بودجه نظامی یک روز ایران به مبارزه با بی‌سوادی اختصاص یافت

۱۳ اردیبهشت ۱۳۴۵
۳۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۹ کد : ۴۲۳۶ کاغذ اخبار
بودجه نظامی یک روز ایران به مبارزه با بی‌سوادی اختصاص یافت
ایران معادل یک روز بودجه نظامی خود را برای پیکار جهانی علیه جهل و بی‌سوادی در سراسر جهان در اختیار یونسکو قرار داد.

 

شاهنشاه آریامهر در پیامی که به همین مناسبت برای آقای رنه ماهو مدیرکل سازمان یونسکو فرستادند خاطرنشان نمودند که «بایستی امیدوار بود که کشورهای دیگر به این اقدام که برای کشوری در حال توسعه مانند ایران توام با یک خودگذشتگی واقعی می‌باشد تأسی جویند.»

 

شاهنشاه همچنین طی ارسال پیام‌هایی برای سران دول جهان اظهار امیدواری کرده‌اند که به دنبال اقدام ایران، کشورهای دیگر نیز در همین راه گام بردارند تا سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد بتواند وجوه لازم را برای اجرای این عمل بسیار مفید به دست آورد.

 

تخصیص یک روز بودجه نظامی ایران به مبارزه جهانی با بلای جهل و بی‌سوادی که گریبانگیر دوپنجم از مردم جهان است با تحسین آمیخته با اعجاب مقامات سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» و همچنین مقامات سازمان ملل مواجه گشته است و خبرگزاری‌های عالم گزارش‌های مفصلی دربارۀ اقدام بی‌سابقه شاهنشاه آریامهر و همچنین متن پیام شاهنشاه را به مدیرکل یونسکو و سران دول جهان مخابره کرده‌اند.

 

 

متن پیام شاهنشاه

 

پاریس – ۲ مه – خبرگزاری فرانسه – امروز از طرف شاهنشاه ایران هفتصد هزار دلار به عنوان سهمیه کمک استثنایی برای مبارزه با بی‌سوادی به «رنه ماهو» مدیرکل سازمان یونسکو پرداخت شد. شاهنشاه ایران ضمنا نامه‌ای به این شرح برای «رنه ماهو» ارسال داشته‌اند:

جناب مدیرکل – همانطور که به خاطر دارید هنگام افتتاح کنگره وزیران فرهنگ به منظور مبارزه با بی‌سوادی اظهار داشتم که با توجه به فقدان منابع مالی که گریبانگیر بسیاری از کشورهای مبتلا به آفت بی‌سوادی می‌باشد، همبستگی بین‌المللی می‌تواند و بایستی نقشی اساسی ایفا نماید و نیز متذکر شدم که از میان منابع ممکن برای تامین وجوه لازم برای این منظور شاید یکی هم این باشد که از دول جهان خواسته شود قسمت کوچکی از بودجه نظامی خود را به این امر اختصاص دهند و همچنین یادآور شدم که ما به سهم خود با ایجاد سپاه دانش در چهارچوب ملی در این راه گام برداشته‌ایم و آماده‌ایم آن را به سود تمام مردم جهان در سطح بین‌المللی گسترش دهیم. اینک با کمال مسرت اعلام می‌دارم که در آغاز سال جاری ایرانی که بودجه کشور به تصویب پارلمان رسید به دنبال اظهارات شهریور گذشته‌ام و متعاقب توصیه‌های کنگره تهران تصمیم گرفته‌ایم معادل یک روز بودجه نظامی ایران را در اختیار سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار دهیم تا بدین وسیله به پیکار با بی‌سوادی در سراسر جهان کمکی نموده باشیم.

 

بدون تردید ریشه‌کن ساختن این بلای اجتماعی یعنی بی‌سوادی در سراسر جهان مستلزم صرف وقت و منابعی بیش از کمک دولت ایران می‌باشد ولی از سوی دیگر بایستی امیدوار بود که کشورهای دیگر به این اقدام که برای کشوری در حال توسعه مانند ایران توام با یک از خود گذشتگی واقعی می‌باشد تاسی جویند و شاید سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» بتواند اعتبارات ویژه‌ای را جهت به ثمر رسانیدن یکی از ضروری‌ترین اقدامات جهت پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشریت به دست آورد.

 

خوشوقتم که اجرای توصیه‌های کنگره تهران در سال ۱۹۶۶ مصادف با بیستمین سالگرد تاسیس یونسکو که تا چند ماه دیگر آن را جشن خواهید گرفت می‌باشد. از این فرصت استفاده نموده از صمیم قلب آرزومندیم که کوشش‌های آن سازمان در زمینه مبارزه با بی‌سوادی و همچنین در زمینه‌های مهم دیگر از قبیل تعلیم و تربیت، علوم و فرهنگ قرین موفقیت گردد.

 

 

مصاحبه فرستاده مخصوص شاهنشاه

 

آقای فریدون هویدا فرستاده مخصوص شاهنشاه و معاون وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که شاهنشاه نامه‌هایی خطاب به کلیه سران کشورهای جهان فرستاده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند که سهمیه کمک خود را «هر قدر هم ناچیز» باشد برای یونسکو بفرستند.

 

«رنه ماهو» مدیرکل یونسکو در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اظهار نظر درباره هدیه شاهنشاه ایران گفت این هدیه نه ‌تنها به خودی خود حائز اهمیت زیاد است بلکه از نظر نتایجی که از آن گرفته می‌شود دارای اهمیت فراوان است.

 

رنه ماهو گفت بودجه نظامی کشورهای جهان بالغ بر یکصد هزار میلیارد دلار می‌شود. اگر سیصد و شصت و پنجم این بودجه برای مبارزه با بی‌سوادی اختصاص داده شود نیروی قطعی و موثری به وجود خواهد آمد. او خاطرنشان ساخت که در حال حاضر یونسکو سه طرح بزرگ در نقاط مخصوص سه کشور به مورد اجرا گذاشته است به این قرار:

۱ – الجزایر – ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار برای چهار سال در سه منطقه.

۲ – ایران – ۳ میلیون و ۸۵ هزار دلار به مدت چهار سال در سه منطقه.

۳ - مالی – ۳ میلیون و ۲۰ هزار دلار برای چهار سال در دو منطقه.

 

ضمناً آقای هویدا مساعی کشور خود را برای مبارزه با بی‌سوادی متذکر شده و اظهار داشت که چهار سال پیش سپاه دانش در ایران تاسیس شد و در سال جاری شمارۀ آن‌ها به ۱۴ هزار نفر رسیده است. این جوانان مدت خدمت نظام وظیفه خود را به کار آموزش و باسواد کردن اطفال روستاها می‌گذرانند و به این ترتیب اکنون حتی اطفال دهاتی که فاقد راه هستند از نعمت آموزش ابتدایی بهره‌مند می‌شوند.

 

 

تشویق ملل جهان

 

خبرگزاری یونایتدپرس گزارش می‌دهد که شاهنشاه ایران با تخصیص یک روز بودجه نظامی کشور خود به پیکار جهانی با بی‌سوادی گام دیگری در راه تشویق ملل جهان به اختصاص قسمتی از هزینه‌های نظامی خود به این کار برداشته‌اند. ایران با ایجاد سپاه دانش مرکب از جوانانی که بجای خدمت نظام در نقاط روستایی به تدریس می‌پردازند توانسته صدها هزار نفر بی‌سواد را باسواد کند.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: بی‌ سوادی


نظر شما :