نماینده مجلس: ناجوانمردانه است به فرای برچسب جاسوسی بزنیم

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۶ کد : ۴۲۵۹ از دیگر رسانه‌ها
جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روزنامه «ایران» گفت:

 

* ریچارد فرای کسی است که ۷۰ سال درباره ایران کار کرده و تألیفات عدیده‌ای در این باره دارد. او حق بزرگی بر گردن مردم این سرزمین دارد. دور از انصاف است که با طرح واهی عنوان جاسوس - که یک برچسب عمومی است و اثباتش کار ساده‌ای نیست- خدمات او نادیده گرفته شود و شخصیتش زیر سؤال برود.

 

* این انسان تا قبل از این، به ایران رفت‌وآمد داشته، مورد تجلیل قرار گرفته، رؤسای جمهوری قبل همه ایشان را تأیید کرده‌اند. حالا که فوت کرده و نمی‌تواند از خود دفاع کند، آیا جوانمردانه است این‌گونه او را به نقد بکشیم و همه خدمات او را با یک اصطلاح جاسوس زیر سؤال ببریم؟

 

* ریچارد فرای مطمئناً یک انسان بی‌نقص و عیب نیست ولی کسی که تمام عمرش روی ایران کار کرده به زبان‌های مختلف روسی، فرانسوی، ترکی، آلمانی، سغدی، ازبک و پشتو و فارسی و... مسلط بود را نمی‌توانیم به سادگی کنار بگذاریم و هر طور که خواستیم با او رفتار کنیم. به صرف این‌که او یک امریکایی است و روابط بین ایران و امریکا این روز‌ها داغ شده، نباید شخصیت علمی و فرهنگی او را زیر سؤال ببریم.

 

* من با رئیس کمیسیون فرهنگی و نمایندگان استان اصفهان و برخی رسانه‌ها که علیه فرای موضع داشتند صحبت کردم. نگرانی آن‌ها این است که نکند بعد از دفن فرای در اصفهان جاسوس بودن او محرز شود و این موضوع ایجاد مشکل کند. این‌ها بیشتر نگرانی‌های سیاسی است در حالی که شخصیت‌های فرهنگی و علمی را نباید با متر و معیارهای سیاسی مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

* تألیفات فرای جزو آثار مهم و برجسته کتابخانه‌های کشور است. او در خارج از کشور هم از کسانی است که مدافع سرسخت فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود؛ بخصوص در دفاع از عنوان خلیج فارس.

 

* همین که برچسب جاسوس به او زده شد، به دنبالش اصطلاحات دیگری همچون پلید و زباله غربی و.. مطرح شد که با فرهنگ متعالی ایرانی اسلامی ما منافات دارد. عزیزانی که از این واژه‌ها استفاده کردند یا معنای این واژه‌ها را نمی‌دانستند یا واقعاً دچار احساسات سیاسی شدند. همین حرکت‌های سیاسی توأم با احساسات مانع از آن شد که پیکر او در اصفهان دفن شود و بعد درباره آثار و شخصیت و ابعاد مختلف او بحث و بررسی انجام شود.

 

* همان کسانی که تا دیروز آقای فرای را تمجید و تعریف می‌کردند و از او تجلیل به عمل آوردند به یکباره برگشتند و متأثر از یک سری جریان‌های خاص، شخصیت فرای برای این‌ها عوض شد. برخی جریان‌های ناشناخته در این قضیه مؤثر شدند تا چهره و شخصیت فرای را مخدوش کنند.

 

* من معتقدم جو عمومی جامعه ما این نگاه ناپسند را ندارند. این نگاه فقط خاص یک جریان تند است که ریشه تاریخی دارد. در این ماجرا جریان‌های مورد اشاره با فشار و هیجان‌های سیاسی و یک رشته حرکت‌های تبلیغاتی جو عمومی را بر هم زدند. معتقدم شهر اصفهان و مردم اصفهان جزو برجسته‌ترین مردمان فرهنگی و فرهنگ‌دوست کشور و جهان هستند. لذا از اینکه می‌بینم خیلی از نمایندگان مجلس در خصوص بزرگداشت اهل فرهنگ با من هم‌عقیده هستند خوشحالم. اما از اینکه به هر حال جریان‌هایی وجود دارند که مانع این قبیل حرکت‌های فرهنگی می‌شوند و همه چیز را با عینک سیاسی می‌بینند تأسف می‌خورم.

کلید واژه ها: ریچارد فرای


نظر شما :