سینمای ایران نیمه‌ملی می‌شود

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸
۰۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۴ کد : ۴۳۳۰ کاغذ اخبار
سینمای ایران نیمه‌ملی می‌شود
محمدعلی نجفی سرپرست جدید اداره کل نظارت و نمایش فیلم فرهنگ و هنر طی گفت‌وگویی با کیهان اعلام کرد که برابر طرحی که در دست تهیه است، سینمای ایران به صورت نیمه ملی در خواهد آمد. نجفی که همراه با محمدعلی هاشمی و مسعود کیمیایی عضو هیات اجرایی «شورای فیلم و سینما» است علت این تصمیم را جلوگیری از رواج خاصیت سوداگرانه سینما عنوان کرد و گفت که در عین حال سینما کیفیت معترضانه خود را همچنان حفظ می‌کند.

 

نجفی که فوق‌لیسانس شهرسازی است، همراه با هاشمی که از مسئولان دیگر سینمایی است، در گفت‌وگوی کیهان ابتدا ضمن معرفی اعضای شورای فیلم و سینما که مسئولیت طرح را برعهده دارند، گفت: کسانی که به عنوان اعضای شورا انتخاب شده‌اند، ضمن اینکه از برگزیدگان سندیکاهای سینمایی کشور هستند، دست‌اندرکار سینما نیز به شمار می‌روند و ضمنا از فرهنگ سینمایی هم بهره دارند. او گفت شورای فیلم و سینما مرکب از مهندس حسین موسوی، مسعود کیمیایی، کامران شیردل، هوشنگ بهارلو، گنجی‌زاده، بهرام ری‌پور، پرویز شفا و من هستند و این شورا قصد دارد تصمیماتی اتخاذ نکند که به صورت ذهنی و دور از واقعیت باشد تا در نتیجه یک سینما در خارج در حال ساخت باشد و سینمایی در روی کاغذ.

 

مسئولان جدید سینمایی کشور توضیح دادند که برای طرح سینمای نیمه ملی از کلیه کشور‌ها و به خصوص سینمای کشورهای آسیایی و آفریقایی الگو برداشته‌ایم، اما در تدوین آن سعی شده که بر اساس نیازهای فرهنگی کشور خود ما، ایران باشد.

 

هاشمی ادامه داد: ما قصد داریم که تنها با کارگردان و سناریست در تماس باشیم و آن هم از طریق سندیکا یا اتحادیه هنرمندان سینما. به این ترتیب برای ما مهم نیست چه کسی تهیه‌کننده فیلم است، بلکه مهم این است که آیا کسی که سناریو را جلوی دوربین می‌برد از این سطح کارآیی و قابلیت برخوردار است که بتواند آن را به تصویر بازگرداند؟ به این ترتیب در ترکیب جدید کار سناریو همراه با نام کارگردان و شناخت او در آن زمینه است که مورد توجه قرار می‌گیرد، البته تمام این مسائل بر اساس ضوابطی است که تدوین می‌شود. ضمنا ما در این مرحله با فیلمسازان غیرواقعگرا کاری نخواهیم داشت، بلکه با سناریست‌ها و کارگردانان واقعگرا که مشکل مردم را می‌دانند سر و کار خواهیم داشت.

 

هاشمی سپس توضیح داد که فیلم‌ها پس از ساخت به وسیله شورا به چهار نوع مشخص خواهند شد: فیلم‌های معمولی که باید روی پای خودشان بایستند و فیلم‌هایی که یکی از درجات عالی، ممتاز یا خوب را دریافت کنند که ما به انحاء مختلف از جمله کاهش مالیات، افزایش بلیت و یا کمک نقدی به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

 

نجفی سپس گفت که طرحی در دست تهیه است که کارگردان، سناریست، فیلمبردار، بازیگر و حتی کارگردان فنی فیلم در چند درصد از درآمد فیلم تا پایان عمر تجارتی آن سهیم باشند.

 

نجفی ضمن تاکید بر اینکه سانسور به هیچ شکل در سینما وجود نخواهد داشت، خاطرنشان ساخت: البته ما با ابتذال به شدت مبارزه خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم فی‌المثل از سکس یا خشونت برای پر کردن جیب تاجر فیلم استفاده شود، اما اگر این دو در خدمت محتوای فیلم باشند، نمایش آن اشکالی نخواهد داشت. هاشمی هم تاکید کرد که قصد داریم برای فیلم‌ها به تدریج بروشور تهیه کنیم تا به این وسیله مردم با فرهنگ فیلم آشنا شوند و مسلم است که خود مردم در برابر فیلم می‌ایستند و فیلم مبتذل مشتری نخواهد داشت.

 

مسئولان اجرایی سینما کشور خبر دادند که به زودی کلیه پروانه‌های نمایش فیلم ـ اعم از قدیمی یا جدید ـ لغو می‌شود و پروانه‌های جدیدی برای آن‌ها صادر خواهد شد که در همه آن‌ها ضوابطی که گفتیم رعایت خواهد شد و این تا تولید فیلم که امیدواریم به سرعت صورت گیرد، ادامه خواهد یافت. ترتیبی اتخاذ خواهد شد که فیلم‌هایی که با فرهنگ ما نمی‌خواند پخش نشود، اما با زبان اصلی همانند فیلم‌های «فلینی» و دیگران. به این ترتیب اگر فیلمی با نیازهای جامعه همخوان نباشد، اما از هنر سینما بهره برده باشد، اجازه نمایش خواهند یافت، اما با زبان اصلی یا زبان انگلیسی.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: سینما محمدعلی نجفی محمد هاشمی


نظر شما :