پرویز راجی، آخرین سفیر شاه در لندن درگذشت

۰۵ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۱:۲۵ کد : ۴۱۶۱ از دیگر رسانه‌ها
پرویز راجی، سفیر ایران در بریتانیا در خلال سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ که در واقع آخرین سفیر شاه در لندن محسوب می‌شد، در سن ۷۸ سالگی درگذشت. راجی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در بریتانیا ماندگار شد.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، انتصاب راجی به عنوان سفیر ایران در بریتانیا به نوشته خودش به واسطه آشنایی او با امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت ایران، صورت گرفته بود. راجی دوره دبیرستان در آمریکا و دوره لیسانس در دانشگاه کمبریج بریتانیا تحصیل کرده بود. او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۳۹ خورشیدی به استخدام شرکت ملی نفت (جایی که امیرعباس هویدا آن زمان در آن حضور داشت) درآمد و همین آشنایی همکاری نزدیک این دو را در آینده رقم زد.

 

راجی در دوره نخست‌وزیری هویدا، مدتی رئیس دفتر او بود و سپس به عنوان سفیر راهی لندن شد. در دوره سفارت راجی، مارگارت تاچر، رهبر وقت حزب محافظه‌کار بریتانیا به ایران سفر کرده بود. تاچر به فاصله کوتاهی پس از این سفر، نخست‌وزیر بریتانیا شد.

 

راجی یادداشت‌های روزانه دوران سفارتش را سال‌ها پس از انقلاب در یکی از نشریات بریتانیایی منتشر کرد. این خاطرات بعد‌ها در قالب کتابی با نام «در خدمت تخت طاووس» با ترجمه حسن کامشاد در ایران هم منتشر شد.

 

از کتاب پرویز راجی دو ترجمه به فارسی به نام‌های «خدمتگزار تخت طاووس» و «در خدمت تخت طاووس» منتشر شده است. راجی در سال ۱۳۸۸ در مصاحبه‌ای گفته بود که کتاب «خدمتگزار تخت طاووس»، ترجمه درستی از کتابش نیست و محتویات آن را تأیید نمی‌کند اما صحت مندرجات دیگر ترجمه کتابش را تایید کرده بود.

کلید واژه ها: پرویز راجی ایران و انگلیس


نظر شما :