نامه گروگان‌های سابق به اوباما: برای سفیر جدید ایران ویزا صادر نکنید

۱۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۹ کد : ۴۱۷۹ از دیگر رسانه‌ها
تعدادی از گروگان‌های حادثه گروگانگیری سال ۵۸ سفارت آمریکا در تهران در نامه‌ای به دولت آمریکا خواستند برای حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد ویزا صادر نکند.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، از چند ماه پیش حمید ابوطالبی از طرف دولت ایران به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون دولت آمریکا به درخواست صدور ویزای سفر وی به نیویورک پاسخ مشخص نداده است.

 

وکلای گروگان‌های پیشین در سفارت آمریکا در تهران گفته‌اند از اینکه دولت ایران یک دیپلمات فعال و نقش‌آفرین در بحران گروگانگیری را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است خشمگین هستند. آن‌ها همچنین از دولت آمریکا خواستند به ابوطالبی ویزای ورود به این کشور داده نشود.

 

شماری از دانشجویان در سال ۱۳۵۸ با حمله به سفارت آمریکا در تهران، تعدادی از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. پس از این حادثه، ‌ دولت آمریکا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

 

ابوطالبی هم اکنون معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران است. ابوطالبی از هفته‌ها پیش به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون پاسخ مثبت یا منفی به درخواست ویزای وی برای سفر به نیویورک ارائه نشده است.

 

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که مراحل بررسی ارائه پاسخ به درخواست دریافت ویزای ابوطالبی محرمانه است و همچنان نتیجه آن مشخص نیست.

 

«باری روزن» یکی از دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته شده در تهران در سال ۱۳۵۸ در بیانیه‌ای مخالفت خود را با صدور ویزا برای ابوطالبی اعلام کرده است. این بیانیه توسط آلان مادیسون سخنگوی گروه حقوقی نماینده گروگان‌های پیشین در تهران مطرح شده است. این گروه حقوقی مسئولیت نمایندگی این دیپلمات‌های سابق آمریکا برای مطالبه غرامت از تهران را بر عهده دارد.

 

در این بیانیه آمده است: نباید پای او (ابوطالبی) به خاک آمریکا برسد. مادیسون همچنین گفت که اطلاعات موجود درباره ابوطالبی محدود است. وی افزود: همه آن چیزی که می‌دانیم این است که او با حادثه گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران مرتبط است. بعد از ۳۴ سال سخت است که بگوییم او در این حادثه فرد اصلی یا در حاشیه بوده است اما او آنجا بود و فهمیده‌ایم که او در فعالیت‌ها مشارکت داشت.

 

«توم لانکفورد» وکیل اصلی گروگان‌های آمریکایی هم گفت: در زمانی که هنوز ۵۲ گروگان پیشین و خانواده آن‌ها غرامتی نگرفته‌اند و احساس راحتی ندارند ایده اینکه یکی از فعالان در حادثه گروگانگیری ویزا دریافت کند و وارد آمریکا شود و سمت سفیر در سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد یک طنز است. وی افزود: این اقدام یک سیلی دیگری بر صورت آمریکایی‌هاست. رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و کنگره آمریکا نباید اجازه چنین رویدادی را بدهند.

 

ابوطالبی قبل از این گفته بود که به عنوان عضوی از هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در سال ۱۹۹۴ حضور داشته است.

 

یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران که خواست نامش منتشر نشود در این باره گفت: حمید، فرد معتدلی است و او همیشه به اعتدال و اصلاح ایمان دارد. وی افزود: حمید ابوطالبی یکی از میلیون‌ها جوان ایرانی بود که خواهان سرنگونی شاه بودند. حمید به هیچ عنوان تندرو نبود. او همیشه از خاتمی پشتیبانی می‌کرد و می‌دانم که او از برنامه اعتدال‌گرایانه روحانی پشتیبانی می‌کند.

 

رویترز می‌نویسد: حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه در گذشته سمت‌های مهمی را در نمایندگی‌های ایران در اروپا برعهده داشت و رئیس‌جمهور روحانی وی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی کرده است، اقدامی که از ماه‌ها پیش تاکنون برای هیات‌ها در مقر سازمان ملل متحد مشخص بود.

 

با این حال خبرهای منتشر شده درباره نقش وی در حادثه گروگانگیری دیپلمات‌های سفارت امریکا در تهران باعث شده تا گروگان‌های سابق از دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بخواهند درخواست صدور ویزای حمید ابوطالبی را رد کند.

 

رویترز اضافه کرد: بسیاری ابوطالبی را شخصیت معتدل و اصلاح‌طلب و نزدیک به حسن روحانی رئیس‌جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دانند. او علاوه بر این به سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران نیز نزدیک است.

 

آمریکا بر اساس توافقنامه با سازمان ملل متحد ملزم به صدور ویزا برای کارکنان در سازمان ملل است با این حال حق عدم صدور ویزا برای کارمندان در این مجموعه را برای خود محفوظ می‌داند.

 

«ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز از واکنش به درخواست ویزای ابوطالبی خودداری کرد و گفت: ما درباره مسائل صدور ویزای افراد سخن نمی‌گوییم. مردم در درخواست دریافت ویزا آزاد هستند و بر اساس قوانین معمول، درخواست‌ها بررسی می‌شود.

 

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از واکنش به این موضوع خودداری کرد.

 

ابوطالبی قبل از این گفته بود به هنگام حادثه گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، او در اهواز حضور داشت به همین دلیل در این حادثه مشارکت نداشت.

 

وی افزود: هنگامی که به تهران برگشتم از من خواستند برخی از فعالیت‌های ترجمه را انجام بدهم. من این فعالیت را پذیرفتم. در کنفرانس مطبوعاتی به هنگام آزادی از زنان و کارکنان آفریقایی‌تبار سفارت حاضر شدم و ترجمه انجام دادم.

کلید واژه ها: گروگان های آمریکایی سفارت آمریکا ایران و آمریکا حمید ابوطالبی باری روزن


نظر شما :