امام اراضی موروثی خود را واگذار کردند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۴۱۸۴ کاغذ اخبار
امام اراضی موروثی خود را واگذار کردند
سرویس شهرستان‌ها – امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران طی مرقومه‌ای، حجت‌الاسلام جلالی خمینی امام جمعه خمین را مامور کردند مقدار زمینی که از ارثیه پدری برایشان بجای مانده است، به تشخیص خود بین افراد کم‌بضاعت و بدون مسکن در شهر خمین تقسیم کنند.

 

طبق اطلاع واصله از خبرنگار اطلاعات در خمین و نیز گفتگوی تلفنی سرویس شهرستان‌ها با حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی خمینی، مقدار زمینی که از ارثیه پدری برای حضرت امام باقی مانده است حدود هشت هزار متر مربع می‌شود که سابقا در حومه شهر جزو زمین‌های کشاورزی محسوب می‌شده و حالیه به علت توسعه شهر، قابلیت تبدیل به منطقه مسکونی را پیدا کرده است. حضرت امام چندی پیش در جریان جزئیات موضوع و اینکه عده‌ای از مردم بدون کسب مجوز در این اراضی استقرار یافته‌اند و کسی هم تا امروز کاری به کار آنان نداشته است قرار گرفتند و حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی خمینی را مامور کردند هر طور صلاح می‌داند، این زمین‌ها را بین فقرا تقسیم کند و به تملیک آنان درآورد.

 

نحوه انعکاس موضوع به محضر امام و برخورد ظریف و قاطع و عبرت‌آموز معظم‌له با این قضیه که در نهایت سادگی و در فاصله زمانی کوتاهی بدون هیچ تشریفات زائد اداری صورت گرفته است، می‌تواند به عنوان یک سند ارزنده تاریخی در مقایسه با عملکرد و روابط شخصی همه زمامداران کشورها با مردم خود، مورد سنجش و مقایسه قرار گیرد و محال است که رهبران حقیقی مردم، روشی جز این داشته باشند یا چیزی غیر این بخواهند.

 

انجام سریع و ساده و بی‌تشریفات کارها، از سوی دیگر می‌تواند برای دولتمردان خودمان نیز ملاک و سرمشق باشد. سادگی انتقال یک سؤال یا یک موضوع به طور مستقیم به شخص امام امت، پاسخ کوتاه و رسا و فوری حضرت امام در ذیل همان ورقه، بی‌آنکه به پرسش بعدی نیاز باشد و انجام کار به درازا بکشاند، قاطعیت رهنمود که ضریب اطمینان بر حسن انجام کار را فزونی می‌بخشد، همه و همه می‌تواند در بسیاری زمینه‌ها برای سیستم اداری و دولتمردان ما نمونه و الگو باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی که در تماس تلفنی و نیز مراجعه حضوری خبرنگاران سرویس خبر شهرستان‌ها، شدیداً تحت تاثیر نحوه برخورد حضرت امام با این موضوع قرار گرفته بود، در خصوص امریه حضرت امام برای واگذاری اراضی فوق‌الذکر توضیحاتی چند در اختیار روزنامه قرار داد. وی اظهار داشت: در خمین، مقداری زمین کشاورزی به عنوان ارثیه پدری در اختیار حضرت امام خمینی بود که حالیه چون شهر گسترش یافته است، این زمین‌ها در منطقه مسکونی قرار گرفته و قابلیت ساختمان پیدا کرده است. حقیر از محضر ایشان درباره این اراضی کسب تکلیف کردم و ایشان اراضی را به خانواده‌های مستمند و بدون مسکن شهر بخشیدند و مرا مامور کردند زمین‌ها را به مالکیت مردم درآوردم.

 

این زمین‌ها در سال‌هایی که برای کشت و زرع مورد استفاده قرار می‌گرفت، در همان ایام نیز عواید حاصله از آن صرف مستمندان می‌شد و اکنون مالکیت آن هم به افراد کم‌بضاعت و بدون مسکن واگذار می‌شود.

 

دستخط مبارک حضرت امام که در بالای آن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی در همین خصوص کسب تکلیف شده است عینا کلیشه می‌شود. باشد که سالیان سال مورد استناد اندیشه‌های باز و زمینه و نمونه‌ای برای سنجش ویژگی‌های رفتار و عمل رهبران یک جامعه اسلامی با عملکرد دیگر سردمداران و حاکمان کشورها باشد.

 

متن سؤال امام جمعه خمین و پاسخ امام خمینی به شرح زیر است:

 

محضر مکرم حضرت آیت‌الله العظمی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله العالی

پس از سلام، زمین‌هایی که در خمین متعلق به حضرتعالی می‌باشد خانه در او ساخته نشده چنانچه رهنمود و دستوری هست بیان فرمایید.

الاحقر جلالی خمینی

 

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام آقای جلالی دامت افاضاته

جنابعالی وکیل هستید زمین‌های متعلق به اینجانب را هر چند ناقابل است هر طور صلاح می‌دانید تقسیم کنید بین فقرا و تملیک آنان نمایید چه ساختمان شده باشد یا نشده باشد.

۳۰ رجب ۱۴۰۵ – یکم اردیبهشت ۶۴

روح‌الله الموسوی الخمینی
 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: امام خمینی


نظر شما :