حجاریان: آن‌هایی که من را ترور کردند بی‌تجربه بودند

۰۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۵:۴۴ کد : ۴۱۵۶ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سعید حجاریان از چهره‌های برجسته جریان اصلاحات، ترور خود در اسفند سال ۱۳۷۸ را به دلیل پیگیری‌هایش در پرونده گروه‌های «خودسر» در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: «من در سال ۷۷ روزنامه صبح امروز را منتشر کردم که نقش مهمی در افشای قتل‌های زنجیره‌ای داشت و فکر می‌کنم که کاملا نتیجه‌بخش هم بود.» او افزود: «ترور من ربطی به وزارت اطلاعات نداشت. ضمن اینکه قبل از وقوع ترور، آقای یونسی در جلسه‌ای که اصلاح‌طلبان و مخالفان اصلاحات در آن جلسه حضور داشتند به من گفت می‌خواهند شما و آقای نوری را بزنند. ایشان در جریان بود که چنین اتفاقی می‌افتد. اما اینکه ترور من به ایشان مربوط شود، خیر، اینطور نبود.»

 

حجاریان درباره سعید عسگر، ضارب خود هم گفته است: «معتقدم سعید عسگر در جریان ترور من کاره‌ای نبود. عسگر تنها ماشه بود. آن‌هایی که ماشه را کشیدند مهم هستند. آن‌هایی که من را ترور کردند افراد بی‌تجربه‌ای بودند. ۱۵ سال زندان برایش [عسگر] در نظر گرفته شد، اما بعد از یک سال آزادش کردند. جالب اینجاست که ترور من حتی برای عسگر و همدستش پیشینه کیفری هم به حساب نیامد.»

 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، بخشی از گفت‌وگوی حجاریان با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «شرق» درباره پیشینه گروه‌های خودسر را در ادامه می‌خوانید:

 

گروه‌های «خودسر» از چه زمانی شکل گرفتند؟

 

تشکیل گروه‌های «خودسر» در ایران به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد. افرادی مانند شعبان بی‌مخ، ملکه اعتضادی، برادران رشیدیان که در کودتای ۲۸مرداد سال ۳۲ نیز فعال بودند، برای اقدامات «خودسر»انه دم دست شاه بودند. حتی احزابی مانند کبود و گروه سومکا برای عملیات دارای گروه ضربت بودند.

 

 

در دوران پس از انقلاب، ابتدا چه گروه‌هایی تشکیل‌ دهنده ابتدایی «خودسر»‌ها بودند؟

 

پس از انقلاب به دلیل ضعف دولت مرکزی، تقریبا همه گروه‌ها دارای جریانات «خودسر» بودند. مثلا شهید محمد منتظری گروهی داشت به نام «ساتجا» که برای چند روز فرودگاه مهرآباد را بستند و عده‌ای را از آنجا برای مبارزه با اسرائیل به فلسطین اعزام کردند. یا خیلی از کمیته‌های انقلاب تابع کمیته مرکزی نبودند و به صورت «خودسر» دست به اقداماتی می‌زدند و مدت‌ها طول کشید تا آن‌ها خلع سلاح شوند. گروه‌های «خودسر» غیراسلامی هم وجود داشتند. مثلا چریک‌ها در دانشکده فنی اسلحه جمع‌آوری می‌کردند و برای نیرو‌هایشان در کردستان می‌فرستادند.

 

 

و این گروه‌های «خودسر» وابستگی به جای خاصی داشتند؟

 

بله، گروه‌های «خودسر» در اوایل انقلاب در برخی جا‌ها ریشه داشتند. به‌عنوان مثال دارودسته ماشاالله قصاب در اوایل انقلاب از این گروه‌ها محسوب می‌شدند.

 

 

یعنی به صورت نیروی در سایه عمل می‌کردند؟

 

بله، به نوعی به کمیته‌ها وابستگی داشتند، اما پس از مدتی آقای مهدوی ‌کنی تمام این افراد را خلع سلاح کرد.

کلید واژه ها: حجاریان ترور حجاریان سعید عسگر


نظر شما :