قبر رضاشاه تخریب شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۶ کد : ۴۲۹۵ کاغذ اخبار
قبر رضاشاه تخریب شد
به دستور آیت‌الله شیخ صادق خلخالی و با حضور جمعی از علما و اهالی شهر ری قسمت‌هایی از قبر پدر شاه مخلوع تخریب شد و تلاش برای تخریب کلی آرامگاه همچنان ادامه دارد.

 

گزارش خبرنگاران کیهان در شهرری حاکی است: به علت محکم بودن بنا، تخریب قسمت‌های آرامگاه ساعت‌ها طول کشید. در جریان تخریب آرامگاه پدر شاه مخلوع، آیت‌الله خلخالی ضمن سخنان کوتاهی به جمعی که در صحن حرم عبدالعظیم اجتماع کرده بودند، علت تخریب آرامگاه را از میان بردن آثار شوم رژیم پهلوی بیان کرد.

 

آیت‌الله خلخالی در ادامه سخنانش افزود: کلیه آثار طاغوتیان باید از بین برود و این اسطوره‌های سر به فلک کشیده در جوار مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم علیهم‌السلام باید ریشه‌کن شود. وی همچنین خطاب به افراد حاضر گفت: ما الان با همکاری شما آمده‌ایم مقبرۀ رضاخان را با خاک یکسان کنیم تا پسرش بداند که دیگر در ایران جایی برای او نیست و به زودی قبر ناصرالدین شاه را نیز نابود خواهیم کرد.

 

گزارش خبرنگار کیهان همچنین حاکی است پس از پایان سخنرانی، افراد شرکت‌کننده از جمله فداییان اسلام شهر ری، به اتفاق آیت‌الله خلخالی با بیل و کلنگ از درب مقبرۀ رضاخان میرپنج بالا رفتند و با یک جرثقیل و کمپرسورهای بادی و مته‌های مکانیکی که قبلا در محوطه آرامگاه آماده شده بود مشغول تخریب آرامگاه شدند.

 

همین گزارش حاکی است که هنگام تخریب ساختمان آرامگاه مقداری مواد تی‌ان‌تی در گوشۀ یکی از پایه‌های آرامگاه کار گذاشته شد که پس از انفجار فقط ۳۰ سانتی‌متر بنا را از جا کند. یک عضو سپاه پاسداران انقلاب گفت: ساختمان به قدری محکم ساخته شده که به جز با انفجار نمی‌توان آن را خراب کرد، اما مشکل این است که با این انفجار احتمال دارد که به مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم لطمه‌ای وارد شود.

 

گزارش خبرنگار کیهان حاکی است که افراد حاضر صبح امروز با کمپرسور بادی عمل تخریب را ادامه دادند و کار تخریب به کندی پیش می‌رود که با این وضع عمل تخریب یک ماه به طول خواهد انجامید. آیت‌الله خلخالی ساعت ۳ بعد از نیمه شب محل آرامگاه را ترک کرد.

 

آیت‌الله خلخالی در پاسخ سؤال خبرنگار خبرگزاری پارس که علت تخریب آرامگاه چیست؟ گفت: مردم خود تصمیم گرفتند که این مقبره را خراب کنند و لذا جمعیت زیادی اجتماع کردند برای خراب کردن مقبره و جرثقیلی آوردند و وسایل دیگری. بیلی، کلنگی، پتکی که البته خوب به عنوان اینکه یک افتتاحی بشود برای تخریب، بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم.

 

در مورد سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری پارس که آیا به جای این محل چه بنای دیگری خواهید ساخت؟ آیت‌الله خلخالی گفت: قبلا در اینجا دستشویی و آبریزگاه برای استفاده زوار حضرت عبدالعظیم بوده و حالا هم اگر مقامات مسئول صلاح بدانند اینجا آبریزگاه، دستشویی، رختشویی و این جور چیزها درست خواهد شد که خیلی هم بجاست و اگر یک تصمیم دیگری هم بوده باشد یک موزه‌ای دوباره بسازند و الا این بنا، بنای شیطانی که از آثار آن‌هاست باید از بین برود.

 

در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری پارس که پرسید: آیا شما شخصا تصمیم به تخریب این محل گرفته‌اید؟ گفت: دستور من در این باره مهم نیست زیرا من چنین دستوری ندادم بلکه این خواسته عموم ملت ایران است که من نیز یکی از آن‌ها هستم. تخریب این بنا هم‌اکنون به نیمه رسیده است و من امیدوارم که تا اوایل شب کار تخریب به مرحلۀ پایان برسد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس هنگام آغاز کار تخریب اظهارنظرهایی دربارۀ چگونگی این کار به عمل آمد. یکی از اعضای دفتر جهاد سازندگی معتقد بود که می‌توان تخریب را طوری انجام داد که از مصالح این محل برای جهاد سازندگی استفاده کرد.

 

در حوزۀ ریاست جمهوری نیز یک عضو دفتر ریاست جمهوری گفت از آقای خلخالی درخواست شد که از تخریب این محل خودداری کند زیرا قرار است آن را به یک موزۀ آثار جنایی تبدیل نمایند.

 

آیت‌الله خلخالی گفت: این تصمیم و خواست تک‌تک مردم است که من هم یکی از آن‌ها هستم و این کار باید انجام گیرد و تا غروب پایان خواهد یافت.

 

 

روزنامه کیهان

 

 

در همین باره بخوانید:

 

بازخوانی خاطرات خلخالی از تخریب مقبره رضاشاه

 

ناگفته‌هایی از تخریب مقبره رضاشاه در اوایل انقلاب

کلید واژه ها: رضاشاه خلخالی


نظر شما :