواست عمومی همه باشد.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای پیروزی در خرمشهر همه دست به دست هم دادند و هر کس در توان خود در این جهت قدم بر می‌داشت، گفت: اگر هر کجا همه با هم، هم‌صدا و هم‌آوا و متحد شویم و دست به دست هم دهیم، تردیدی نداشته باشیم که پیروزی خرمشهر را دوباره و سه باره و ده باره می‌آفرینیم.

 

وی افزود: بحث تنها بحث آزادی خرمشهر در سال ۶۱ نیست. ما باید در برابر توطئه‌های بیگانگان و برای دستیابی به اهداف ملی هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بیافرینیم؛ چرا که خرمشهر یعنی شهر آرمان و ما باید شهر آرمانمان را خرم کنیم و از دست دیگران نجات دهیم و بسازیم و آباد کنیم که خرمشهر تنها فتح خاک نبود، بلکه فتح و دستیابی به ارزش‌های والا و بلند یک ملت مومن و سرافراز و عزیز بود.

 

روحانی گفت: ما در خرمشهر به دنیا اعلام کردیم نه می‌خواهیم یک وجب از خاک دیگران را تصرف کنیم و نه خواهیم گذاشت یک کف دست از خاک سرزمین ما در تصرف متجاوزین باقی بماند. همانطور که در خرمشهر با راهبری اماممان و با اتحاد و ایستادگی و ایثار پیروز شدیم امروز هم با راهبری رهبر فرهیخته و معظم انقلاب اسلامی و با وحدت و اتحاد و همدلی در اهداف ملی‌مان پیروز خواهیم شد.

 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بحث هسته‌ای را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ما در این زمینه نمی‌خواهیم بالا‌تر از حق قانونی و طبیعی و روشن‌مان قدمی برداریم، چنانچه گفته‌ایم و می‌گوییم و خواهیم گفت در پی فناوری صلح‌آمیز بوده و هستیم و البته نخواهیم گذاشت که دشمنان و ابرقدرت‌ها گوشه‌ای از حق ملی ما را زیر پا قرار دهند و بخواهند به ما زور بگویند.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر دیروز فرزندان بسیجی، سپاهی و نیروی انتظامی برای پیروزی در صحنه حاضر بودند امروز هم فرزندان انقلابی شما در صحنهٔ دیپلماسی برای به دست آوردن پیروزی دیگر همانند پیروزی خرمشهر، ایستادگی و مقاومت و صبوری و فداکاری خواهند کرد.

 

روحانی با بیان اینکه ما باید پیروزی خرمشهر را در تاریخمان ده باره و صد باره تکرار کنیم، تصریح کرد: من تردیدی ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته‌ای در برابر فشار دیگران به حول و قوه الهی به پیروزی خواهد رسید.

 

وی افزود: ما با حفظ حقوق قانونی و ملی خودمان همچنین با منطق و استدلال در برابر قدرت‌هایی که به عنوان ۱+۵ در برابر ما هستند قدم به قدم به پیش خواهیم رفت تا هم زنجیرهای تحریم‌ را بگسلیم و برای همیشه کنار بگذاریم، هم اینکه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود را برای همیشه در جهت اهداف صلح‌آمیز ادامه دهیم.

 

روحانی گفت: خرمشهر ما فقط همین خرمشهر نیست و ما خرمشهر‌ها داریم ما باید به توسعهٔ ملی همانند کشورهای توسعه یافته در زمینهٔ انواع فناوری‌ها و رفاه اجتماعی، توسعهٔ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دست پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه توسعه به عنوان هدف در چشم‌انداز ۲۰ ساله ما از طرف رهبری معظم انقلاب تعیین شده است، اظهار کرد: گرچه حدود ۱۰ سال از آن سند گذشته است، اما ما ۱۰ سال دیگر پیش رو داریم، بنابراین اگر همه کمربند همت را محکم ببندیم در ۱۰ سال پیش رو عقب‌ماندگی قبلی و گذشته را جبران خواهیم کرد. ما در دو مرحله باید حرکت کنیم موانع را از پیش پا برداریم.

 

وی افزود: باید موانع داخلی و مقررات دست‌وپا گیر همچنین مشکلات در توسعه در داخل سرزمین‌مان را کنار بگذاریم، همچنین لازم است در روابط خارجی معضلات را کنار بگذاریم. جلوی فساد ایستادگی کنیم و زمینه را برای رشد آماده کنیم، موانع را کنار بزنیم و متحدانه خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم.

 

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما در دولت یازدهم در این زمینه‌ها قدم برخواهیم داشت و به کمک همهٔ ملت ایران به ویژه‌ خانواده‌های ایثارگران و نیروهایی که در مبارزه و جنگ از کشور دفاع کردند و امروز هم لازم است در صحنهٔ اقتصاد، سیاست و توسعه ملی در خط جلو خود را آماده کنند به پیش می‌رویم و همه از جمله بسیجیان و سپاهیان و ارتشیان و همه ملت ایران خود را برای یک خیزش بزرگ آماده می‌کنیم؛ چرا که ما نیاز به یک حماسهٔ دیگر چون حماسهٔ خرمشهر داریم.

 

وی تصریح کرد:‌‌ همان‌طور که روز پیروزی خرمشهر روز غرور ملی ما محسوب می‌شد در پیروزی‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نیز باید روزهای غرور ملی را بسازیم و با عزم ملی و مدیریت جهادی گام برداریم؛ چرا که امسال سالی است که باید با مدیریت جهادی حرکت کنیم و همه مردم با عزم ملی قدم‌ها را به پیش بگذاریم.

 

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما در این دولت بر غول تورم و رکود پیروز خواهیم شد، اظهار کرد: ما با کمک شما مردم راه اشتغال جوانان را به عنوان یک هدف برای مردم و رهبری باز خواهیم کرد. همچنین زمینه را برای رشد در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، راه و بنادر، کشاورزی و خودکفایی، مواد غذایی و رونق و اقتصاد و در اخلاق و فرهنگ که به عنوان هدف بسیار مهم برای همه ملت ما مطرح است، همچنین مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آماده خواهیم کرد و اولین قدم‌ها را در همین سال ۹۳ بر می‌داریم.

 

روحانی گفت: خرمشهر آینده ما توسعهٔ همه‌جانبهٔ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و ما با رشد اخلاق و معنویت در کنار رفاه و بهبود معیشت و حرکت به سمت مرز علم و فناوری انشاء الله خرمشهرهای جدید را در آغوش خواهیم کشید و پیروزی‌های جدید را نصیب ملت ایران خواهیم ساخت. به حول و قوه الهی به کمک شما مردم و با حضور شما ایثارگران این کار را انجام خواهیم داد.

کلید واژه ها: حسن روحانی فتح خرمشهر


نظر شما :