طراحی پوستر مصدق در روز تولدش

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۳ کد : ۴۳۲۲ از دیگر رسانه‌ها
طراحی پوستر مصدق در روز تولدش
بهزاد شیشه‌گران برای سالروز تولد دکتر محمد مصدق یک پوستر طراحی کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این گرافیست در یادداشتی که در توضیح پوسترش نوشته، آورده است: «محمد مصدق سیاستمدار، دولتمرد، نماینده چند دوره مجلس شورای ملی و نخست‌وزیر ایران در سال‌های ۱۳۳۰ (۲۸ آوریل ۱۹۵۱) تا ۱۳۳۲ (۱۹ اوت ۱۹۵۳) بود.

 

او رهبر ملی شدن صنعت نفت ایران شناخته می‌شود، چرا که تا پیش از آن نفت ایران زیر سلطه دولت بریتانیا و به واسطه «شرکت نفت ایران و انگلیس» (که بعد‌ها به «بریتیش پترولیوم» یا به اختصار «BP» تغییر نام داد) اداره می‌شد. مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در دادگاه نظامی محاکمه شد و علی‌رغم دفاعیه مستندی که از کار‌ها و دیدگاه‌های خود ارائه کرد، به سه سال زندان محکوم شد. پس از تحمل سه سال زندان، به دستور محمدرضا پهلوی، دکتر مصدق به ملک پدری خود در احمدآباد تبعید شد و تا پایان زندگی زیر نظارت شدید دولت در انزوا زیست؛ تا اینکه سرانجام در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ بر اثر بیماری سرطان در ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

محمد مصدق چهره‌ای بود که ملی‌گرایی پرشور و استکبارستیز وی بر کشورهای خاورمیانه همچون مصر و لیبی تأثیر گذاشت. او اولین سیاستمدار خاورمیانه بود که با ملی کردن صنعت نفت پرچم مبارزه اقتصادی با قدرت‌های استعماری را برافراشت. او به طرق مختلف سرمشقی برای سران ملی‌گرای دیگر همچون جمال عبدالناصر بود.

 

من نیز به پاس امروز و تقدیر از این سیاستمدار قهرمان کشورم، پوستری از سیمای او که در سال ۱۳۶۵ طراحی شده و از مجموعه مشاهیر ایران و جهان است را با نگاهی دیگر در سال ۹۳ اجرا کرده‌ام و پیشکش می‌کنم به مصدق بزرگ.»

کلید واژه ها: مصدق بهزاد شیشه گران


نظر شما :