وزیر ارشاد: دولت وصی فرای نیست/ مطهری: فرای جاسوس نیست/ جعفری جوزانی: فرای عاشق صادق فرهنگ ایرانی است

۲۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۹ کد : ۴۲۲۸ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیهٔ بازدید از مراحل آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برخی از مسائل حوزه کتاب، ناشران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اظهارنظر پرداخت و دربارهٔ سرنوشت دفن ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی گفت: دولت جدید وصی ریچارد فرای محسوب نمی‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی جنتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سرنوشت دفن ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی با توجه به وصیت وی درباره دفن شدن در ایران پس از مرگ و موضع دولت در قبال این وصیت اظهار کرد: خیلی در این رابطه اطلاعی ندارم، اما دولت جدید که وصی ایشان محسوب نمی‌شود. ممکن است هرکس وصیت کند جایی دفنش کنند، هرکس وصی ایشان است برود و به وصیت ایشان عمل کند.

 

***

 

علی مطهری در گفت‌وگو با سایت «جمهوریت» با بیان اینکه درخواست ریچارد فرای برای دفن در کنار زاینده‌رود یک امتیاز برای ایران است، گفته است: «این امر به این معنا است که یک دانشمند آمریکایی تحت ‌تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته و سر تعظیم در مقابل این کشور فرود آورده است.»

 

وی با بیان اینکه «ریچارد فرای به ایران علاقه‌مند بوده و آثار زیادی هم درباره تاریخ و میراث فرهنگی ایران داشته و نام ایرانی ایران‌‍دوست را برای خود انتخاب کرده است»، افزود: «تا آنجایی که تحقیق کردم سند و سابقه‌ای مبنی بر جاسوسی ریچارد فرای نیافتم. اگر کسی سندی دارد آن را ارایه دهد.»

 

مطهری با بیان اینکه درخواست دفن ریچارد فرای در ایران ناشی از علاقه وی به این کشور است، تصریح کرد: دفن فرای یعنی فردی از کشور دشمن ما، در کنار زاینده‌رود می‌تواند نقطه مثبت و امتیازی برای ایران باشد و باید از آن استقبال کرد. وی با بیان اینکه مخالفت‌های صورت گرفته در این امر، ناشی از جهل و احساسات است، تصریح کرد: موضوع برای مخالفان کاملاً روشن نیست و برخی سیاسیون نیز عواطف آن‌ها را تحریک می‌کنند.

 

***

 

مسعود جعفری جوزانی در واکنش به حواشی مخالفت‌های دفن پیکر ریچارد نلسون فرای در اصفهان متنی را منتشر کرد.

 

این کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در متنی که اختصاصا در اختیار خبرگزاری ایسنا، گذاشته است، نوشته: «من به عنوان یک ایرانی، ساخت مقبره‌ای درشان بر‌ترین ایران‌شناس معاصر «ریچارد نلسون فرای» را افتخار بزرگی می‌دانم و درک نمی‌کنم که بر اساس چه منطق یا انگیزه‌ای عده‌ای علیه این عاشق صادق فرهنگ ایرانی موضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند.

 

البته من هم حرمت ارزش و ارزش‌مداری را می‌فهمم اما این را هم می‌دانم که معنی «ارزش‌مداری» ناسپاسی نیست. دلم می‌خواهد از هموطنانی که جنجال می‌کنند بپرسم که چرا بی‌پژوهش و مدرک به این مرد بزرگ انگ جاسوسی می‌زنند. آیا نمی‌دانند که این اعمال می‌تواند به شهرت و مهمان‌نوازی و مهرورزی مثال‌زدنی ایرانیان خدشه وارد کند؟ آیا فراموش کرده‌اند که ارزش‌مداری «با کلنگ و تیشه جور در نمی‌آید»؟ چرا عده‌ای از ما فکر می‌کنیم هر کس خارج از چهارچوب جغرافیایی ایران به دنیا آمد جاسوس است؟ نه هموطن «هر گردی گردو نیست»، به گواهی تاریخ چه بسیار کسانی که خارج از این خاک به دنیا آمده‌اند و خدمتگذاران آن بودند و چه کسان بیشتری که در این خاک چشم به جهان گشودند و خائن از آب درآمدند. مطالعه کنید! ببینید این عالم بزرگ ایران‌دوست چگونه غریب ۸۰ سال عمر عزیز خود را صرف معرفی فرهنگ اصیل ایران و ایرانی به دنیا کرد، کار رشک‌انگیز و سترکی که بیشتر ما در انجامش عاجز مانده‌ایم.»

کلید واژه ها: ریچارد فرای


نظر شما :